Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 6 januari 2011

Av Lisa - 6 januari 2011 21:53

I dag har det sista av julen lämnat huset å med det följde uppsättning av nya gardiner å annat.

I Leos fönster hänger en underbar gardin med Fem myror-mönster på. :D

 

Sen att det varken finns fönsterlampa eller krukor, det är en annan sak.

På fönsterbrädan står tillfälligt en tavla som ni ser.

Det är inte vilken tavla som helst utan den här.

 

Både den å så denna...

   

har Linda gjort. :D

Jag gillar dem bägge skarpt!

Barntavlan fick Leo i julklapp av oss å den lilla fick jag av Linda.

Den lilla står det Välkommen till Martin, Lisa, Viggo & Leo på å den är placerad på hallbryrån. :D


I vardagsrummet fick det bli svarta å turkosa panellängder å de vita lampskärmarna.

 

Hade egenligen velat ha större, svarta skärmar, men dessa får funka så länge. :D


Viggo fick ju också en gardin av mamma i julklapp. Med Mairos Zoo-mönster på. Bara det att mamma sytt dem i samma mått som Leos gardin(jag visste inte om att Viggo med skulle få en...) å fönstret på Viggos rum är större än det på Leo så den passar inte. :(

Så, så synd. Men hon skulle göra en ny till Viggo så fort som möjligt!   

Hade egentligen velat ha matchande lampor med.

Alltså dessa...


   

Men de kostar fyrahundra, styck!

Å det känns lite väl dyrt för en lampskärm, eller ja, två. :D

Men vi får se, de fick ju pengar i julklapp av min mormor å morfar...:)


Övriga huset ser ut som hej komå hjälp mej inredningsmässigt.

Inget har fått ersätta tomtarna än, å jag saknar dukar på köksbordet å soffbordet uppe..


Vill ha så mycket nytt nu. Blommor prioriteras dock. :D


Man skulle varit rik... Eller i allafall inte föräldraledig-fattig... :P

Av Lisa - 6 januari 2011 21:01

Alltså var tar tiden vägen?!

Jag tänkte att jag skulle lägga mej tidigt, runt halv nio eller så men det är ju redan kört! :P

Innan elva blir det i kväll i allafall, min kropp skriker efter sömn å liggläge.

Inte för att vi gjort så värst mycke i dag, men jag ligger efter med sovandet.

Kan ju hoppas att Leo tänker hoppa över en matning i natt å gå tillbaka till att äta första gången vid tre å inte redan vid tolv...



Det blev fläskfilé å hemgjorda klyftpotatisar till middag å sen fick jag ett infall å bestämde mej för å göra bearnaisesås till. :D

Använde detta receptet, å det blev precis lagom mycket. :D

Är fortfarande mör i visp-armen, men det var det värt. :)

Nån sallad blev det dock inte då såsen fick allt fokus. :D

Men vi får äta lite extra grönt i morron i stället. :)

Om ni inte gjort egen klyftpotatis innan så tycker jag ni ska börja med det nu.

Det är så enkelt, å så mycket godare än de på påse.

Klyfta bara upp lagom mängd potatis(ta lite mer än du tror behövs..) å lägg dem i en braspanna med bakplåtspapper i botten.

Häll ett par skvättar olja över å krydda med flingsalt å svartpeppar från kvarn.

Sätt in i ugnen på 200 grader tills klyftorna fått fin färg(45 minuter kanske).

Klart!


Nån efterrätt blev det inte gjord, men jag tog mej precis en skål med Otto å glassfabriken päronglass.

Efterrätten till i morron är bestämd nu. Det blir Chokladpudding, hemgjord(såklart) efter Per Morbergs recept ur hans kokbok. :)

Mycket å stå i köket i morron alltså.

Puddingen ska förberedas å hamburgerbröd som ska bakas. :)


Det roliga är att Viggo älskar å baka å allt annat man kan göra i köket.

Han har ju en sånhär pall från ikea som han flyttar runt överallt i köket.   

Den är verkligen ett bra köp. :D

Sen att jag snubblar om den ett tiotal gånger om dagen, det får man försöka ignorera.



Fick ett ryck innan å gjorde slag i mitt nyårslöfte(inte tänka jag gör det sen) å rotade fram hårfärgen som stått i badrumsskåpet å slängde i den i huvet!

Behövligt vill jag lova! Även om en klippning, en viktnedgång å en ny garderob hade varit det ultimata... :P


I morron ska vi inte bara befinnas oss i köket. :D

Jag å Viggo ska leka med våra kompisar, ett helt gäng, hemma hos Malin. :)

Fyra treåringar blir det bland annat. :)

Ska bli jättekul. :)


Leo å Martin lämnar vi hemma. :D

Förhoppningsvis ska den yngre av dem klara sej uta hungersnöd den stunden. Annars får han svälja sin envishet å äta ur flaskan. :D

Har försökt ge honom ersättning vid två tillfällen i dag, men han tokvägrar... Precis som Viggo gjorde.

Får se om vi försöker lite till i morron. Nu är jag ju inte i samma läge som när Viggo var bebis precis, då var det möjligt att amma en gång i timmen, dygnet runt om det skulle behövas.

De funkar ju inte riktigt nu precis.

Inte för att det är så illa nu, men det kan ju leda dit...

Ja, ja, vi får se hur natten artar sej...


Slutsvammlat för nu.

Hej på er!

Av Lisa - 6 januari 2011 20:13

Nu har jag beställt hem två kokböcker.


Halv åtta hos mej- Kokboken var given, å så var jag ju inne på Allt om mat stora kokbok.

 







Den kostade dock trehundra å jag blev lite snål.

Det fick bli en kompromiss, Allt om Mat- fredagsgourmet.

 

Den var lite billgare, så nu fick jag två böcker för mina julklappspengar från svärfar. :D


Förhoppningsvis anläder de senast måndag. :D

Av Lisa - 6 januari 2011 13:31

Våra planer för denna dagen har redan hunnit ändrats två gånger.

Tanken var från början att vi skulle på kalas hos Martins mamma, men hon blev sjuk så vi bestämde oss för att åka till Håkan å barnen i Mörrum å åka skridskor på Jössa före dess.

Nu visade det sej att Johan med blivit sjuk så vi stannar hemma i stället.

Kör inte till Mörrum i detta snörusk för att åka skridskor i en liten stund, så det får bli senare i helgen. Där var öppet varje dag så. :D


Hittills i dag har vi röjjt undan det som fanns kvar i julväg å så har Martin å Viggo skottat en hel del snö. :P Jag å Leo höll oss inne vi. :)

Min förbannade huvudvärk är kvar i dag också. :S

Börjar bli riktigt trött på skiten nu, men den vill uppenbarligen inte ge sej!


Vi skulle ätit pizza hos Håkan, menn nu lagar vi nått gott här hemma i stället. :) Lutar åt fläskfilé med hemmgjorda klyftpotatisar å så nån god sås å sallad.:) Kanske blir det efterrätt också, vem vet, det är ju trots allt helgdag. :)

Har bestämt oss för vatt äta hamburgare i morronkväll, ska testa ett nytt brödrecept, med viktmått istället å premiär-använda min våg. :) 


Nu blir de mys framför Bamse, Viggos senaste favorit. :)

Av Lisa - 6 januari 2011 11:47

Leo envisa med att vakna varannnan timme. :(

Jag hinner inte mer än somna innan det är dags å stiga upp igen å än mindre få upp värmen.

Jag fryser ta mej tusan fortfarande..!

Om det här ska fortgå MÅSTE jag införskaffa en amnings-vänlig pyjamas och/eller morronrock...

De är så sabla dyra bara...

Men nån av dessa hade jag inte tackat nej till... :)

   

 

Alla tre kommer från KappAhl.



Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards