Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 30 september 2010

Av Lisa - 30 september 2010 21:02

  Räktårta.

Det här receptet räcker gott å väl till fyra personer å tårtan bör göras dagen innan den ska serveras.


Ingredienser:

Botten:

½ kavring

75 gram smält smör.

Fyllning:

300-400 gram skalade räkor.

5 dl creme fraiche.

5 gelantinblad+ saft av en citron.

½ dl het chilisås.

Rödlök, Dill, Salt å Peppar.


Botten:

Mixa brödet till grova smulor å blanda dem med smält smör.

Tryck ut i en springform med ett fastklämt bakplåstpapper i botten.

Ställ kallt i minst en timme.


Fyllning:

Blanda creme fraiche, chilisås, dill, räkor, rödlök, salt å peppar med gelatinbladet som fått smälta på svag värme i saften av en citron.

Smaka av å häll fyllningen i formen.

Låt stå i kylskåp till nästa dag.

Dekorera med kokt ägg, räkor, gravad lax å dill, eller vad ni gillar(jag skippar personligen laxen. :P) :D

Lycka till!


Av Lisa - 30 september 2010 20:27

Fredag i morron.

Vi har således klarat en hel vecka själva jag å grabbarna.

Det enda som brustit riktigt rejält är mitt ätande.

Jag har levt på frukost.

Visst jag har gjort lunch till Viggo, men den lilla rackaren föredrar makaroner å korv å liknande, å det är inget jag är så förtjust i. :(

Nästa vecka MÅSTE jag skärpa mej på den punkten med.

Ingen mår bra av en hungrig mamma! :D


I dag har det varit tufft.

Leo har varit vaken så gott som hela dagen i stället för det sovandet vi vant oss vid. Dessutom har han varit ledsen å velat äta konstant.

Stackars Viggo har fått stå åt sidan å häga med oss i sängen där vi suttit den största delen av dagen.

Han är varit så duktig, å snäll mot sin lillebror.   

Visst, vi har tittat på för tok för mycket tv.

Å visst, han flippade i ett par omgångar, men det var inte så konstigt.

Dåliga samvete försvinn!!!

Har burit, både på den lille å den stora å ammat en jäkla massa, å det sliter på kroppen.

Har ont överallt, å tröttheten efter att ha varit vaken sen halv fem gör sej påmind.

Skulle dock inte velat byta bort det här hemmafru-livet för allt i världen!   

Hoppas verkligen att Leos lilla mage inte kommer krångla mer nu.

Å att han lungar ner sej med ätandet.

Annars får det bli napp men jag vill inte ta till det förrän jag vet om det kanske är dåligt med mat så han vill få i gång det bara...

Jag har ju som sagt inte ätit så bra...


Vi har varit på bvc.

Vi såg ut som hej-kom-å-hjälp-mej alla tre, Viggo hade bestämt både sina egna å Leos kläder. :P

Jag kunde däremto inte skylla på Viggo, jag fick ta det jag hittade. :S

De växer å frodas bägge mina killar. :)

Leo hade gått upp 200 gram till, å väger nästan fyra kilo å var 54 cm.

Viggo vägde fjorton kilon å var 97 cm. :D


Vi har ätit stekt torsk å potatismos å stuvad spenat.

Å när Viggo hade lagt sej slängde jag i hop centerkakor å räktårta(som vi ska ha till middag i morron. :D)    Recept kommer. :D


Nu ska jag duscha.

Sen hoppas jag på nått litet inlägg till efter Per. :D

Av Lisa - 30 september 2010 10:00

Leo har ätit två gånger i natt. Vid ett å sen vid halv fem.

Sista gången var lite stökig, med magknip, men han somnade om å sov till halv åtta. :)

Jag har däremot varit vaken sen dess, först väntade jag in Martins väckarklocka(idiotiskt I know) å sen vaknade Viggo klockan sex.

Tur att Leo är så snäll på nätterna, bara äter å somnar om direkt, allt som oftast i allafall.

Hoppas magdropparna hjälper honom lite, så han slipper det där onda snart.


Denna dagen har vi bara bvc klockan ett å passa.

Annars ska vi bara va hemma å plocka med lite tvätt, leka å så fixa med mat.

Ska ha stekt torsk med stuvad spenat å potatismos till middag.

En rätt jag älskar, men min make inte alls är förtjust i.

Därför har jag bjudit hem Stina med, för hon uppskattar denna mat lika mycket som jag. :D

Sen ska jag även göra en räktårta i kväll, ssom vi ska vuxenmysa med i morronkväll när smågrabbarna somnat. :)   

Ska kolla med Viggo om han har lust å baka några småkakor med. :P


Nu ska jag bege mej ut å sanera gatan på de sopor som skatorna har lyckats dra ut från vår soptunna. :S

Blörk! :(


Ha en bra torsdag!

Å i kväll får vi inte glömma Per klockan nio. :D


 


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards