Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 6 november 2010

Av Lisa - 6 november 2010 21:50

Viggo har varit blöjfri under dagtid sen sin två-årsdag.

Han är verkligen jätteduktig, men han har behövt hjälp upp på toastolen.

Han lärde sej det i början på sommaren, men när vi åkte till stugan, där dassets hål är gigantiskt för en liten pojke blev han lite skrämd å vågade inte klättra upp själv på en vanlig toastol heller.

Efter en massa uppmutran har han kommit på att han kan klättra upp med hjälp av sin badrums-pall. :)

Han är så duktig på detta å det underlättar våra dagar väldigt mycket att han klarar toabesöken helt själv till stora delar. :)


Vi har länge fått hålla lite koll på klockan å påminna honom om å kissa men det behövs inte heller längre. Han säger till i god tid å klättar som sagt upp själv, i allafall hemma. :)


Sista steget har varit nattblöjan.

Viggo har varit torr även nattetid i många månader, men har ändå haft blöja.

Dels för att vi ändå har haft så många blöjor hemma å dels för att Martin sov som en kratta de nätter som Viggo fick sova i kalsonger.

Han bara låg å kände om det blivit blött i sängen.

Eftersom Viggo alltid kommer över till vår säng har det känts lite onödigt å chansa med, det är ju inget litet projekt att flänga upp å byta lakan i en dubbelsäng mitt i natten.

Jag har dock tyckt att detvarit dags å skippa även denna blöja ett bra tag nu.

Förra helgen gav Martin äntligen med sej. :)

Hela veckan har det varit kallingar dygnet runt som gäller.

Viggo är stolt som en tupp å inga olyckor har hänt so far. :)


Han har verkligen blivit stor.

Min lilla pojke, familjens storebror.   


  Viggo.

Här fullt koncentrerad på nått form av bygga-torn-med-alla-djuren-på-sopbilen-projekt. :D

Av Lisa - 6 november 2010 20:06

I dag är det lördag.

Jag tycket att det krävdes efterrätt eller i allafall nått gott i soffan.

Martin känner ingen vidare smak, hans tur å va dassig nu alltså, så han hade inga önskemål.

Efter funderande fram å tillbaka å kom fram till att det skulle va kul å damma av glassmaskinen.

Sagt å gjort, har läst nånstans(antagligen på nån matblogg, minns dock ej vilken) att man kunde göra glass på kondenserad mjölk.

Detta hade jag hemma, blandade den med nutella å lite vispgrädde å hällde blandningen i maskinen å satte i gång den.

 

Kan säga såhär: att jag aldrig lär mej!


(ja , följande scenario har utspelas tidigare,

ungefär alla gånger jag försökt mej på å göra egen glass...)


Det är alltid sinnesjukt varmt i vårt kök (å på hela övervåningen) nämligen.

Således hinner själva frysklumpen tina innan det hunnit bli glass...

Jag gav upp å satte smeten i frysen nu i stället.

Om den inte fryser nu heller, då kan vi väl låtsas att det var semifreddo jag skulle göra hela tiden. :D

Så, note to my self:

bär ner maskinen till källaren eller ut på altanen,

låt smeten bli kylskåpskall innan den får gå i maskinen,

å ta det säkra före det osäkra å följe ett recept till punkt å prickar å lyckas med det innan nästa försök å innan lusten att improvisera får ta över igen! :D

Smaken är det då rakt iget fel på i allafall, så ett litet rätt kan jag åtminstone skryta med. :D

Å skam den som ger sej, jag ska göra glass nästa helg, det är en sak som är säker!

Gör om- gör rätt. :P

Om någon har ett bra recept eller nått annat tips inom den här genren, tar jag tacksamt emot det. :)



Den här lördagen har jag varit effektiv men ändå tagit det lungt, hur f*n det nog går i hop..? :)

Jag å Leo var som sagt hemma själva i förmiddags.

Men Leo han sov i nästan två timmar, å då var jag effektiv, lyssnade på underbar radio å tog tag i ett vilande projekt, våra klädgarderober.

Rensade först Viggos garderob, allt som var för smått åkte ut å ner i källaren(städa, rensa, organisera i "skräprummet" är ett projekt för framtiden...) sen gick jag på mina egna gömmor...

Jag slägde en hel svart sopsäck med slitna gamla linnen å underkläder å fick i hop en rågad GeKås-kasse med kläder att skänka.

Jag tog mej i kragen å slängde min jeansklänning(ja Anna, den jeansklänningen), jag älskar den, men den passar inte.

Det var alltså dags nu! :P

Om jag någonsin kommer i en liknande klänning igen, då är jag banne mej värd en ny. :)

Leo vaknade innan jag var klar, men han åt å sen höll han mej sällskap i babysittern medan jag avslutade. :)


Klockan ett längtade jag efter de andra killarna i min familj.

Eftersom jag precis hade pratat med den äldra av dessa som meddelade att han tänkte sätta klart tapeterna(är nån förvånad?!:P) la jag Leo i vagnen å spatserade(läs:flåsade) upp till mamma å pappa.

Jisses vad otränad jag är å vad min kropp behöver röras på(återkommer till detta ämne i ett annat inlägg...).

Martin hade bara lite kvar av fondväggen så vi stannande en stund. :D

Fick varma, saltade kex med ost å olivröra på.

Mmmm, det är så enkelt å så gott(riven ost, hackade/skivade oliver å creme fraiche som man låter smälta på kex i ugnen).

Martin äter inte oliver så jag gör det aldrig hemma. Men nästa gång vi har gäster ska jag bjuda på det som tilltugg innan maten. :D

När vi skulle hem bytte jag å Martin, så jag körde hem med Viggo å han gick med Leo(hans bilstol var hemma...).

Bra deal, efter som det började regna. :D He, he, he!. :)

Det var en dyr öl han drack där. :P


Hemma blev det enchiladas i till middag. Hade receptet som grund, men höftade till det lite. :P Tog en hel burk smaksatt creme fraice å la till lite naturell också å så en skvätt chilisås å framför allt gjorde jag mera. :P

Gott var det, å enkelt å snabbt. :D

Halv sju somnade Viggo framför Shrek, den som låg jämte å pillade på sin telefon(en samsung, inte iphone!) märkte inte när detta hände så nu ligger han i sin säng utan borstade tänder. :S

Leo slocknade vi åtta han.

Dessa underbara ungar.   

Vi ligger här i sofforna å avslutar denna härliga lördag genom att titta på Petter-avsnittet av Så mycket bättre. :D

Jag gillar honom så det är spännande. :)


I morron ska vi äta pappas köttfärslimpa på eftermiddagen.

På förmiddagen ska jag försöka ge min stora son lite egentid med mej eftersom vi gick miste om vår gympa timme i dag.

Kanske hinns det med lite plock å pill i hemmet med mellan ammningar å lek. :) Nån liten puss på mannen ska jag nog med kämma in. :D


Tack för mej å gonatt!. :)

Av Lisa - 6 november 2010 11:28

Om jag hade blivit beodrad att vila å inte fått genomföra en massa projekt jämt, vet ni vad jag hade gjort då?

Jo, då hade jag bara suttit i en fåtölj en hel dag å lyssnat på radio-dokumentärer. :)

Radio, å då menar jag inte reklamkanaler, är ett klart underskattat media.

Om man som jag vill lära mej nya saker å är intresserad av omvärlden å hur andra männsikor lever är radion en guldgruva. :)


Nu har jag radion på i bakgrunden, P4, på två apparater, i två rum för å inte missa nått. :P. För det allra bästa med radio ät ju att man kan hålla på med annat samtidigt, man behöver ju bara lyssna å inte nödvändigtvis sitta still. :)

Just nu är det Barnaministeriet dokumentär å efter det är det Knattetimmen.

Lyssna om ni har tid, ni kommer inte ångra er! :D

Av Lisa - 6 november 2010 10:16

Planen var egentligen att vi skulle en runda till Hasslö i dag, men eftersom vi är förkylda hela högen skjuter vi på det till nästa helg.

Martin å Viggo körde nyss upp till M å P i stället, Martin ska tapetsera lite å Viggo ska leka gissar jag. :D


Så det är alltså bara jag å lilla sonen hemma.

Han somnade precis han, inte mycket till sällskap alltså. :)

Jag stannade hemma för att få lite gjort.(vi ska på söndagsmiddag där i morron så. :))

Egentligen skulle jag passat på å lagt mej, var vaken i nästan tre timmar med Leo i natt, han var så snorig å dan. :( Stackaren...

Men nä, sova? Det har jag ingen ro till nu. :)

Pimplar kaffe i stället(som vanligt), älskar denna dryck högt. :)

Lyssnar på melodikrysset å ska strax hämta mej ett par svarta sopsäckar å rensa garderober. :P

Kan bli spännande. :)

Får se hur långt jag hinner, men nått ska jag nog få till. :)

Hade behövt städa av lite med, får se hur det blir.


Får bli lite Enchiladas till lördagsmiddag. Har hittat receptet på ArlaKöket-appen till telefonen. :D

Om ni inte har den, ladda ner den. :)


Nu ska jag sätta lite fart. :D


Hej så länge!


Såhär kul tycker Leo att det är att ligga på skötbordet. :D 

Av Lisa - 6 november 2010 08:06

Hoppades ju(som alltid) på sovmorron i dag.

Vi gjorde ett försök, Martin tog med sej grabbarna ner till stooora tv:n.

Det gick en halvtimme sen skrek Leo å ville äta.

Å sen kom de andra två med upp å sen var vi i gång.

Blev liiiite sur först, men det gick över fort. :D

Det är ju lördag.

Ingen gympa i dag.

Ganska skönt ändå, slippa stressa i väg.

För ja, vi stressar alltid dit, allt måste ju klaffa, påklädning, Viggos humör å Leos ätande.


Kaffet är upphällt, Martin är å köper frukost(å lördagsgodis. :P Söta bjönar å chokladägg önskades), Leo sover lite till å Viggo ligger här på en filt å sjunger. :D   

Det här kan bli en bra lördag, förkylningar å höstrusk till trots. :D



Favoriter.  

Tror ni mina grabbar med sitter i mitt knä när de är så stora? :P

 


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards