Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Direktlänk till inlägg 11 februari 2010

Hur dum är jag?

Av Lisa - 11 februari 2010 20:27

Det ska erkännas att det här med pengar å ekonomi aldrig har varit min starka sida.

Siffror å sparande är ju bara så tråkigt.

Således har det alltid varit Martin som skött allt vad bankkontakter, räkningar å sånt heter.

Jag är så totalt ovetande att Lyxfällans experter hade skällt ut mej om de hade kommit hit.

Så länge inte pengarna har tagit helt slut eller inte dykt upp på kontot kring lönedagen är det inget jag ens tänker på.

Jag handlar min mat å så är det med det.


Det senaste som hänt på ekonomifronten tar priset i ignorans å naivitet.

Jag skämms, å ska försöka bättre mej. Jag måste bli mera kritisk, thats it.


Till saken.

Jag har de senaste fem månaderna skrivit på anställningsbevis, varje månda, där rutan överenskommen lönen visat siffror som legat på nästan tretusen kronor mera än min ingångslön.

SÅklart i frågasätter man inte en löneförhöjning, utan jag har bara antagit att lönerna kanske har förhandlats upp centralt av facket eller att enheten jag jobbat på haft mera pengar tilldelade.

Löneförhöjning0 frid å fröjd.

Bara det att jag har inte fått mera pengar, utan jag har fått 80% av den lön jag lyckades förhandla mej till när jag blev fastanställd.

Allt detta har jag märkt först nu. När denna månadens anställningsbevis visade min rätta, tre tusen kronor lägre, lön.

Hur godtrogen får man bli?

Det enda positiva är ju att "lönesäkningen" inte innebär att jag förlorar något gentemot tidigare månader. Varken lönemässigt eller framtida föräldrapenning.

Ändå, det är rörigt...


Har faktiskt pratat med facket. Å de vill ändå se papprena jag har skrivit på.

Pinsamt, men jag å min chef har ju bägge skrivit på så teniskt sett kanske de anser att jag har rätt till de här extra pengarna? :D

Önsketänkande att man skulle få dem i efterhand. :P

Pinsamt? Jotack, bara förnamnet!

 
 
Sara

Sara

11 februari 2010 20:45

Man skulle ha vart rik o anställt en revisor o bara levt livet o inte behövt tänka på ngt sånt..

http://www.sarasliv.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Malin (casper)

12 februari 2010 08:12

hejsan! Få börja med o gratulera!
jag kommer me gärna på månag om det är ok?

 
Ingen bild

Jeanna

12 februari 2010 10:49

Nu är jag ingen jursit, men har både du och chefen skrivit på papprerna tror jag inte att de har rätt att ta tillbaka pegnarna. Dels är det inte du som har gjort fel (dvs inte du som har skrivit lönen på pappret) och dels är det heller inte så att du har fuskat. Att du får rätt lön framöver är en sak, men jag vet i tusan ifall de har rätt att ta tillbaka det de har betalat ut för mycket innan eftersom chefen har skrivit under det... Ett anställningsbevis är ett bindande avtal och en underskrift är även det dels ett godkännande och dels bindande. (I alla andra avtal är det så i alla fall!) Men som sagt, jag är ingen jursit...

 
Ingen bild

Jeanna

12 februari 2010 11:09

...jag var bara tvungen att kolla upp det där (det är trots allt en tid sedan jag läste juridikkurser):

http://www.notisum.se/RNP/SLS/lag/19820080.htm

Som jag tolkat det är avtalet bindande tills vidare. Dvs. att det som sedan tidigare är påskrivit är gällande. Dock kan man i framtiden förhandla om lönen men du har rätt till den lön du hitentills har fått eftersom en underskrivt är juridiskt bindande. Så tolkar jag det i alla fall...

 
Ingen bild

sara

12 februari 2010 11:49

på anställningsbeviset står lönen alltid på 100% sen får man räkna själv..

 
Lisa

Lisa

12 februari 2010 12:17

Ja detta är inte lätta saker att ha koll på...
önskar dig en härlig helg..

http://unikajag.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 5 april 2016 19:39


Plötsligt händer det! Lisoballs blogg har bytt portal.   Nya bloggen hittar ni   HÄR     Välkomna! :D     ...

Av Lisa - 5 april 2016 19:18

4402627159

Av Lisa - 5 april 2016 19:01


Nu har jag hittat min vårjacka.       Skitsnygg å passa till mina skor! :D ( å alla mina andra kläder å blir alltså billigare i längden. :P)   adlink ...

Av Lisa - 5 april 2016 16:28


Hur skönt är det inte i dag då? :D Jag har bockat av lite måsten på min lista i dag. Hade cellprov bokat sen innan(jippi eller hur? :P) å tog i samma veva äntligen tag i ett få mina äckliga utslag tittade på av en läkare. Nu tittade han väl upp fr...

Av Lisa - 5 april 2016 15:54


Lisoballs blogg finns numera som egen sida på Facebook. Gilla gärna.   I I I v     Tanken är att alla nya inlägg ska publiceras där så att ni som frivilligt vill följa bloggen kan göra det medan övriga fb-vänner ska slippa bombas m...


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards