Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 3 september 2010

Av Lisa - 3 september 2010 20:10

På senaste tiden har jag haft fullkomlig idé-torka när det kommer till matlagning.

Mycket beroende på tröttheten å värken, allt börjar ju med energi å för mej med att handla.

Å denna sista aktivietet är mera ett nödvändigt ont at the moment än som det brukade vara, något av en favorit sysselsättning.

Anyway.

Jag gör ett försök med lite nya idéer.

Har tex. för första gången nånsin köpt en hel kyckling, inspirerad av Linnéas skafferi.

Planen är att fåglen ska utgöra vår söndagsmiddag.

Får se vad jag ska servera till. Ris kanske, eller färsk pasta.


På tal om pasta har jag ju länge ältat om å göra min egen.

Men då måste jag leta reda på nått gott å ha till.

Hemmagjord pasta med köttfärsås känns inte så kul.

Har ett recept som jag är på jakt efter, som vi blivit bjudna på en gång, en gryta med fläskfilé å dragon. Står orginalet inte å finna kanske man kan svänga i hop nått sånt själv? :)

Bara en mustig tomatsås hade helt klart funkat för mej,men min make är mera skeptiskt, å menar att man inte blir mätt då. :)


Det är först nu den senaste månaden som jag har börjat äta tomater.

Jo, det är sant, jag har vägrat äta dessa små grönsaker innan.

Varför? Vet ej, älskar dem nu. I sallad å som salsa. :)

Tur man kan ändra sej.

Gazpatcho har jag varit sugen på hela sommaren, men det känns lite b nu när hösten känns betydligt mera aktuell.

Kanske nån mera matig soppa med rykande färskt bröd? :)


Riktiga rejäla hemmagjorda hamburgare med extra allt? Mmmm det hade med kunnat funka.

Mina blir aldrig lika bra som pappas mästerverk, men jag kanske ska hitta på nån egen variant á la steakhouse? :)


Okej, idér har jag.

Men jag behöver inspireras ännu mer, kan ni inte dela med er av era bästa recept? :)


Jag vill tipsa igen om Sannes amerikanska pannkakor som jag gjorde i eftermiddags. Såååå såååå gott, å snabbt å enkelt, till frukost, lunch eller mellanmål. :D

 


I Usa(ja, jag har varit där...) skippar de förresten glassen å serverar dem med lönnsirap å tärnat smör som får smälta på toppen. :)

Av Lisa - 3 september 2010 19:14

För det första, ibalnd är det bra skönt med oplanerade fredagskvällar, hemma, bara med familjen.

 

Fick lite insperation å energi å lagade en riktig fredagsmiddag.

Smördegsinbakad fläskfilé med vitlöksost på, hasselbackspotatis, tomatsallad, bearnaisesås(köpt..) å hemmagjort vitlöksbröd. :)

       

Använde kesobrödet jag bakade härmodagen till vitlöksbrödet, så det var verkligen hemmagjort i dag. :)

Gott var det i allafall. :)


Annars har jag mest mått skit i dag.

Vi har sett på alldeles för mycket tv, lekt med lera å bilar å varit lite i trädgården.

Nu är det dock äntligen helg.

Martin hemma å i morron kallar jag in det tunga artelleriet i form av M å P.

Vi ska på utflykt, förhoppningsvis plocka majs, å vara ute så mycket vi orkar.


Nu ska jag njuta av lite levande ljus å päronglass.

Trevlig helg!

Av Lisa - 3 september 2010 16:18

Jag skulle vilja påstå att Viggo släktas ganska så rejält på sina föräldrar när det kommer till det här med å prata.

Jag, hans mamma är sällan tyst å Martin, hans pappa, mästarnas mästare i kallprat är nästan snäppet värre.

Vår son är som ni kanske förstår sällan tyst,i allafall här hemma. :)


I mellan åt ligger vi dubbelvikta av skratt, över hur han lyckas få till sina meningar å vad han har snappat upp från oss.


Här följer ett par exempel.


När Martin gav honom en tillsägelse å ungen kontrar med ett argt:

Sluta skälla på Diggon!


När han anser att vi ska hjälpa honom med något(oftast nått han gör lika bra själv) lägger han nu mera till ett bestämt

sa jag mamma/pappa...

Alltså: Ta den bilen mamma sa jag!


När han ska fjäska riktigt för mej så säger han:

Hej lilla gumman å lägger huvudet på sne.




Vad kan man göra mer än å skratta? :D


Älskade, älskade unge.   

 

Av Lisa - 3 september 2010 12:31

Försökte övertala Viggo att äta amerikanska pannkakor till lunch.

Jag misslyckades så det fick bli makaroner å falukorv till honom.

Hur jäkla gott kan det va?

Själv är jag fortfarande svinhungrig.

Är yr å trött ännu med, så nått måste jag nog peta i mej.


Har äntligen fått till den där trolldegen nu med. :D

Men Viggo vill bara leka med bilar, själv, så figurerna vi ska göra får bli ett senare projekt.


Känner mej rastlös å uttråkad.

Men orkar samtidigt ingenting.

Har dåligt samvete till tusen att vi inte är ute.

Vilken tur att det är fredag å helg snart.


Oerhört intressant inlägg.

Nä.

Men är man vardagsbloggare så är man.

Såhär ser livet ut.

Thats it.

Kanske blir nästa inlägg mer spännande.

Kanske inte. :)

Av Lisa - 3 september 2010 10:24

Nu har jag tagit det västa.

Dammsugat å moppat köket å kring matbordet.

Ska ta ett ryck i badrummet med sen senare.

Nu har vi Saltkråkanpaus. Är ganska matt å yr.

Tradigt.

Det luktar riktig höst ute.

Hade gärna åkt en sväng till skogen eller liknande, men jag hoppas på att få med mej föräldrarna på nån uteaktivitet i morron, för som jag mår vågar jag faktiskt inte ge mej i väg.


From i går var min HP slut å jag får börja plocka föräldradagar.

Känns riktigt surt, att börja ta av dem innan barnet ens är fött.

Men vad gör man?

Hoppas jag slipper gå över en massa veckor å slösa ännu mer på dagarna.

Jag testar å snåla rejält å bara ta fem dagar i veckan.

Jag vill spara å va hemma så länge som möjligt den här gången.

Kanske håller det, kanske inte.


På tal om höstkänslor så börjar Viggo bli förkyld.

Verkar inte som man skonas från det även fast man inte går på dagis.

Hoppas vi kommer lindrigt undan denna gången.

Känns inte så kul om han skulle bli sjuk just precis nu.

Men, men, det är smällar man få ta det där. :)


Nu blir det lite kelgos med myspojken. :)

Av Lisa - 3 september 2010 08:34

Äntligen fredag.

En fredag vi ska spendera hemma.

Ska tvätta, plocka undan en massa, städa lite å kanske baka nått smarrigt. :)

Ska laga riktig fredagsmiddag å få til lden där trolldegen jag har tjatat om i många dagar. :)

Kan nog lova att det blir en hel del lek med i mellan, med briotåg å bilar. :)

En skön dag ska det bli.

Jag tänker inte stressa alls utan bara ta dagen som den kommer. :)


Trevlig fredag på er!


Ett uppfällt tapetbord lämpar sej ypperligt som

bilparkering å vägar om ni inte visste det innan. :)


 


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards