Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 16 januari 2011

Av Lisa - 16 januari 2011 21:24

Det heter ju bättre sent än aldrig eller hur? :P

Nu kommer recepten från förra fredagens datenight.

Menyn bestod av hemmagjorda hamburgare å chokladpudding.


Såklart gjordet jag de mesta från grunden å det första receptet är på hamburgerbröden.

Detta recept kommer från Bonniers Stora Kokbok å jag har inte använt tidigare, men jag är helnöjd. :) 

Jag vägde mjölet å använde mej av mjölsorten Manitoba Cream.

Om det gjorde till något underverk på jäsningen, det kan jag inte svara på eftersom jag då inte bakat dessa bröd innan. :D


Hamburgerbröd. (ca: 12 stycken)

50 gram jäst.

50 gram smör.

5 dl mjöl.

1 msk socker.

1 tsk salt.

12-13 dl(720-780 gram) vetemjöl eller vetemjöl special.


Lös jästen i fingervarmt smält smör+ mjölk.

Blanda i salt å socker.

Tillsätt mjöl å arbeta till en smidig deg.

Jäs till dubbel storlek, ca 40 minuter.

Dela degen i bitar å forma dessa till bullar å platta till.

Sen anser recpetet att bullarn ska penslas med mjölk å överströs med semsamfrön efter jäsning, men jag har en bättre lösning.

Eller, jag å jag, pappa är det snarare. :D

Han har bakat egan hamburgerbröd i tid å evighet å brukar strö över fröna innan jäsning utan pensling å lägga ett bakplåtspapper oven på å använda en annan plåt å trycka ut bröden å trycka in fröna med. :D

På så vis ramlar inte alla semsamfrön av bröd vid hanteringen sen. :D

Bröden ska jäsa ca. 30 minuter på plåten å sedan gräddas i 10-12 minuter i 225 grader å sen svalna på galler under bakduk.


Själva hamburgarna vill jag ska smaka som de jag är uppfödd på, alltså pappas.

Jag lyckas nästan numera, men pappas är fortfarande snäppet godare. :D


De godaste burgarna.   (till 2 personer)

400 gram köttfärs.

2/3 dl grädde(helst visp)

1 ägg

salt å svartpeppar.

Thats it, enklast, saftigast å godast. :D

Tryck ut stora å platta biffar i händerna å stek demmed mycket smör. :D


Till serveringen hade vi skivad rödlök, isbergsallad, cheddarost, ketschup å två olika dressingar. Man kan självklart ha annat till också, gruka å tomat osv, men vi tog det vi gillar bäst. :D


Röd Hamburgerdressing:

Creme fraiche eller liknande.

Bostongurka.

Tomatpuré.

Salladskrydda.

Salt å peppar.

Vit hamburgerdressing.

Creme fraiche eller liknande.

Dijonsenap.

En skvätt citronsaft.

Å generöst med örtsalt å svartpeppar.


Till efterrätt gjorde jag Chokladpuddig efter Per Morbergs recept.

Det lyder som följer:

Chokladpudding:

5 dl standardmjölk.

5 msk maizenamjöl.

3 msk strösocker.

3 msk kakao.

1 uppvispat ägg.

1 msk vaniljsocker.

Blanda alla ingredienser i en kastrull. Värm tills krämen börjar sjuda å blir tjock.

Rör hela tiden!

Låt svalna.

Häll krämen i en vattansköljd skål å låt stå i 3-4 timmar i kylskåp.


 

Puddingen blev väldigt god, men lite för stark för mej.

Jag är ju ingen chokladälskare så nästa gång ska jag minska lite på kakaon, å kanske tillsätta lite smäl mjölchoklad... :)


Är det nån mer som hakat på detta nya fredagsmys? :D

Datenight.

Jag hoppas det är ett vinnande koncept för alla parter, även för de som sover. :D

  


Av Lisa - 16 januari 2011 21:13

Leo har ju inte så värst mycke i sitt rum än så länge.

Men han fick ju en gardin å en underbar barntavla i julkapp.

Hur de ser ut kan ni se här. :)


Viggo fick ju med en gardin, som var för liten till hans fönster.

Nu har det dock kommit upp en i rätt storlek. :D

 

Av den gardinen som var för liten är tanken att det ska bli en lampskärm.

Den uppgiften har jag dock deligerat över till min pyssliga mor som gladeligen antog utmaningen. :D


Eftersom jag tycker så mycket Leos tavla bad jag Linda göra en till Viggo med.

Den kommer se ut såhär. :D

 


Fin eller hur? :D


Det är även Linda som gjort min nya fina header. :D

Tur man har vänner som behärskar Photoshop. :D

Jag är evigt tacksam.   


Av Lisa - 16 januari 2011 20:30

Vilken tipp-topp dag det här har varit(om jag sett mycke på Musses kulbbhus, nädå, jag förstår inte vad ni menar... :P)


Fick sovmorron å har legat i sängen hela natten så jag vaknade med lite extra energi. :)


Det första jag gjorde när jag vaknade var å kolla mina konton.

Å jag menar verkligen att det allra första jag gjorde i dag, i sängen via Handelsbankens app till telefonen(underbara uppfinning).

Kontobeskeden i sej var en sorglig histora, tror inte jag har haft så här lite pengar, nånsin förr.

Snålhet är verkligen den sämsta egenskap man kan ha gentemot andra om ni frågar mej, men jag ska verkligen snåla till mej nu!


Förrutom detta tradiga har dagen som sagt varit till stor belåtenhet. :)




Jag har bakat två olika bröd.  

Mitt allra första surdegsbröd efter det här receptet å så det goda brödet med rosmarin å flingsalt som jag hittade i Lantliv Mat & Vin.



  Vi skulle dagen till ära få finbesök. Lillebror hade för första gången med sej sin flickvän hem till Asarum.

Eftersom inget av bröden var klara å vi såklart måste bjuda på nått bakade jag å Viggo en banankaka också. :)

Elin var så söt så å blev godkänd av samtliga i den här grenen av familjen Arvidsson. :D


Bortsett från bakandet har jag även gjort müsli å lagat middag så man kan nog påstå att jag spenderat en massa tid i köket i dag.

Å där i mellan har jag umgåtts med mina grabbar. :)


Om ni inte har förstått det så är jag inte den enda i den här familjen som ständigt har nya projekt på gång. :)

Martin har totalrenoverat pannrummet den här helgen, målat väggar, tak å golv, hur han nu hunnit med det..? :D


Efter middagen körde jag å Viggo upp till M å P för att lämna diverse atteraljer som blev kvar efter fredagens kalas å för att leka med alla leksaker som finns där. :)

Efter playmo å bil-lekande åkte vattenfärgerna fram. :)

 

Det blev säkert tiotalet konstvärk innan den lilla målaren tröttnade så i veckan som kommer ska vi plocka fram våra egna å måla här med. :)


Leo å Martin stannade hemma å kollade på fotboll å mös för sej själva en stund. Viggo somnade i bilen hem å Leo hade somnat innan vi kom hem.

Fixade lite där uppe innan vi flyttade ner till våra soffor.

Martin kollar på fotboll å jag planerar att spendera närmare en timme till framför datorn. :)

Så ni kan räkna med lite fler inlägg i dag. :D



Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards