Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg under december 2010

Av Lisa - 15 december 2010 14:12

Så då var klockan redan två.

Leo har somnat å jag å Viggo sitter i soffan.

Han äter på sin choklad-tomte å tittar på Playhouse Disney medan jag bloggar å dricker eftermiddagskaffe. :)

Lite varning på just det uttrycket: eftermiddagskaffe, vaddå pensionär? :D


Så, hur gick det för oss i vår kyrkdebut?

Jodå, vi kom såklart bland de sista, men inte allra sist.

Hade lite otur hemma då vi var ute i relativit god tid(hrmm, vi låg i sängen till åtta, lite väl optimistiskt. :P), när jag fått på Viggo alla ytterkläder å skulle gå vidare till Leo hade den lille stackren kräkts, på hela sej. :(

Så det fick bli fullt klädbyte så där i sista minuten.

Kom som sagt flåsande in i kyrkan prick halv tio, fick kränga av barnen alla ytterkläder å placera oss längst framme vid altaret vid en krubba.

Prästen berättade om Josef å Maria å Jesus barnets födelse.

Å så sjöng vi två sånger, det var allt.

Viggo stod helt stilla å tittade å Leo kräktes lite till innan det var dags å kränga på alla kläder igen å förflytta oss till församlingshemmet för fika.

Fick assistans med Leo(tack!) så jag kunde ta på Viggo, men var ändå siste man, eller jag siste mamma ut från kyrkan å in i församlingshemmet.

Kunde konstatera att vi var minst finklädda av alla å att både jag å Viggo är i behov av klippning å jag behöver nya kläder. :S

Det blev dans runt granen(utan gran?!) å så kom det en rödklädd herre å delade ut choklad-tomtar till alla barn. Viggo vägrade sitta i tomtens knä, så det blev ingen bild för vår del :)


Kan inte sluta faschineras över hur alla andra lyckas komma i tid å få ordning på allt, speciellt med tanke på att flera av dem har tre barn...?! :P

Jag har bara två å här är det jämt kaos. :)

Kan ju inte precis skylla på ovanan längre heller, Leo är ju trots allt tre månader... :)


Nu vaknar Leo, redan?! Time to go! :)


Av Lisa - 14 december 2010 22:00

Dagen i dag har det inte varit mycket med alls.

En rastlös stor pojk å en trött liten pojk.

Ont i nacken å tandvärk på det med.

Inget tålamod en dag då man verkligen hade behövt det. :S

Tur att vi ska hemifrån i morron säger jag bara.


I kväll var det däremot dags för en riktig höjdpunkt. :D

Vårt luciatåg. :)

Martin vägrade gå med å Gustav fattades verkligen, men vi andra gick all in.. :)

       

 

Okej, så värst mycket till tåg var det kanske inte. :D

Vi sjöng en sång, eller rättare sagt första versen på Midnatt råder innan Viggo ville sitta hos morfar.   

Men det var mysigt å en fin fin avslutning på en ganska crappig dag.


I morron är det då dags för julavslutning i kyrkan.

Har väl inte de bästa förutsättningarna för att få Viggo å sitta stilla efter tre dagar hemma, men kanske blir han sådär faschinerad som man kan bli av kyrkor.

Hoppas det är lättsamt å inte en massa gud-snack( jo jag fattar att det är gudtjänst) så jag inte blir skrämd...För helt bekväm med tanken, det är jag inte!


Jag har överträffat mej själv denna veckan, redan.

Först då friviligt kyrkobesök å nu i kväll har jag tro det eller ej sytt i hopp Viggos trasiga overall.

Min syslöjdslärare å ni andra som kan sy hade troligtvis skrikit rakt men jag gjorde det! :D

Hoppas det håller tills mamma,mitt syproffs, kan laga den på riktigt. :)

Fruktansvärt irriterande att den gått sönder btw.

Nästa år ska jag köpa en dyr, riktig direkt! Nu lär de ju vara slut, men jag ska kolla i stan.

Anyway, det där är en annan story.


Nu ska jag sova. Hoppas jag i allafall. :D

Gonatt!

Av Lisa - 14 december 2010 20:30

Det här är inlägget jag påbörjade å utlovade i går.

Viggo vaknade å ville annorlunda, så jag avslutar det nu i stället. :)


Som ni vet har jag haft vissa svårigheter att hitta på lämpliga julklappar till min minsta son. En tre månaders bebis skriver ju inte sin egen önskelista eller har favorit-leksaker precis.

Barnens kusin Alexander har jag inte heller hittat nått bra till.

Han ska ju döpas helgen innan jul med så till honom har jag letat två presenter.

Har inte velat ge kläder till nån av dessa små å absolut inte i i dop-present.


Känns lite som det börjar brinna lite i knutarna nu så under gårdagen spenderade jag därför varena ledig minut åt att spana runt på abc leksaker efter nått att ge dessa småttningar.

Sidan är upplagd på allra bästa vis.

Man kan välja mellan anpassad ålder, material å en massa andra smarta kategorier som hjälp att finna det man söker.

Efter en herrans massa tid å efter att ha lyckats spärra mitt VISA-kort för internet-köp i en timme hade jag klickat hem å betalat två julklappar åt Leo å en dop-present å en julklapp till Alexander.

Kände mej väldigt nöjd.

Å då speciellt med dop-presenten.

Ett födelsedagståg.

 

Senare visade det sej att jag inte var den ända dopgästen som köpt detta tåg. :S

Tradigt men sant. Jag får tänka ut nått annat.

Leo ska redan få ett eget tåg av familjen Ahlér annars kunde ju han fått det.

Nu sparar jag det för framtida ändamål, det ska ju komma en bebis i januari till exempel. :D


Till Leo blev det i allafall klossar å en boll. :D

   



Som vanligt när man kollar runt hittade jag en massa jag kunde köpt till Viggo.

Men han ska inte få mer nu, hans julklappskvot är fylld å mer därtill men jag vet helt klart vad han ska få i födelsedagspresent. :D

Magnet-bokstäver å siffor. :D

   


Å så en stor världskarta i tyg som man kan köpa både flaggor å djur som tillbehör till. :D



     

Av Lisa - 14 december 2010 12:37

Håller på å filar på en meny till Nyårsafton. :)


Jag har bjudit hit Emelie, Snoff, Stina å Martina(även om hälften av dem inte vet om det ännu. :P)

Såklart ska vi ha trerätters å i mina tankegångar ska varmrätten intas ganska sent, runt åtta eller så när våra barn (enligt planerna) somnat.

Således kan förrätten gärna va lite "rejäl". :D


Funderar på pilgrimsmusslor, till nån av rätterna. Känns lite sådär lyxigt å det är helt nytt för mej...

Nu undrar jag, är det ens gott?

Å har ni nått bra recpet på hur man tillagar dessa?

Vad ska ni andra göra på nyår, å framför allt vad ska ni äta? :P

Av Lisa - 14 december 2010 08:48

Leo ligger nöjd under sitt gym å Viggo tittar lite på Händige Manny så jag passar på att stjäla nån minut vid datorn. :P


I gå kväll somnade Leo tjugo över sju i vanlig ordning å han vakande inte å ville äta förrän fem! :D

Jag vakande redan tidigt å hade ont i brösten, men det kan det va värt. :)

Fick sova på rygg helt enkelt. :P

Dock är jag allt annat än utvilad.

Viggos å framför allt Martin onda natt-andar har varit framme.

Viggo har varit vaken en hel massa å sparkat Martin i ryggen, det i sin tur har ju då resulterat i skällande, surande å suckande från den äldre mannen sida å hållt även mej vakenunder större delen av natten.

Ganska onödigt kanjag tycka. :S Men det är inte lönt å pipa om nu, gjort är gjort! :)


Leo känns betydligt friskare i dag. :)

Håller oss hemma i dag också, sen vågar vi oss nog ut bland folk. :)

Vill ju inte missa kyrkbesöket i morron . :)


Skriver säkerligen mera senare! :)

Hej så länge. :P


Av Lisa - 13 december 2010 21:36

Om jag tyckte det var svårt att se Så mycket bättre tillsammans med min man är det INGENTING mot hur svårt det är att koncentrera på att se Svenska hjältar-galan i han sällskap.

Jag bara älskar sånt, när vanliga männskor hyllas för gärningar som är så självklara för dem men som räddat livet på en för dem okänd person.

Jag kan lipa mej fördärvad av lycka över att denna typen av människor finns å bara hoppas att någon skulle rycka in om jag eller mina barn råkar ut för något.

Anyway, min man delar inte denna känslan utan vill hellre se på fotboll.

Jag användemin kvinnliga list(eller tjat, välj själva. :P) har faktiskt få se större delen av galan, men inte helt utan suckande från den andra soffan här. :D

Jag älskar honom, men ibland undrar jag hur vi hittade varandra? :)


I dag har vi inte gjort några större utsvävningar.

Stina var här på förmiddagen hon fick lussefika å oumbärlig fakta levererad av unge herr Arvidsson.

Han talade bland annat omför Stina att hennes bröst var små, på tok för små för att mata bebisar med i allafall.

Att pappa har stor snopp å att Viggo själv har en liten var tydligen också viktigt att delge sin moster. :D

Ja, man kan skratta sej fördärvad åt den ungen alltså. :D

Mitt liv kommer förlängas drastiskt under den tiden jag får möjlighet att spendera dagarna tillsammans med honom å Leo, så mycket som jag skrattar. :D

 


I kväll har jag hämtat hem lite vita nattlinnen från M å P å det är inte omöjligt att det kommer ett litet luciatåg dit i morron.

En dag för sent, men vad gör det? :D

En lucia(pax!), två små tomtar å en tärna å kanske en större tomte eller stjärngosse med...? :D

Martin är dock inte känd för sin entusiasm över att klä ut sej så jag har inga större förhoppningar på det sistnämnda. :D


Leo har varit snörvlig i dag också, men jag tror mej se en antydan till vändning. Hoppas hoppas(igen) att det blir bättre under morrondagen med!


Nu ska jag lämna Martin framför fotbollen å bege mej mot bädden, eller ja, det kommer ett litet inlägg till först. :P


Av Lisa - 13 december 2010 11:11

Har upptäckt att det fattas ännu fler grejer innan mitt kök kommer kännas komplett. :D

 En kruskavel å en madelkvarn från Bagaren och kocken. :)

   


Å en stor serveringsskål från den nya Höganäs-serien. :D

 


Kan ju hända att det kommer behövas mer förvaring i köket också, med tanke på hur mycket sånna grejer jag önskar mej.

Å plats för kokböckerna ska bara inte tala om. :P

Av Lisa - 13 december 2010 08:16

Gomorron på er där ute. :)

I dag vaknade Leo kvar över sex. Fortfarande snörvlig. :S

Han somnade om vid sjutiden å sover ännu.

Viggo somnade dock inte om, såklart.

Vi låg kvar i sängen å mös å pratade å läste en Alfonsbok innan vi gick upp å åt frukost.

Dagen till ära har vi tänt lju å har svt's Lucia-firande på.

Har ju ingen tv(med kanaler) uppe men svt-play fuknar utmärkt. :D

Ruskigt mysigt. :D Shirley, Sanna å Sonja å nu Darin är också med. :D

Synd att Leo missar det hela bara, men han hinner han med tids nog. :)


När vi gick upp sprang Viggo direkt in i vardagsrummet å ropade:

Ååååå vilken fin gran vi har! Vilka fina kulor! Jag älskar vår gran!   


Nu ska vi leka på Viggos rum. :)

Blir en hemmadag i dag också.

Leo måste bli frisk!


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards