Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 9 januari 2012

Av Lisa - 9 januari 2012 21:20

 



Kalljästa frukostfrallor. ca: 12 stycken


50 g jäst
3 dl kallt vatten
2 msk olja
1 tsk salt
1 tsk malda blandade brödkryddor
ca 9 dl vetemjöl


Gör så här:
Smula jästen i en bunke och blanda ut den i det kalla vattnet. Tillsätt olja, salt och kryddor. Blanda ner mjölet och arbeta degen smidig.


Dela degen i 12 bitar och rulla till runda bullar. Lägg dem på ett bakplåtspapper och ställ in i kylskåpet med en bakduk över och låt bröden jäsa över natten.

Jag la dem tätt-tätt så det blev som ett brytbröd efter de jäst.


Ställ fram bröden i rumstemperatur medans ugnen blir varm. Grädda frallorna i mitten av ugnen i ca 12 minuter i 225 grader


Receptet hittade jag hos Bakglädje å de var verkligen supergoda. :D

Av Lisa - 9 januari 2012 20:26

Inte världens bästa bild, utan den är tagen nånstans mitt i middagen med mobilen. :D     


Vi hade som ni vet tema på vår nyårsmiddag.

Buffén som dukades upp var inspirerad av medelhavet, eller ja länderna där i kring då kanske. :D

Mina bidrag till detta buffébord är de två rätter som syns längst fram i bild, Gazpacho å marinerad kall kyckling filé.

Jag bakade även foaccia med fyra olika fyllningar; rödlök+parmesan, fetaost, oliver å riven ost.


Till gazpatchon använde jag mej av Per Morberg's recpet. God blev den, men mer som en salsa än som en soppa.

Det var inte mitt sista försök det är ett som är säkert, men nästa gång ska jag använda ren tomatjuice som bas i det hela. :D


Sist men inte minst spånade jag fram en enkel kycklingrätt med vad vi i Sverige åtminstone anser vara typiska medelhavs-smaker. :D


Lisa's Medelhavskyckling. (mått å mängder anpassas efter antal matgäster. :))

Bryn kycklingfiléer runt om å låt dem bli genomstekta i ugnen(173 grader i ca 25 minuter).

Låt kallna.

Gör en marinadolivolja, hackad rödlök å hackad persilja, hackade soltorkade tomater å kapris.

Skiva kycklingfilén å lägg i en form. Skiva mozarella å lägg ovanpå kycklingen, häll över marinaden å toppa med hela oliver.

Klart. :D


Gillar alla i sällskapet oliver kan de med fördel hackas ner i marinaden. :)


Gustav å Elin hade gjort bland annat gjort crêpes, å jag erkänner att jag var lite tveksam till dessa.

Jag erkänner även att jag hade j*vligt fel.

Om ni inte vet vad ni ska ha till middag anytime soon, gör de här! :)

Crepes, souvlaki(Daniels bidrag) å halstrade pilgrimsmusslor (som Martina gjort). :)

Av Lisa - 9 januari 2012 19:45

 

En bukett vita tulpaner å tända ljus.

Vardagslyx.


Å vad fort den här lediga dagen flög förbi.

Det skulle va den enda fördelen med när Leo vaknade vid fem, att dagarna blir längre.

Nu är det dock skönare å sova till sju så jag får förhoppningsvis vänja mej vid kortare dagar.

Vi har i allafall haft en härlig dag.

Lagat middag å bakar baguetter. :D

   

(klicka på bilderna för å komma till recepten)


Ligger i soffan å varvar ner med en kopp kaffe(jo, jag är besatt, mat i all ära, men kaffe är verkligen det godaste som finns!).

Vi fick faktiskt se snö här i ett par minuter i kväll, så pass mycket att marken blev vit.

Nu har det såklart övergått till det gamla vanliga regnet igen.

Bangade spinningen i kväll å bokade in mej på ett lunchpass i morron i stället. :D

Tänkte gått en runda, men skippade det också till förmån för soffan å lite bloggdesign å plock med recept åt er. :D


Jag återkommer alltså. :D

Kram så länge. :)


Av Lisa - 9 januari 2012 14:36

Det regnar för ovanlighetens inte så jag å Viggo har varit ute å lekt en stund. :D

Kallt å vinter-härligt! :)

Sa jag att det var skönt å va ledig? :D

Av Lisa - 9 januari 2012 10:46

 

Att hämta frallor å äta långfrukost på en måndag kvalar i allafall in som vardagslyx hos mej. :D

Skulle vilja påstå att jag är förhållandevis bra på å unna mej själv å familjen sånt.

 

Men i bland kör jag fast, vardagen blir för trist å tråkig å inget känns kul.

Dagar då jag behöver inspiration å pepp från alla er där ute

( i dag är ingen sån dag, men de kommer ju tyvärr...)



Hur ni förgyller tillvaron?

Dyra doftljus eller Champagne mitt i veckan?

Eller kanske städhjälp?

 


Så kom igen nu tjejer, hit me med er absolut bästa:

 

Av Lisa - 9 januari 2012 08:20

Vi sov till strax efter sju å låg kvar å slöade i sängen till åtta.

Har sovit gott i natt å känner mej verkligen pigg!

Barnen får lite förfrukost i magarna nu sen ska vi till Ica å hämta frallor å duka fram en massa.

Tända ljus å njuta av den lediga dagen.

Har hällt kaffe på min termos så det redan finns färdigt när vi är tillbaka. :)


Senare ska vi koka gulasch, baka nått bröd å å bara ha det bra!


Kram på er så länge!

Älskar denna bilden på hela familjen! :D

 


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards