Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 7 juli 2011

Av Lisa - 7 juli 2011 22:11

Det absolut godaste bakpulver-brödet jag vet är Leilas turbosnabba filmjölkslimpa som finns i boken A pice of cake!

Det är så galet gott när smöret smälter på det varma brödet å det bästa är förståss att det inte behöver jäsa :D


 


Turbosnabb filmjölkslimpa

4.5 dl filmjölk
1 dl mörk sirap
1 dl vetekross
1 dl rågkross
1 dl havregryn
2.5 dl grovt rågmjöl
3 dl vetemjöl
1 dl linfrön
1 dl solrosfrön
1.5 tsk salt
1.5 tsk bakpulver
1.5 tsk bikarbonat
2 tsk brödkryddor
1 dl hasselnötter
(1 dl torkade fikon)
(1 dl russin)

(jag hade tranbär å gula russin i sist, men jag har lite svårt för frukt i börd å brukar för det mesta utesluta det helt. Även nötterna kan man variera å jag brukar ha dinkelflingor i stället för havregryn, bara fantasin sätter gränser som det heter. :D)


1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Blanda filmjölk och sirap.

3. Hacka nötterna grovt, blanda med de torra ingredienserna och filmjölken.

4. Lägg ett bakplåtspapper i en brödform å fyll formen med smet.

5. Strö över lite havregryn(eller dinkelflingor) å grädda i ca: 45 minuter.



Om man är för hungrig för å vänta i 45 minuter å om man hellre vill ha ljust bröd är dessa sconesen de godaste jag har bakat. :)

Strö gärna lite råsocker på toppen innan de går in i ugnen. :D

Mmmmm. :)

Av Lisa - 7 juli 2011 20:22

Nä. Det blev inget bad för vår del, även om det framåt eftermiddagen både var sol å 25 grader.

Däremot blev det först en sväng upp till mamma å därifrån vidare till Casa del Nejbo. :)

Ståbrädan gav vika å Leo vägrade åka i vagnen, men vi tog oss ändå fram promeneande ända dit.

Hem liftade vi dock med Sandra å Elian. :)

Vi hann med både fika å lek å ett utbrott från Viggo's sida.

Han var galet trött efter den långa promenaden, men ville helst stannat kvar å lekt.

Det hade gärna jag också, men klockan hann bli ganska mycket ändå. :)

Vi hinner förhoppningsvis ses lite mer under sommaren. :D


Bilen ska va lagad nu. Wiiihoo wiiihooo. :D

Havet here I come. :)

Ståbrädan gick förresten också att laga helt enkelt. Till å med utan hammare till Viggo's stora besvikelse :)


I morron är det Martins sista workday innan vi får ha honom hemma i fyra veckor. :D

Visst jag ska jobba vid ett par tillfällen, men ändå. :)

Jag tänkte göra en sån här tårta om jag hinner det i morron.

Jag tenderar ju att planera för betydligt mer timmar än vad dygnen har. Den där marmeladen har inte blivit av i dag heller.

Det hade jag väl dock hunnit nu, men orkar inte alls. :(

Denna förlamande trötthet. Gaaaah!

Hoppas Martins semester bidrar till ökad energi hos oss båda. :D



Nu är det dags för par avsnitt till av Dexter. :D

Av Lisa - 7 juli 2011 08:35

Är så äckligt jäklatrött i dag med.

Fick nästan panik vid sex att det redan var morron.

Jag fattar inte vad det är med mej?! :(


Kunde förvisso inte somna i går kväll, var inne in Dexter-high å kunde inte släppa ytterligare en oväntad vändning. :D

Sa jag att jag älskar den serien? (se se se!) :)


I dag ska här dammsugas. :D

Har redan klarat av Leo's rum å de flesta andra rummen är redo.

Förrutom den riktiga utmaningen, Viggos rum! :)

Vi plockade bort hans lilla bord å två stolar i går. Han använder det ytterst sällan så jag tyckte att golvytan att leka på kändes mer prioriterad. Tanken är dock att när han blir äldre ska vi ta bort två garderober å på så vis skapa ett lite skrivbords kryp-in. :)

Där inne finns det i allafall lite möjligheter, värre är det med Leo's rum. Det är så pyttigt så pyttigt å jag vet inte alls hur vi ska bete oss för å uttnyttja det maximalt. Därför han han fortfarande inga möbler mer än sin säng å en poäng-fåtölj!

Får se vad man lyckas klura ut. :)


Det är inget strandväder så långt ögat når.

Grått men ganska varmt så ute kan man vara ändå. :)

Får se om min semesterfirare till mor kommer ner hit under dagen i stället. :)


Nu ska jag sätta fart, har man tur finns det tid å moppa också å nånstans ska det klämmas in lite marmelad-kok. :D


Såhär ser det ut när man kommer hem till oss för tillfället. :D

(galet suddig bild, från Martins telefon! :P)

  Å om nån undrar så har Martin (såklart) grävt ut den där högen man skymtar för hand. :D


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards