Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Direktlänk till inlägg 15 september 2011

Att sätta egen surdeg. :)

Av Lisa - 15 september 2011 21:51

Eftersom jag måste vänta in tvättmaskinen som blev pausad till förmån för det där kranbytet tänkte jag passa på å tala om hur man gör sin egen surdeg, om nån möjligen blivit lite inspirerad av vårt bak med just surdeg.. :)


Mitt eget intresse för detta om med bak-hobbyn, å tog sej rejält när jag köpte boken Surdegsbröd, å det är även från dem som dessa recept kommer.

 

Jag har provat flera olika recept men dessa är bäst.

Det finns ju två olika surdegar, den av vete å den av råg.


Råg-surdeg är lite lättare å få till, så den är bäst å börja med å det är den ni får receptet på här nedan. :)


Innan ni börjar, bör ni investera i ekologiskt rågmjöl(dock ej änglamark), för å maximera chansen att lyckas. :D


Rågsurdegsgrund:


Dag 1 morron:

100 gram( 1 dl) ljummet vatten

30 gram(½ dl)  rågmjöl

Rör i hop vatten å mjöl i en glasburk som rymmer minst ½ liter.

Sätt på ett lock, men skruva inte åt detta.

Ställ burken varmt, gärna i skåpet ovanför kylskåpet. :)


Låt blandningen så i tre dygn, skaka försiktigt på burken varje morron å kväll.


Dag 4 morron:

100 gram(1 dl) ljummet vatten

90 gram(1½dl) rågmjöl

Tillsätt vatten å mjöl å rör runt.


Dag 4 kväll:

100 gram (1 dl) ljummet vatten

60 gram (1 dl) rågmjöl

Tillsätt vatten å mjöl å rör runt.


Ställ varmt tills nästa morron.


På morronen dag 5 bör jäsningen ha kommit i gån.

Om du lyckats har du en bubblande, rinnig deg som luktar lite surt.


Nu är det bara å börja baka. :D

Om du inte ska baka direkt, sätt lock på burken å skjutsa in den i kylskåpet.

Där klarar den sej längre perioder, men i mellanåt behöver en surdeg matas.


När jag matar min surdeg brukar jag hälla ut hälften av den deg jag har i kylskåpet å sen mata den med samma mängd som kvällen dag 4 å ställa degen varmt tills nästa morron.


Lycka till, å varning, för när man väl fastnat i surdegsträsket är det svårt å sluta. :P


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 5 april 2016 19:39


Plötsligt händer det! Lisoballs blogg har bytt portal.   Nya bloggen hittar ni   HÄR     Välkomna! :D     ...

Av Lisa - 5 april 2016 19:18

4402627159

Av Lisa - 5 april 2016 19:01


Nu har jag hittat min vårjacka.       Skitsnygg å passa till mina skor! :D ( å alla mina andra kläder å blir alltså billigare i längden. :P)   adlink ...

Av Lisa - 5 april 2016 16:28


Hur skönt är det inte i dag då? :D Jag har bockat av lite måsten på min lista i dag. Hade cellprov bokat sen innan(jippi eller hur? :P) å tog i samma veva äntligen tag i ett få mina äckliga utslag tittade på av en läkare. Nu tittade han väl upp fr...

Av Lisa - 5 april 2016 15:54


Lisoballs blogg finns numera som egen sida på Facebook. Gilla gärna.   I I I v     Tanken är att alla nya inlägg ska publiceras där så att ni som frivilligt vill följa bloggen kan göra det medan övriga fb-vänner ska slippa bombas m...


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards