Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 5 november 2010

?

Av Lisa - 5 november 2010 20:51

Kommer verkligen inte på nån bra rubrik... :D


Ja, nu är jag trött, hes å hostig, men det har varit en nice dag.

Jag är en ganska bra mamma ändå. :P


Leo har som sagt sovit hela natten, somnade strax innan åtta å vaknade först vid halv fem. :D

Det ända negativa med det var att mina bröst inte riktigt är vana vid det.

Vaknade i en översvämmning, bh å täcke, allt var blött. :(

Ont gjorde det med å det har tagit hela dagen å få bort den smärtan, är inte riktigt i fas ännu, men som sagt, måååånga timmars sömn var värt det.:)

Han somnade om sen å sov till sju. :P

Viggo överraskade också i natt genom att komma gåendes själv?!

Vi brukar få hämta över honom i vanliga fall.. :D

Sen vaknade Viggo tjugo över sex i dag, en hel timme senare än innan i veckan. :D


Vi har varit på skogstur på fömriddagen i dag.

Viggo frågade mej: åka nånstans?

Vart vill du då åka, Viggo?

Långasjön, havet å bada?

Det går inte, det är för kallt nu...

Skogen å plocka svampar?


Det fick bli en sväng till Nytorpet.

När jag hade fått på Viggo hela munderingen, regnställ å stövlar å öppnade dörren regnade det.

Hade inte ens kollat ut...

Vi trotsade vädret å körde ändå.

 

Det regnade hela tiden.

Solen tittade fram först när vi satt hos i bilen.

Viggos kläder höll måttet, nya stövlar å allt, men mina skinnstövlar var betydligt sämre.

Får nog bli en investering i de där blomminga gummistövlarna jag har spanat in på Coop. :P


När vi kom hem blev det ett fredagsbad för Viggo.

 

Har nästan lyckas hitta ett badskum som det verkligen blir skum av. :D


Kvällen har vi spenderat i sällskap av Emelie, Snoff å Stina.

Vi har ätit hemmagjorda pizzor å en jordgubb/mango paj nu till Idol(?!). :)


Det blir ingen sen kväll i dag, å i morron bara måste vi få sova lite längre... :)

Av Lisa - 5 november 2010 14:56

I kväll vankas det pizzamys å Ekebergslundsvägen. :D


Jag ska stå för deg å tomatsås. :) (plus en jordgubb/mangopaj till efterrätt. :P) De senaste gångerna jag gjort pizzadeg efter Leilas recpet men i kväll går jag tillbaka till mitt gamla vanliga recept från Bonniers kokbok. :)

Det blir nämligen mera deg å går utmärkt å dubbla. :D


Enligt boken är detta till fyra personer, men jag gör denna sats till mej å Martin å Viggo för det är minst lika gott att äta det som blir över(om det blir nått över vill säga) till lunch dagen efter. :D


Pizzadeg.

25 gram jäst

2½ dl vatten(ljummet)

2 msk olja(jag tar oliv... :D)

½ tsk salt

6-7 dl vetemjöl(360-410 gram)

Lös jästen i vattnet.

Tillsätt olja, salt å nästan allt mjöl.

Arbeta till en smidig deg.

Låt jäsa i en timme.


Sen är det bara till å kavla ut pizzor i den storlek man önskar å grädda i ungefär 12 minuter. Vi brukar ha tomatsås, riven ost(massor) pepperonikorv, ananas, oliver å lök på våra alternativt strimlad skinka eller varför inte köttfärsås. :D

Man får hålla lite koll, är det mycket fyllning kanske det behövs nån minut extra så inte degen blir seg.



Tomatsås är ju ett måste å även den är enkel att göra själv.

Mixa en lök å vitlöksklyftor(brukar ta två) å fräs dessa i olivolja i en gryta(tjockbottnad är bra), häll över en förpackning med passerade tomater, krydda med pizzakrydda, svartpeppar,salt å lite honung.

Låt detta puttra en stund å bre det som grund på pizzan. :D


Glöm inte heller att göra pizzasallad: strimla vitkål, krama den strimlade kålen i händerna, hacka paprika på burk, häll över olivolja å krydda med svartpeppar å salladskrydda. :D


Ha en bra fredag!


 


Av Lisa - 5 november 2010 09:39

Nä, rubriken syftar inte på facebook,

även om jag tycker han ska skaffa det. :P


Däremot vet jag inte hur länge till jag överhuvdtaget överlever utan den där frysboxen!! ;)

Jag har två bullrecept å ett brödrecept ,minst,som jag vill testa.

Eftersom jag varken vill slänga en massa eller äta allt på en gång är detta  omöjliga projekt!

Varför, jo frysen här är överfull!

Så Martin, sluta sura å ta mej till en elgiganten eller liknande! Snälla? :D

Jag lovar, jag ska aldrig mera tjata om nått(okej, inte på ett bra tag i allafall...)!


 

Av Lisa - 5 november 2010 08:04

Min nya Robbie-skiva strömar ur högtalarna(till Viggo kommer på att han SKA höra sin skiva. :D).

Kaffe puttrar.

Viggo sov till tjugo över sex å Leo hela natten(tur att jag fått ett barn som förstått det här med å sova. :P). :D

Jag känner mej lite friskare å betydligt piggare. :D

Har härliga planer för kvällen å inga alls för dagen. :)

I dag njuter jag verkligen av tillvaron. :)

Trevlig helg! :D


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards