Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Direktlänk till inlägg 11 februari 2008

Efterlysning...

Av Lisa - 11 februari 2008 10:20

När mina föräldrar i mitten på åttiotalet skulle få sitt första barn, dvs. mej

gick de på profylaxkurser för att lättare klara sej igenom förlossningen.

Efter vad jag har förstått det innebar dess kurser att man låg eller satt parvis i en ring och andades tillsammans. Tränade avslappningsandning tills den satt på automatik. Enligt pappa kände han sej, enligt egen utsago, oerhört viktig under min födsel just för att han kunde hjälpa till med andningen.

Varför har detta fenomen blivit omodernt?

Hade gärna tränat andning i grupp och framför allt tillsammans med Martin. Han hade troligtvis med uppskattat att ha en självklar uppgift när det väl är dags. Nu tränar jag lite när som, när jag ligger i soffan, eller när jag ska sova. Men jag kanske inte ens gör rätt, det kanske inte är det viktiga, utan snarare att fokusera på något annat än smärtan. Men som sagt, en liten lektion hade ju inte precis skadat...

 
 
Ingen bild

Liz/malina03 (fl)

11 februari 2008 11:26

jo det har kommit tillbaka!! med dunder o brak! Men tyvärr mest i storstäderna, men det finns massor att beställa, videos, böcker mm. jag kom ihåg när jag väntade Malina, läste jag föda utan smärta..(yeah right!?! ;-)) o de va en del tips där, t e x som när krystvärkarna kommer skulle man andas ut på samma sätt som om man skulle blåsa ut ett ljus just UTAN att blåsa ut det (??) hmm lät ngt, men i alla fall DÅ använder man rätt muskler, annars lät hänt att man krystar som om man ska bajsa, de flesta gör nog det "felet" men de är inte lätt inte...

 
Ingen bild

Fött 4 barn

11 februari 2008 11:33

Psykoprofylax är toppen. Jag har fött mina barn (under 80- och 90-talen) utan ngn form av smärtlindring annat än avslappning och profylaxandning. Det har inte gjort ont. Det är KUL att föda barn. Kolla http://www.viforaldrar.se/gravid/psykoprofylax/ för nedladdning av bra broschyr om avslappning. Avslappning är huvudsaken - andningen är mera en hjälp att fokusera under värkarna. Andas in genom näsan och ut genom munnen. Långsamt tempo först och när värkarna är starkare lite snabbare och djupare andning. För att låta bli att krysta ifall krystimpulsen kommer innan man är helt öppen - "flämtandas" snabbt som en hund. Plättlätt.

 
Johanna

Johanna

11 februari 2008 11:50

Hallå där!
Ja, jag tror oxå att det är viktigt för pappan att ha en uppgift att koncentrera sig på, lixom för att få bort fokus lite... Kanske kan hans stora uppgift vara att badda pannan... ;) Tror det blir en lagom arbetsbörda för honom i det ögonblicket, hihi...

//Johanna

http://pantarholmskajen.bloggagratis.se

 
Ingen bild

ida

11 februari 2008 11:52

Hej! Förstår att Martin var lite orlig när han kom hem och du berättade om hur du känner.Tycker det är bra att du trappar ner och börjar ta det lugnt så du inte är helt slutkörd när det väl är dags!
profylax kusres är väl väldans modernt i större städer, tyvärr har jag faktiskt inte ens hört att det finns här. Min bassängtränings ledare tycker att det är dåligt att inte Mvc ordnar med det, då det är viktigt!
Peter var ett oerhört stöd för mig i öppningsskedet (tills lustgasen sattes in) Han kollade klockan och vi började andras tillsammans innan varje värk kom. Redde inte ut det om vi inte började andas tillsammans inna värken kom.Jag andades in genom näsan och ut genom munnen. Lyssnade på klassisk musik hela förlossningen, reagerade så fort det slutade. De var ett jätte bra sätt för mig att behälla lugnet och kunna gå in i mig själv.
kram

 
Kisse

Kisse

11 februari 2008 12:26

jag och min sambo gick en föräldrautbildning på bvc där fick vi lära oss profylaxandning och massage så att mannen skulle bli delaktig i förlossningen, den var jätte bra så hör med mvc om dom har något sånt att erbjuda för profylaxandning har blivit jätte populärt nu igen :) För övrigt så funkade det jätte bra för oss och vi andvände oss mycket av andnigen i bilen till BB och under hela förlossningen och Petter masserade mig och vi blev ett bra team :) Är ju bra om du redan nu berättar för din sambo vad du förväntar dig av honom under förlossningen och på vilket sätt han kan stötta dig, jag sa till Petter att även om jag ber dig dra åt helevete så går du ingenstans... men som tur var så bad jag inte honom gå heller :)Lycka till!

http://kissegirl.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Liz/malina03 (fl)

11 februari 2008 13:45

Till fött 4barn: WOW! WHAT A WOMEN!!! :-) fattar verkligen inte hur ni gör kvinnor! själv ska jag typ ha allt o lite till,(he he) och andas det vet jag knappt vad det är för ngt under en förlossning! :-D så visst tror jag att om man väl kan det, är en jättehjälp!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 5 april 2016 19:39


Plötsligt händer det! Lisoballs blogg har bytt portal.   Nya bloggen hittar ni   HÄR     Välkomna! :D     ...

Av Lisa - 5 april 2016 19:18

4402627159

Av Lisa - 5 april 2016 19:01


Nu har jag hittat min vårjacka.       Skitsnygg å passa till mina skor! :D ( å alla mina andra kläder å blir alltså billigare i längden. :P)   adlink ...

Av Lisa - 5 april 2016 16:28


Hur skönt är det inte i dag då? :D Jag har bockat av lite måsten på min lista i dag. Hade cellprov bokat sen innan(jippi eller hur? :P) å tog i samma veva äntligen tag i ett få mina äckliga utslag tittade på av en läkare. Nu tittade han väl upp fr...

Av Lisa - 5 april 2016 15:54


Lisoballs blogg finns numera som egen sida på Facebook. Gilla gärna.   I I I v     Tanken är att alla nya inlägg ska publiceras där så att ni som frivilligt vill följa bloggen kan göra det medan övriga fb-vänner ska slippa bombas m...


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards