Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 13 september 2011

Av Lisa - 13 september 2011 21:45

Den 3 oktober kommer Leilas nya bak-bok.

Eftersom jag har alla hennes tidigare böcker i min samling var jag tvungen å förhandsboka Hello Cupcake!

När jag ändå var i farten smög sej boken Enklare bröd sej ner i kundkorgen. :)

Den har jag velat ha sen den kom så det var på tiden.

Kan hända att även Bröd från Brunkebergs Bageri också letar sej in i beställningen innan det där paketet hinner leveras. :P

Kok å bakböcker kan man ju aldrig få för många av eller hur? :)



Vilka kokböcker är era favoriter? :) 

Av Lisa - 13 september 2011 21:08

När Viggo var bebis testade jag lite olika sorters blöjor till honom, men valde då främst mellan Libero å Pampers.

Eller, val å val, eftersom han reagerade på Pampers med irriterad hud så blev det Libero (up & go) vi använde ända till han slutade mej blöjor.

Dessutom tyckte jag han stank kiss när han hade Pampers.


Ett tag hade vi vanliga tejpblöjor till natten efter som up & go:na läckte igenom.


Till Leo har jag även varit konservativ å han har använt Libero han också.

Men de har inte funkat så bra, minst ett byxbyte om dagen å blöt pyjamas varje natt, så jag kände att det var dags å släppa lite på rutinerna å testa Pampers igen.

Även där byxblöjor, Easy up kallade. :)


Det första jag gjorde var å slita sönder en blöja när jag tog på Leo den.

Så tunna är dem, å så tyckte jag de va märkligt små för å täcka in betydlig fler kilon än dem Leo väger.

Hittills tycker jag dock de håller tätt å det är ju det jag söker.

Att det sen är nästan tio fler blöjor per förpackning är ju inte heller nån nackdel.

Men jag tycker nog att Leo reagerar på dem också, han är röd å dan å så tycker jag de luktar illa.


Svårt det där.

Vilka blöjor använder era barn å varför?


 



Av Lisa - 13 september 2011 20:45

Vilken tur att Viggo är så så pass underbar att allt trots å trams är förlåtet i ett nafs. :)

Det började gå åt rätt håll vid tre, så när Martin kom var jag inte så paniskslagen som befarat. :D

Å han var ganska trevlig i verkligheten också tycker jag, min lilla man. :D

I morron ska det bli en bättre dag, det har jag bestämt!


Ja, jag veeeeet att jag sa att jag bara skulle hänga i soffan i kväll, men när Anna ville ta en promenad var jag inte sen å nappa. :D

Frisk luft å miljöombyte är ju aldrig fel. :D

En timmes pw blev det å det kallar jag förena nytta med nöje det. :P

Trevligt, trevligt. :)


Ska ta den där obligatoriska kvällsduschen nu, sen tror jag banne mej jag kryper ner i sängen. :D


Gonatt!

Av Lisa - 13 september 2011 12:55

Här sitter jag å lipig.

Sömnbrist å hormoner utanpå kroppen, gynnar verkligen ingen, å då speciellt inte i kombination.


Viggo var uppe toktidigt han med å trötthet innebär i hans fall trotsplatå. :(

Han är helt upp å ner vänd å bara bråkar med mej å är elak mot Leo.

Teatern blev inte ens det nån mysig upplevelse å nån ute-lunch blev det inte ens för ungen ville bara hem. :(


Leo blev så glad när vi kom tillbaka, å då speciellt över å se sin storebror, men han blir bara dissad å utestängd. :(


Så här sitter jag å deppar å längtar efter min man.

Han är verkligen världens bästa, men lagom till han kommer hem lär jag ju va ett skällande vrak å inte alls kärleksförklara honom som jag är beredd å göra nu.

Jag slängde till å med in en såndär störande hyllnings-status på fb till honom. Lika bra det, för när han kommer blir det nog inte lika puttinuttigt. :)


Vi ställs dessutom inför en helt ny prövning som föräldra då Viggo har börjat ljuga.

Inga långa rövarhistorier, men han säger till Martin att han har kissat med mej eller att det lovade pappa till mej å så...

Skitsvårt, då man såklart inte vill att han ska ljuga, men kanske blir ar när sanningen kommer fram.

Dessutom tycker jag det är lite väl tidigt å börja med sånt trams, är det inte?


Nu ska jag skärm-shoppa lite här medan Leo sover.

Viggo vägrar göra annat än å se på tv å jag orkar inget annat jag heller...


Kan vi bestämma att det blir en bra dag i morron?

För mer än två deppdagar i rad är mer än trist!


Å som om man inte vore lipig innan, hur fint är inte sånhär liksom?   


 

I dag är det ett helt år sedan vi kom hem från BB å blev tvåbarnsfamilj på riktigt! :D

Vad vore livet utan dem? Mina fina grabbar!

 

Av Lisa - 13 september 2011 08:44



Tårtbotten:

1 rund spingform 21cm 


3 ägg

3 dl strösocker

1 dl varmt vatten

3 dl vetemjöl

1½ tsk bakpulver


Smöra å bröa formen.

Vispa ägg å socker vitt å pösigt, tillsätt vattnet under slutet av vispningen.

Blanda mjöl å bakpulver å sikta i detta i äggblandingen.

Blanda väl.

Grädda i 175-200 grader i ca 30 minuter, sänk värmen vi för mycket färg.


Tårtbottnen kan med fördel göras redan två dagar innan tårtan ska serveras å så även fyllningarna.


Undre lagret i Leos tårtor innehöll denna hallonmousse.

Andra lagret bestod av dumlefluff, å det är precis så gott som det låter.


Dumelfluff:

3 dl vispgrädde å 180 gram dumle(23 stycken kolor)

Smält dumlen i grädden under omrörning(får ej koka).

Låt svalna i kylskåp, gärna över natten å vispa till lagom konsistens när tårtan ska monteras.


Jag fyllde tårtan såhär långt redan dagen innan kalaset.


På lördagsmorronen (alltså samma dag som tårtan skulle ätas) täckte jag tårtan med ett tunnt lager marsankräm blandad med vispad grädde för att marsipanen skulle ha något å fästa i. :)

Sen täckte jag tårtan med ett färdigt marspian-lock i vitt å dekorerade med gröna rosor.

Om jag hade haft riktig färg(inte den man köper i vanlig butik alltså, hushållsfärg som smakar blööö), mer marspian å mer tid hade jag även dekorerat tårtans nedre kant med små bollar av marsipan i olika färger å former.

Nu fick det duga utan detta. :D


Rent smakmässigt är jag super nöjd, tårtan var vekligen god.

Utseendemässigt har jag riktigt mycket å jobba på... :P

Men jag ska öva, å fortsätta göra mina egna tårtor i allafall, för hur eller hur så är det himla roligt. :)


 

Jag kan ju även passa på å utlova recpet på de två sallader som jag serverade innan tårtan på kalaset. :D

De kommer, i promise! :)

Av Lisa - 13 september 2011 08:10

Klockan är strax efter åtta å jag har redan varit vaken i fyra timmar. :S

Snorig liten son vaknade vid fyra, å sen hann jag inte somna om innan Martin skulle upp å innan Leo var i gång igen.


Stackars Leo var så täppt så han kunde inte sova mer, men har sovit bra fram tills fyra då.

Nu sover han också gott i vagnen.

Viggo ville se film, men det var en omöjlig önskan visade det sej för fjärren till dvd:n i sovrummet är spårlöst försvunnen.

Det fick bli lite Disney Junior i gillestugan i stället å jag sitter på soffan jämte å försöker samla energi...

Det går sådär ska jag erkänna, för jag längtar mest efter min säng.


Jag hatar å va trött å orkeslös.

Å jag hatar ännu mer när jag låter tröttheten komma åt mej, dra ner mej i depp å stjäla mitt tålamod med barnen.

Ni må kanske tycka att vi gör en massa hela tiden här, men jag är van å orka mer å det har jag inte gjort sen jag vet inte när.

Jag blir så besviken på mej själv när orken tryter å mina projekt bara stannar på planeringsstadiet.

Jag vill så mycket mer. Kunna få tiden å räcka till, tid till barnen men också till mej själv liksom...


Nog pipit om det, ska tänka mej pigg i stället. :D


Viggo å jag ska ju som på teater i dag på förmiddagen å jag har lite planer på å utnyttja egentiden maximalt å äta lunch på stan eller kanske McDonalds bara vi två innan vi kör hemåt igen. :D


Jag har väl inte så mycket mer å komma med precis nu, men i kväll ska jag inte göra nått mer alls än bara ligga på soffan å samla kraft.

Martin lär inte va sen å haka på då han är smittad av den där förkylningen som Leo dras med....


Ha en bra dag! Så hörs vi i kväll. :)




Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards