Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 13 november 2010

Av Lisa - 13 november 2010 21:30

Jaaaa!

För det första: jag har äntligen lyckats göra glass!. :D

För det andra: om gårdagens middag var lite halvt misslyckad så var dagens en rejäl revansch. :P

Så, så gott. :D

Kall marinerad fläskfilé, potatisrulle, sallad å rödvinsås.

   


Stina å Viggo stod för marinaden till fläskfilén(som vi heltstekte) å salladen. :)

       

  Såklart ska ni få recepten. :P

Kall marinerad fläskfilé efter pappas recpet, med en liten Stina-touch på. :)

Skiva en(eller flera) helstekt fläskfilé å häll över en marinad gjord på olivolja, dijonsenap, rödlök, kapris å persilja. Dijonsenapen är Stinas bidrag till det hela. :D

Marinaden funkar lika bra på kycklingfilé om man gillar det bättre. :D


Potatisrulle-receptet hittade jag här.

Å till rödvinssåsen använde jag detta receptet som grund men istället för buljongen använde jag ett par isträningsbitar fondue-fond å sen hade jag grädde i med. :D

Det blir lite mera sås då, å inte så "starkt". :)


Efter maten dansades det lite till julmusik. :D

   


Vem som hade roligast kan jag inte svara på, men bägge två ser ut å trivas, tycker ni inte? :D


Mitt i dansen anläde även Emelie å Snoff. :D

 

Å så var det glassen. (det gick utmäkt med hallon i stället för jordgubbar..)

Jag har ägnat X antal timmar åt denna i dag.

Mjölk/ägg/socker blandningen vill inte stelna!

Hällde till å med ut en omgång. :S

Misstänker att jag var så rädd att det skulle koka så jag hade för låg värme. :P

Efter en hel massa slit å betydligt längre tid än jag hade tänkt(Martin får putsa de sista fönsterna i morron..) hade jag i allafall min smet klar. :D

Det mest kritsika momentet med det hela var ändå själva frysandet.

Vårt hus har på tok för dålig ventilation(måste åtgärdas snarast, ja!!!) å efter allt matlagande var köket inte aktuellt för just detta moment.

Jag fick helt enkelt ta det säkra före det osäkra å flytta tillverkningen till altanen. :)

 

(jo detta fönstret är putsat, även fast det inte ser ut så..)

     

Till glassen gjorde jag en jätte-enkel chokladsås( ½ dl kakao,½ vatten å 1 dl socker kokas i tre minuter.) Å det var så gott! :D

Å det blev verkligen en frusen glass denna gången.

Jippi, det var mödan värt alltså! :)

  Ni kan ju gissa vem som har fått in sin hand i varenda bild? :D

Måste även tillägga att vår gillestuga inte är det mest estetiska rummet i huset, rent inredningsmässigt.

För det mesta är ju bara vi här så det står lite grejer överallt. :D

Å bordet.

Vad ska man säga?

Vi hade det redan i lägenheten å jag önskar mej ett nytt, men som sagt, rummet är inte prioriterat... :D


Nu sitter vi alltså här. De andra tittar på Prins of Persia.

Jag lyssnar på den å bloggar jag. :D

Mitt batteri är dock snart slut så jag ska titta lite aktivit nu som avslutning på en trevlig lördag, som jag som sagt spenderat i köket. :)

I morron ska jag umgås lite mera med mina söner, känns som jag inte gjort det alls i dag...


Gonatt!


Av Lisa - 13 november 2010 12:34

Dagen i dag ja.

Försökte mej på en sovmorron i dag.

Steg upp halv åtta. :D

Sov ingenting efter de andra stigit upp dock, men det var ändå skönt. :)

Åt frukost å hade slagsmål med Viggo för att komma i tid till gympa, med kläder på!

Fick ta bilen för å hinna.

Går kanske inte så värst mycket snabbare å köra, men det krävs inte lika mycket ytterkläder som en cykletur. :P

Väl där var det väl som vanligt, min trotsiga busunge(kan nog inte bara skylla på trotset, han är busig som f*n med! :D) ville inte lyssna på så värst mycket. Men, men han vågade hoppa från pliten i dag.

Gick bara rakt dit å hoppade ner som igenting. :D

Jag brukar få tjata dit honom annars. :D Klättra i ribbstolen, det (v)dågade han däremot inte. :D


Väl hemma hade Leo sovit sen vi gått så Martin hade dammat hela övervången å höll på å putsa fönster. :)

Nu ser man ut igen, det är inte dumt alls. :P

Jag slänger i mej lite varma mackor nu(duktig jag är som äter lunch. :P) å tänker städa resten när jag ätit klart.

Härligt med ett rent hus. :)


Nu ska jag ringa Stina å kolla vad hon är sugen  på till middag, vi kan ju inte bara äta glass. :)

Jag ska följa recept den här gången, men byta ut jordgubbar mot hallon, det borde inte förstöra det hela va?

Av Lisa - 13 november 2010 09:15

... väljer en underbart snygg randig å framför allt svart tapet i sin hall får man helt enkelt stå ut med mindre snygga inrednings-detaljer för at bevara denna...! :)

 


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards