Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Direktlänk till inlägg 3 september 2010

Mat-tankar...

Av Lisa - 3 september 2010 20:10

På senaste tiden har jag haft fullkomlig idé-torka när det kommer till matlagning.

Mycket beroende på tröttheten å värken, allt börjar ju med energi å för mej med att handla.

Å denna sista aktivietet är mera ett nödvändigt ont at the moment än som det brukade vara, något av en favorit sysselsättning.

Anyway.

Jag gör ett försök med lite nya idéer.

Har tex. för första gången nånsin köpt en hel kyckling, inspirerad av Linnéas skafferi.

Planen är att fåglen ska utgöra vår söndagsmiddag.

Får se vad jag ska servera till. Ris kanske, eller färsk pasta.


På tal om pasta har jag ju länge ältat om å göra min egen.

Men då måste jag leta reda på nått gott å ha till.

Hemmagjord pasta med köttfärsås känns inte så kul.

Har ett recept som jag är på jakt efter, som vi blivit bjudna på en gång, en gryta med fläskfilé å dragon. Står orginalet inte å finna kanske man kan svänga i hop nått sånt själv? :)

Bara en mustig tomatsås hade helt klart funkat för mej,men min make är mera skeptiskt, å menar att man inte blir mätt då. :)


Det är först nu den senaste månaden som jag har börjat äta tomater.

Jo, det är sant, jag har vägrat äta dessa små grönsaker innan.

Varför? Vet ej, älskar dem nu. I sallad å som salsa. :)

Tur man kan ändra sej.

Gazpatcho har jag varit sugen på hela sommaren, men det känns lite b nu när hösten känns betydligt mera aktuell.

Kanske nån mera matig soppa med rykande färskt bröd? :)


Riktiga rejäla hemmagjorda hamburgare med extra allt? Mmmm det hade med kunnat funka.

Mina blir aldrig lika bra som pappas mästerverk, men jag kanske ska hitta på nån egen variant á la steakhouse? :)


Okej, idér har jag.

Men jag behöver inspireras ännu mer, kan ni inte dela med er av era bästa recept? :)


Jag vill tipsa igen om Sannes amerikanska pannkakor som jag gjorde i eftermiddags. Såååå såååå gott, å snabbt å enkelt, till frukost, lunch eller mellanmål. :D

 


I Usa(ja, jag har varit där...) skippar de förresten glassen å serverar dem med lönnsirap å tärnat smör som får smälta på toppen. :)

 
 
Sanne

Sanne

3 september 2010 21:21

Lätt att få idetorka ibland. Jag brukar utmana mig själv (lite tävlingsinriktad som jag är).
-Kolla in veckans reklamblad och extrapriser, försök sedan laga så billiga middagar som möjligt, låter kanske lite trist men det blir ofta nåt gott av det.
- Frysrensning. Brukar jag ha några gånger om året för att tömma frysen på sådant som legat länge.
- Sedan 10 år tillbaka (när jag flyttade ihop med Mattias) har jag haft ett motto. Testa minst ett nytt recept varje vecka. Det har blivit en del floppar men även en del riktiga höjdare. Ofta kommer då recepten från en favorit, Matmagasinet eller tidningen Buffe eller från alla mina kokböcker (har en viss samlarmani av dessa)!

För att tala lite om kycklingen så har jag ett hett tips, kanske lite gammaldags, men jag använder jätteofta stekpåse till kycklingen. Stoppa i kycklingen krydda o lägg i lite blandade grönsaker. Kycklingen blir garanterat saftig och du får en supergod sky som är lätt att göra sås på. Jag brukar även ha stekpåsar till att göra egen buljong, olika kötträtter ja det är bara fantasin som sätter stopp.

Slutligen pasta. Riktig lyxsås får du om du om du gör en krämig citron och dillsås och precis före servering har du i massor av nyskalade räkor.

Blev ett lååångt inlägg, men hoppas du hittar nåt matnyttigt i det.
Ps. Blev nästan lite generad när du tipsade om mina pannkakor. Så kul att du gillar mina recept!

http://www.minabaktankar.blogspot.com

Lisa

3 september 2010 21:39

Tack tack tack för tipsen. :)
Det är sånna som du som gör det kul å blogga, ni som faktiskt erkänner att ni vill läsa om andras liv, står för det å deltar. :D
Stekpåse ska genast skrivas på inköpslistan. :)
Har haft en rejäl kylrensning i vecka i allafall, frysen innehåller mest bär å gamla kakor(sockerkakorna ska bli dammsugare är tanken. :))
Jag gillar alla dina recpet, den där chokladgrejen du gjorde till din gottesugna man kommer alla gånger gå hem hos min make med. :)
I morron ska vi nog plocka majs med. :)
Trevlig helg!

 
Ingen bild

Annie

3 september 2010 23:23

Tipsar om indisk mat jag =)
Chicken Tikka Masala med basmati-ris, naan bröd och raita. Busenkelt (alla ingredienser finns i mataffären) och såå så gott (om man gillar indiskt då)

Thai mat är också lätt att fixa själv med hjälp av ingredienser från matbutiken.
Finns tex. jordnötssås och kokosmjölk färdig att köpa osv.

Gillar du sushi är det inte allt för svårt att fixa egna makirullar =)

Asiatisk mat is the shit =)

Lisa

4 september 2010 09:14

Tack så hemskt mycket för de tipsen. :D
Indiskt har jag aldrig gjort, thai däremot har jag testat lite olika med det finns såklart en massa till. :)
Kul med mat som inte ska serveras med potatis jämt. :)

 
Bettan

Bettan

4 september 2010 01:37

Ja, gud vad jobbigt det kan vara ibland, att komma på vad man ska laga för något. Här hemma hänger det alltid på mig. Sambon kan gärna hjälpa till att laga men jag måste alltid bestämma vad som ska lagas.
Andra gånger är det hur enkelt som helst att komma på middagsmat och man tycker att det är jättekul att testa en massa nya recept. Det beror helt klart på sinnesstämningen.

Om du vill göra goda hamburgare så prova det här receptet som jag bloggade om för ett tag sen. Supergott och jätteenkelt!
http://bettan82.blogspot.com/2009/10/middag.html

Min sambo tycker att dom burgarna är godare än dom vi åt i New York, och det är bra betyg.
Kram :)

http://bettan82.blogspot.com

Lisa

4 september 2010 09:15

Tack så mycket!
Som du säger, ibland är det så roligt å komma på å ibland står det still i huvudet. :)
Kom på att jag kan ju göra mango chutney-grytan med, det är ju svingott. :)
Bättre burgare än USA det måste va ett superbetyg. :)
Trevlig helg!

 
Emma

Emma

4 september 2010 20:03

Till pasta är lax i grönpepparsås en favorit här hemma.. tror till och med att jag har tipsat om den förut=)

http://livetsom.bloggagratis.se

Lisa

4 september 2010 20:27

Det kommer jag i håg nu. :D
Hur gör man den såsen mera exakt? :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 5 april 2016 19:39


Plötsligt händer det! Lisoballs blogg har bytt portal.   Nya bloggen hittar ni   HÄR     Välkomna! :D     ...

Av Lisa - 5 april 2016 19:18

4402627159

Av Lisa - 5 april 2016 19:01


Nu har jag hittat min vårjacka.       Skitsnygg å passa till mina skor! :D ( å alla mina andra kläder å blir alltså billigare i längden. :P)   adlink ...

Av Lisa - 5 april 2016 16:28


Hur skönt är det inte i dag då? :D Jag har bockat av lite måsten på min lista i dag. Hade cellprov bokat sen innan(jippi eller hur? :P) å tog i samma veva äntligen tag i ett få mina äckliga utslag tittade på av en läkare. Nu tittade han väl upp fr...

Av Lisa - 5 april 2016 15:54


Lisoballs blogg finns numera som egen sida på Facebook. Gilla gärna.   I I I v     Tanken är att alla nya inlägg ska publiceras där så att ni som frivilligt vill följa bloggen kan göra det medan övriga fb-vänner ska slippa bombas m...


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards