Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Direktlänk till inlägg 13 september 2011

Leo's tårta.

Av Lisa - 13 september 2011 08:44



Tårtbotten:

1 rund spingform 21cm 


3 ägg

3 dl strösocker

1 dl varmt vatten

3 dl vetemjöl

1½ tsk bakpulver


Smöra å bröa formen.

Vispa ägg å socker vitt å pösigt, tillsätt vattnet under slutet av vispningen.

Blanda mjöl å bakpulver å sikta i detta i äggblandingen.

Blanda väl.

Grädda i 175-200 grader i ca 30 minuter, sänk värmen vi för mycket färg.


Tårtbottnen kan med fördel göras redan två dagar innan tårtan ska serveras å så även fyllningarna.


Undre lagret i Leos tårtor innehöll denna hallonmousse.

Andra lagret bestod av dumlefluff, å det är precis så gott som det låter.


Dumelfluff:

3 dl vispgrädde å 180 gram dumle(23 stycken kolor)

Smält dumlen i grädden under omrörning(får ej koka).

Låt svalna i kylskåp, gärna över natten å vispa till lagom konsistens när tårtan ska monteras.


Jag fyllde tårtan såhär långt redan dagen innan kalaset.


På lördagsmorronen (alltså samma dag som tårtan skulle ätas) täckte jag tårtan med ett tunnt lager marsankräm blandad med vispad grädde för att marsipanen skulle ha något å fästa i. :)

Sen täckte jag tårtan med ett färdigt marspian-lock i vitt å dekorerade med gröna rosor.

Om jag hade haft riktig färg(inte den man köper i vanlig butik alltså, hushållsfärg som smakar blööö), mer marspian å mer tid hade jag även dekorerat tårtans nedre kant med små bollar av marsipan i olika färger å former.

Nu fick det duga utan detta. :D


Rent smakmässigt är jag super nöjd, tårtan var vekligen god.

Utseendemässigt har jag riktigt mycket å jobba på... :P

Men jag ska öva, å fortsätta göra mina egna tårtor i allafall, för hur eller hur så är det himla roligt. :)


 

Jag kan ju även passa på å utlova recpet på de två sallader som jag serverade innan tårtan på kalaset. :D

De kommer, i promise! :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 5 april 2016 19:39


Plötsligt händer det! Lisoballs blogg har bytt portal.   Nya bloggen hittar ni   HÄR     Välkomna! :D     ...

Av Lisa - 5 april 2016 19:18

4402627159

Av Lisa - 5 april 2016 19:01


Nu har jag hittat min vårjacka.       Skitsnygg å passa till mina skor! :D ( å alla mina andra kläder å blir alltså billigare i längden. :P)   adlink ...

Av Lisa - 5 april 2016 16:28


Hur skönt är det inte i dag då? :D Jag har bockat av lite måsten på min lista i dag. Hade cellprov bokat sen innan(jippi eller hur? :P) å tog i samma veva äntligen tag i ett få mina äckliga utslag tittade på av en läkare. Nu tittade han väl upp fr...

Av Lisa - 5 april 2016 15:54


Lisoballs blogg finns numera som egen sida på Facebook. Gilla gärna.   I I I v     Tanken är att alla nya inlägg ska publiceras där så att ni som frivilligt vill följa bloggen kan göra det medan övriga fb-vänner ska slippa bombas m...


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards