Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Direktlänk till inlägg 7 oktober 2010

Föräldraskapsets V(b)aksida? :)

Av Lisa - 7 oktober 2010 10:02

Vilken natt alltså.

Somnade strax efter halv tolv.

Vaknade igen, inte ens en timme senare av att en liten pojk ville äta, igen.

Sagt å gjort, bara det att efter han slutat äta låg han där med ögon stora som tefat.

Var rädd för detta scenario redan i går, eftersom han hade sovit hela eftermiddagen å kvällen utan annat än matpauser.

Även den större pojken var vaken. Han hade hosta.

Hostade, hostade å hostade.

Men tror ni han skulle ha hostmedicin?

Nä, inte då, det vägrar ju Lotta på Bråkmakargatan ta, så varför skulle han liksom? :)

Klockan fyra däckade äntligen bägge två, Viggo tog medicinen å Leo blev äntligen trött.

Tjugo över fem vaknade Leo igen å grät å grät å hade ont i magen.

Såklart vaknade Viggo i samma veva å sen dess har vi varit vakna.

Allt måste ju äga rum under samma natt med, typiskt nog.

Å såklart inte på en helg så man hade varit två på morronen.

Nädå.

Men förhoppningsvis blir kommande natt lugnare då. :P

Leo ska jag banne mej väcka i kväll om han sover så mycket! :)


Viggo känns annars ganska frisk i dag, lite snorande å hostade bara.

Verkar som vi kom lindrigt undan i allafall. :D

Vilket tradigt höstrusk väder det är i dag.

Regnigt å mörkt.

Bara det blir man ju trött av.

Än känns det dock inte av att jag sovit ynkliga två timmar, allt som allt.

Förhoppningsvis kan jag få lite gjort här i dag.

Har typ tusen projekt som jag vill ta tag i, men ja, tiden bara försvinner för mej.


Skulle egentligen på playdate i Åryd i dag, men jag fick ställa in eftersom vi inte ville smitta ner dem. :S

Har bokat om det till nästa vecka i stället.

Så i dag har vi bara en bvc-tid å passa.

Tänker ta bilen, detta vädret pallar jag bara inte gå ut i.


På tal om nått helt annat.

Ger ni era barn extra vitaminer eller omega-3 eller nått sånt?

Viggo är ganska dålig på att äta grönsaker, eller ja, dålig på å äta överlag egentligen. Kanske han skulle behövt det?

Känns dock inte så värst bra att stoppa i honom konstgjorda grejer...




I kväll MÅSTE jag få i väg den där jobbasnsökan i allafall å beställa förstoringar av tidningsbilden!


Slut flummat för nu.

Inga nya bilder har jag tagit heller.

Det får bli gamla. :)

 

 
 
Ingen bild

En lång skrivare =)

7 oktober 2010 11:24

Hej!

Kämpa på!
Det finns nog ingen småbarnsförälder out there som inte känner igen sig eller känner med dig! Det finns dagar och nätter som är som stora skämt (fast utan gapflabb då=))det kommer först senare!

Förr beundrade jag verkligen de som han med allt och lite till hemma och verkade i alla fall utåt sett ha massa energi. Så tack för din ärlighet!!
En sak som jag med åren beundrar destå mer är förmågan att ha det lite stökigt och kaosartat runt sig i bland utan att känna att det är hela världen eller få prestationsångest!Förmågan att ha dagar där man sitter trött mitt i kaosen och gör det som är viktigast i livet bara umgås!! Det är ingen lätt sak men det går att jobba med medvetet.
Detta är inga pekpinnar utan bara något jag kännde för att dela med mig av!
Jag tycker nämligen att vi föräldrar ska stötta mer och inte döma så förbaskat mycket!!

Mina bästa mattips är helt klart att blanda i så mycket grönsaker, frukt och linser i matlagningen i form av mosat och rivet. Smyga i det helt enkelt. Då slipper man känna stress över att de inte får i sig. Jag serverar dock alltid "synliga grönsaker också" men då utan sjat! Funkar hos oss!
Hoppas att du orkar läsa allt!
Lycka till och kram.

Lisa

7 oktober 2010 11:43

Tack för din kommentar. :D
Klart jag orkar läsa hela. :)
Har nån gång skrivit om att jag innan jag fick barn trodde att mammor liksom stöttade varandra i det mesta, nu vet jag att det är vanligare med kritik, trist men sant! :(
I dag skiter jag i måstena( i allafall tills grabbarna har somnat. :)).
Kram till dej!

 
Sanne

Sanne

7 oktober 2010 13:34

Alltid jobbigt med sådana nätter, men då är det skönt att tänka på att man kan ta en dag o bara njuta av att vara hemma med sina barn för oftast är ju barnen lite trötta också!

Emil o Axel får inga vitaminer. Försöker få i dem lite blandad kost. Just nu knaprar bägge barnen både frukt o grönt, men de har haft sina perioder när de inte velat äta någonting förutom korv och plättar. Jag brukar sätta Barnen på att dela gurka eller frukt (matkniv funkar perfekt). Då brukar det slinka ner en massa i magen. Gör ju inget om de äter det innan maten eller till maten bara de får i sig det. Jag brukar även ha en skål framme med tex. coctailtomater brukar barnen gilla. Ett annat pilligt trix är att trä upp gröna ärtor o majs på tandpetare, mycket roligare att äta, eller ställ fram en skål och låt barnen äta med tandpetere mycket roliga än skeden vid matbordet. Kanske är mina barn lättlurade, men de gillar när man busar till maten. Slutsatsen är i alla fall att jag vill ge mina barn så lite tillsatser som möjligt (låter väldigt präktigt men jag försöker i alla fall) och då har jag svårt att ge dem "konstgjorda" vitaminer. Men man får känna efter själv vad som känns rätt!

http://www.minabaktankar.blogspot.com

Lisa

7 oktober 2010 15:46

I mina öron är det inte det mista präktigt att vilja undvika tillsatser å konstgjorda saker, framför allt inte i barnens mat.
Jag har samma vision, tyvärr föredrar både min stora son å make köpta produkter framför hemmagjort i många fall. :S
Tack för dina tips, som alltid en massa bra å tänkvärda ord!

 
Ingen bild

Anonym

7 oktober 2010 15:09

Hej Lisa!Ta inte åt dig av alla "vet-bäst" som älskar o trycka till när man som bäst behöver lite förståelse.Jag tycker du klarar dig alldeles utmärkt även om man själv tycker man är sämst av alla vissa dar.Men såna dar har nog de flesta o du har ju precis fött barn o då hoppar humöret o hormonerna jenka utan förvarning!Jag tycker du verkar vara en kvinna med fötterna på jorden så ta inte åt dig av gnällspikarna!Du är bra!!! Lilla jag

Lisa

7 oktober 2010 15:44

jag vet inte vad jag gjort för att förtjäna ditt ivriga påhejande men jag tackar å det ödmjukaste å hoppas verkligen att flera är av samma åsikt som dej.

 
Ingen bild

Susanne

7 oktober 2010 19:37

Hallå!
Ett litet tips är att göra maten "lite rolig att äta" När Oliver var liten så skar jag tex.smörgåsen i små tärningar, sen fick han äta den med tandpetare. Smörgåsen var borta i ett nafs!

Nu vet inte jag i fall du ammar eller ej. Men om du inte gör det, så kan jag rekommendera mjölkersättningen NAN HA1 den e till för små barn med lite känsligare magar!
William fick denna ersättningen de första 4 månaderna. Han hade jätte känslig mage o det funkade på honom. Gav honom också Sempers magdroppar o Minifom för säkerhets skull.
Finns på City gross!

Förresten tycker du ska börja ge Wiggo vitaminer så fort de bara e tillåtet. Läste att du helst inte vill stoppa i honom massa konstgjorda grejer,men ibland har nöden ingen lag.Han bör ju få i sig de som han inte får i sig genom maten.De extra vitaminerna hjälper ju till att bygga upp hans immunförsvar o han håller sig förhoppningsvis friskare längre perioder! Och när han inte direkt är någon storätare tycker i alla fall jag att det är viktigt med extra vitaminer!

Ha de gott!

Kram Susanne



Lisa

7 oktober 2010 21:21

Tack för tipsen. :D

 
Ingen bild

Angelica

7 oktober 2010 21:58

jag fick ge zelma miniform också jättelänge. Angående grönsaksfrågan tror jag inte du behöver oroa dig. majs o broccoli går hem här, även herricotverts med lite smör o salt. annars e de grönsaksvägring här också :)

Lisa

8 oktober 2010 19:39

Majs äter Viggo med, å paprika. :)
Kanske ska testa miniform till Leo med, det kanske hjälper honom med. :D
Trevlig helg!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 5 april 2016 19:39


Plötsligt händer det! Lisoballs blogg har bytt portal.   Nya bloggen hittar ni   HÄR     Välkomna! :D     ...

Av Lisa - 5 april 2016 19:18

4402627159

Av Lisa - 5 april 2016 19:01


Nu har jag hittat min vårjacka.       Skitsnygg å passa till mina skor! :D ( å alla mina andra kläder å blir alltså billigare i längden. :P)   adlink ...

Av Lisa - 5 april 2016 16:28


Hur skönt är det inte i dag då? :D Jag har bockat av lite måsten på min lista i dag. Hade cellprov bokat sen innan(jippi eller hur? :P) å tog i samma veva äntligen tag i ett få mina äckliga utslag tittade på av en läkare. Nu tittade han väl upp fr...

Av Lisa - 5 april 2016 15:54


Lisoballs blogg finns numera som egen sida på Facebook. Gilla gärna.   I I I v     Tanken är att alla nya inlägg ska publiceras där så att ni som frivilligt vill följa bloggen kan göra det medan övriga fb-vänner ska slippa bombas m...


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards