Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2011

Pannkakor.

Av Lisa - 18 oktober 2011 20:43


Just pannkakor har tillsammans med vetedegar(å brownies å cookies) varit något som jag ytterst sällan lyckats med under min tid som förste matlagare i familjen.


Mina försök har slutat i rena misslyckanden, i form av bleka å oätliga degklumpar så jag hade helt överlåtit allt vad pannkaks-stekande heter till min man.

Han i sin tur har rådfrågat sin mamma efter hennes recept som han varit så nöjd med.

Så nöjd att till å med jag vågade testa mej på en omgång.


Å efter att ha testat det i stället för det som finns i Bonniers stora kokbok, som jag tidigare använt mej av kan jag skryta med att jag lyckats göra pannkakor! :)

 


Såklart ska ni få just detta bästa pannkakasrecept:


Farmor's pannkakor.

3 dl mjöl

6 dl mjölk

3 ägg

½ tsk salt

2 msk smält smör


Blanda mjölet med hälften av mjölken till en klumpfri smet.

Blanda i resten av mjölken å ett ägg i taget.

Låt smeten svälla i 20-30 minuter å smält smöret i första laggen å blanda i även detta i smeten.


Stek sen ett gäng perfekta, hela pannkakor! :D


(å till er som har Bonniers kobok vill jag säga: ja ½ dl mjöl gör STOR skillnad! :D)



 
 
Frida

Frida

18 oktober 2011 21:51

Ungefär det receptet kör jag med. Lika många ägg som dl mjöl och dubbelt antal dl mjölk brukar jag tänka.. De få gånger jag steker pannkakor. Av någon konstig anledning tål jag inte dem så bra..

http://fridala.blogspot.com

Lisa

18 oktober 2011 21:57

:D Jag hade ju då som sagt en halv deciliter mindre mjöl innan men har ökat lite. :D
Jag äter dem inte själv, men det är en av de få saker som mina barn gladligen äter. :)

 
Helena Ljunggren

Helena Ljunggren

19 oktober 2011 08:04

Att steka pannkakor är det tråkigaste jag vet så det överlåter jag gärna till min make som gör det såå mycket bättre :D

http://www.helenaljunggren.com

Lisa

19 oktober 2011 08:51

Jag håller med, men om sej tvungen å göra det är det klart lite roligare om de faktiskt ser ut som pannkakor. :P

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 5 april 2016 19:39


Plötsligt händer det! Lisoballs blogg har bytt portal.   Nya bloggen hittar ni   HÄR     Välkomna! :D     ...

Av Lisa - 5 april 2016 19:18

4402627159

Av Lisa - 5 april 2016 19:01


Nu har jag hittat min vårjacka.       Skitsnygg å passa till mina skor! :D ( å alla mina andra kläder å blir alltså billigare i längden. :P)   adlink ...

Av Lisa - 5 april 2016 16:28


Hur skönt är det inte i dag då? :D Jag har bockat av lite måsten på min lista i dag. Hade cellprov bokat sen innan(jippi eller hur? :P) å tog i samma veva äntligen tag i ett få mina äckliga utslag tittade på av en läkare. Nu tittade han väl upp fr...

Av Lisa - 5 april 2016 15:54


Lisoballs blogg finns numera som egen sida på Facebook. Gilla gärna.   I I I v     Tanken är att alla nya inlägg ska publiceras där så att ni som frivilligt vill följa bloggen kan göra det medan övriga fb-vänner ska slippa bombas m...


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards