Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 18 januari 2011

Av Lisa - 18 januari 2011 21:29

Receptet på dessa underbara bullar har jag tiggt till mej av Martin syster Susanne.

I snart sju år har jag ätit flest av dessa på varenda kalas där,

men först i dag bakade jag dem själv. :D

Det visade sej att Viggo också gillade dem,

inte lika mycket som jag kanske, men tillräckligt för att börja gråta förtvivlat när hans bulle gick sönder. :P   


I vilket fall som helst, här har ni också recpetet på världens godaste bullar. :D

(som bara ska jäsa en gång, kan det bli bättre? :P)


Susannes goda bullar:

50 gram jäst.

100 gram smör.

3 dl mjölk.

1 uppvispat ägg.

½ tsk salt.

3/4 dl socker.

7-8 dl(420-480 gram) vetemjöl.


Fyllning:

100 gram rumsvarmt smör.

1 dl socker.

1 tsk vaniljsocker.


Pensling:

1 ägg.

Pärlsocker.


Smula jästen i en bunke å smält smöret, tillsätt mjölken å låt bli fingervarmt.

Lös jästen i vätskan.

Tillsätt övriga ingrediener å arbeta i hop till en lös deg.

Klicka upp i aluminiumformar.

Rör i hop fyllningen å tryck ner en klick i varje bulle, ända ner i botten.

Jäs övertäckta i 30-40 minuter.

Pensla med uppvispat ägg å strö över pärlsocker.

Grädda bullarna i 250 grader i ca 8 min.

Njut! :D


  Viggo han är förste jästsmulare i det här hushållet, ett uppdrag han tar på största allvar. :D

Sötnosen.   

Av Lisa - 18 januari 2011 20:46

I går efterlös(heter det så..? Eller kanske efterlyste..?) tips på lunchrätter som oassar hela familjer, eller i allafall mej å Viggo.

Responsen på det var det väl sisodär med(ni har fortafarnde chansen. :P), men i dag slog vi till på min egen, ganska försvenskade version av Spagetti Cabronada.

Därför tänkte jag bjuda er på receptet på det.


Spagetti Cabronada Lisa style. :)

Knaperstek bacon å koka valfri pasta i lagom mängd.

Lägg baconen i pastagrytan medan den rinner av i durkslaget å häll en rejäl skvätt med grädde(gärna visp. :P) över baconet å krydda med nymalen svartpeppar efter smak.

Häll tillbaka pasta i grytan å tillsätt ett eller två ägg, beroende på hur mycket pasta det är, ställ grytan på den varma plattan nån minut å rör runt.

Servera. :D


I dag var ju Stina här å åt med oss å hennes inslag i lunchen var ruccola. :D

Det passade ypperligt till. :)

Vi skulle haft parmesan med, men det fanns ingen på Konsum...? :)

Lite synd då jag hade tänkt ge denna ost en andra chans.

Jag har nämligen fått för mej att jag inte tycker om det.

Fast vid närmare eftertanke har jag bara smakat det på en pastarätt i "restaurangen" på GeKå's i Ullared...

Å det kan ju möjligen vara så att den rätten eller den sk. parmesanosten ovanpå inte gjorde osten rättvisa... :P


Av Lisa - 18 januari 2011 20:03

Har haft en mysig hemmadag i sällskap av systern min. :)

Bakat lite bullar, gjort lite saft å umgåtts en hel massa med mina barn.   

 

Precis som i går kom huvudvärken som ett brev på posten vid halv fyra...?!

Jag fattar verkligen inte varför. Ruskigt irriterande..!

När barnen somnat är allt vad energi heter som bortblåst å jag orkar bara ligga i soffan med min lilla dator i knät...

Det är ju i å för sej ganska kul å blogga å spana runt efter ny inspiration men jag får ju inte mycket annat vettigt gjort precis.


I dag har Viggo nog frågat Varför tiotusen gånger. :)

Jag tycker det är svinroligt, även om det blir lite tjatigt när han frågar om samma grej flera gånger. :)

Leo han har skrattat, ni vet sådär kluckande, riktigt barnskratt som får de allra flesta att le? :)

Han är ju känd för att le alltsom oftast å har länge jublat av glädje, men det där skrattet var det premiär för i dag. :D

Mina underbara barn, som jag älskar att va hemma med dem. :)



Jag lyckades hitta det där kakreceptet  sen i går. :D

Ska göra dem av det som är kvar av banankakan tänkte jag. :)

Mmmm. :D

Men det får bli i morron det. :)

I morron ja, då ska vi till Öppna förskolan igen, hoppas på lite mindre folk faktiskt, men det vet man ju aldrig.

Nu ska jag duscha, sen ska ni få receptet på världens godaste(å enklaste) bullar. :D


Av Lisa - 18 januari 2011 06:32

Leo har bara ätit en gång i natt med. Under Martins skift så jag fick ligga kvar. :D

Nu har han dock varit vaken sen fam den lilla busen. :D

Viggo sover faktiskt fortfarande, men jag gav upp å få Leo att somna om å steg upp i stället. :D


När jag slog på datorn hade jag fått den här videon på msn av Gurri.

Under klippet stod det: den kan du vakna upp till. :D

Han vet vad jag gillar lillebror.  


Dagen i dag bjuder inte på några strörre utsvävningar.

En massa som ska ut till soptunnan å en full tvättkorg annars är måstena få. :D

Vi ska väl göra det vi gör bäst tänker jag, mysa å le:)


God morron säger vi. :P


Jag älskar detta livet, även fast det ibland innebär att man får stiga upp på okristliga tider. :P

  Okej, inte världens mest äkta leende från min treåring,

men den lilles,det inga tvivel om äktheten på. :)

  


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards