Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 3 januari 2011

Av Lisa - 3 januari 2011 21:02

I dag har jag å Viggo bakat(no shit..?!) :D

Hittade jäst i kylen som gick ut som i morron å den kunde ju inte bara gå till spillo eller hur? :D

Hade sett ett bröd med rågmjöl å rosmarin i mitt senaste mattidningsinköp å så såg jag det även hos Gourmetmorsan i dag.

To good to miss tänkte jag å bakade det. :)

Det var himla gott, men som vanligt när det är bröd som ska bakas i formar blir mina smala som tusan.

Misstänker att de formar jag har är större än standard...?

Störigt när skivorna blir sådär yttepytte små, men gott var det som sagt. :)


Ett annat störande moment när jag bakar är att jag är absolut livrädd för att ta för mycket mjöl å gör då oftast tvärtom å tar lite för lite med resultatet att degen bli kletigare än vad den ska å svårare å jobba med.

Det i sin tur är framför allt jobbigt om Leo vaknar eller om det händer nått annat som innebär att jag behöver få eller ha rena händer fort.

Jag har äntligen fått en hushållsvåg(av Stina, Thank u. <3).

Den kan nollställas i mellan vägningarna å går upp till fem kilo, kunde inte varit bättre alltså. :D

Ser fram emot att baka med vägda mått, ska bli spännande å se om mina degar blir bättre då. :D


Är lite förälskad i tidiningen med brödreceptet.

Lantliv Mat&Vin. :D

Underbar! :D Mycket spännande mat, helt klart. :)



Måste även slå ett slag för dagens middag som bestod av torsk enligt det här receptet hos en av mina favoritbloggare Remsan.

Jag gjorde enligt receptet, men tog nog en aningens mer grädde å tur var väl det. :D

Blev tvungen å amma mitt i matlagningen å han som skulle vakta grytorna gjorde ett mindre bra jobb å lät såsen stormkoka så det var inte så mycket kvar av denna när vi väl skulle äta. :P

I vilket fall som helst var det ruskigt gott.

Martin tyckte det var den godaste torsk han ätit å att jag gärna fick laga detta igen. :D Det är en ruggigt bra betyg från den köttälskade mannen. :D

Viggo hade utbrott som vanligt, mer regel än undantag vid middagarna just nu, men han lugnade sej å åt först enbart potatis(?!? som han brukar vägra) men sen även fisk å sås, å det är nästan ett ännu bättre betyg. :)

Till lite efterrätt drack Viggo apelsinjuice, nypressad i en mugg han fått i ett Happy meal. :)

Alla sätt att få i sej vitaminer är bra eller hur? :)

 


Känner mej väldigt matinspirerad igen nu. :D

Har vida planer för kommande vecka å helg.

Inget till fredagskvällen ännu dock. :)

Får ta en disskussion med maken, vi har inte direkt samma smak så vi får se hur det slutar. :D



Tillsist vill jag bara tipsa om två underbara bloggar till, med mat-tema såklart. :D

Mårtenssons kök å Helena Ljungren.

Enjoy... :)


  

Av Lisa - 3 januari 2011 20:30

Blä å tvi vd jag är trött på fökylningar nu.

Nu är det jag som är dassig.

I samma veva som vi försökte oss på den där vagnpromenaden gick det inte å ignorera mer.

Huvudvärken är ett faktum å så även det där irriterande hörselbortfallet som alltid drabbar mej när jag är förkyld..!

Bara till å bita i hop å försöka kurera sej under kvällstid. :D

Barnen är bättre nu i allafall. :) Leo är sej själv igen, om än lite krånglig med sovandet på eftermiddagarna.

Å i dag hjälpte det inte att rulla vagnen heller. :P

Nu vet vi det, sånna här dagar ska vi undvika detta. :D

Viggo var ju som sagt uppe tidigt å har varit vaken en massa i natt så han somnade i stället för Leo. :P

Liten miss i planeringen det där. :)


I morron är tanken att vi ska trotsa min förkylning å allt vad iskyla heter å delta i lite organiserad pulkaåkning tillsammans med Viggos gamla dagis-polare. :)

Redan halv tio är det sagt, å min vision är att vi ska komma i tid vi också. :D


Kvällen i dag spenderas i soffan(som alltid. :D) å sängen hägrar nog vid tiotiden, eller till å med tidigare. :D

Men först, se klart Familjen Annorlunda å sen lite mera blogg. :D

Av Lisa - 3 januari 2011 15:30

Med rinnande näsa å dukande huvud spenderar jag närmare fyrtio svettiga minuter med att klä på två mindre glada barn å mej själv femtio lager med kläder.

Vi ska ut på premiärtur i syskonvagnen i hopp om att det yngre barnet ska sova en stund.

Stuvar ner två barn i vagnen å baxar ut den mellan bilar å på glashal is.

Kasar fram på den hala vägen.

Får vända efter mindre än tio minuter dör har fel barn somnat. :(

Hem igen.

Baxar in vagnen i garage å kämpar för att få loss en på tok för stor, sovande treåring från vagnen.

Bär in detta skrikande barn i huset.

Ut för å hämta nästa.

Halkar å slår dit på gången.

Bär in detta skrikande barn i huset.

Klär av två ännu mindre glada barn å mej själv femtio lager med kläder...

Kommer bli en låååång kväll. :)

Men INGEN kan påstå att jag inte försökte!. :D


 

Av Lisa - 3 januari 2011 10:50

Inga konstigheter denna morron.

Ganska tidig start, men ändå, kunde varit värre. :D

Vi har inte tappat våra rutiner under jul-ledigheten. :D


I går kväll klockan sex ville Viggo ha frukost?!

Undrade om det var flingor han menade, men icke, han ville att vi skulle duka fram sådär mycket som vi brukar vid frukosten. :D   

Så jäkla söt. :D


I dag tar vi det mest lugnt.

Är svinkallt ute, men jag tänkte vi skulle ta en sväng i eftermiddag ändå.

Lite pulkaåkning har ingen dött av. :P


Kommande vecka har jag en hel del planer å projekt.

Jag ska baka bröd med min surdeg å städa ut julen.

Sen hade jag gärna sett att det fann nån minut över till å påbörja en mycket behövlig rensning av skräprummet.

Det innebär att slänga ut en massa kläder som varken jag eller barnen kommer kunna ha å en massa annat skräp. :D


Under vår uppväxt har vi(eller ja, mest Stina) varit förbannad på mamma för hon inte sparat skor som hon haft som ung å som blivit mode igen.

För att inte råka ut för samma skotteld från mina barns sida har jag sparat en massa skor i syftet att mode faktiskt kommer tillbaka.

Nu har ju jag två söner, å jag tvivlar på att någon av dem kommer efterlysa mina gamla skor i framtiden. :P

Därför ska det rensas även bland dessa. :D


Tomtarna å julgranen står mej upp i halsen så de ska bort fortare än kvickt. Barnens nya fina gardiner ska upp å tulpaner ska inhandlas. :D

Det enda som är lite jobbigt med att städa ut julen är att man automatiskt känner ett behov av en massa nytt i stället. :)

Nya blommor å lampskärmar. :)

Min plånbok är för tunn för större utsvävningar, men nått litet kommer det säkerligen bli. :P


Förrutom hemmaplock så ska vi på två kalas denna veckan.

Hannas på lördag å barnens farmor på torsdag.

Jag hade gärna velat följa med M å P till Jönköping å hälsa på min farmor å visa henne Leo, men det blir det nog inte mycket med...

Man kan inte hinna allt. :D


På tal om projekt måste jag köpa en fin skrivbok med tjocka pärmar å börja skriva ner recept som jag hittar överallt. :D

Allt för ofta läser jag nått gott på nån matblogg på förmiddagen å sen när jag ska laga detta, ibland samma dag, är det som bortblåst!

Det är så irriterande så man kan bli galen! :)


Nu ska jag släng i en maskin tvätt, sen blir det lek med stora sonen medans den lille sover. :D


Ha en bra måndag!


Gustav å Leo. :D

 


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards