Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg under januari 2012

Av Lisa - 5 januari 2012 09:35

 

Viggo älskar frukost, speciellt att "duka fram sådär mycket".

Vad Leo tycker?

Antagligen att frukost är överskattad å allt blir lite roligare om man kastar osten på golvet! :)


I dag tog vi oss faktiskt en liten sovmorron.

Leo som först vid halv fem å det verkade osäkert på om han ens skulle somna om efter vällingen.

Men se det gjorde han å hördes inte av igen förrän kvart i sju. :D

Tackar för det! :)


Jag jobbar i kväll som sagt, men på förmiddagen ska vi leka å ha det mysigt.

Kvällens middag ska även lagas. Den lagas i lergrytan även i dag. :D

Kyckling den här gången, å inga sju timmar i ugnen. :D


Ha en bra dag!

Kram å hej.


För två år sedan var vi på bröllop just den här dagen.

Två år sedan?! Det är ju inte klokt!

Grattis på bröllopsdagen herr å fru Parnfelt! :) 

Av Lisa - 4 januari 2012 22:03

 

Vad vore en promenad utan ett shoppa-proteinbars-stopp på Ica? :)

En rejäl runda blev det också såklart.   


Dagen är snart slut.

Har varit härligt å va ledig även fast det hade varit lite härligare om Leo skärpte till sej å slutade upp å tramsa med sovande å sen skrika en massa.

Man kan inte få allt eller hur? :)

Nu har jag jobb, jobb å åter jobb framför mej.

Fyra dagar först, sen en ynka ledig å så fyra dagar med jobb till.

Känns tufft nu, men det kommer gå ändå även fast det är rena döden å behöva jobba när de andra i familjen är lediga.

Får se det positiva, jag jobbar inte fredagkväll å ingen delad dag, det är alltid nått ju. :D


Nu ska jag masa mej upp å sova.

Jobbar kvällen i morron så det blir lek å mys(å inget skrik å gap hoppas jag! :D) på förmiddagen.


Kram å gonatt!


Av Lisa - 4 januari 2012 18:52

Jag brukar tycka att man har all motivation i världen till förändring såhär i början av året.

Framförallt att påbörja sundare mat-tänk i mitt fall ganska så seriös GI-diet.

I år känner jag mej mest motiverat till matlagning, en befrielse i sej då jag inte riktigt sett nån glädje i köket alls sen jag började jobba.

Nu är det inte GI-mat jag är sugen på å laga å äta precis, men inga kaloribomber eller kolhydratfyllda rätter heller.


Visst, jag vill som vanligt tappa en hel massa kilon, men några strikta regler känner jag inte alls för.

Jag väljer således matmotivationen framför något annat just nu, å håller tummarna för att komma i gång med med min gym-träning å åtminstone inte lägga på mej fler överflödiga kilon.

Fram tills dess, gör jag vad jag kan, skippar godis å kakor å sånt i veckorna å i kväll, då ska jag ute på PW med Anna. :D

Av Lisa - 4 januari 2012 13:39

 

Turkost blockljus i Cult-lyktan i stället för rött å en ny Linda-tavla i stället för julvarianten.


Vita gardiner å gröna lampskärmar i stället för stjärnor å tomtegardiner.


Ett svart fat med vita blockljus å en vas på bordet i stället för adventsljusstaken.


Lite förändring kunde jag åstakomma med vad jag hade hemma... :)

Av Lisa - 4 januari 2012 11:04

Lung å ro?   


Min Leo han är ett sånt där barn som slänger sej på golvet när han inte får som han vill.

I dag ville han att jag skulle bära på honom å gå dit han pekade, men jag vägrar va nån slags slav till honom som har egna ben å har dessutom en stor pojk som förtjänar uppmärksamhet.

Så här har varit high life vill jag lova.

Skrikandet å slängade på golvet bekommer mej inte så mycket, han får gasta på bästa han vill, men han slåss, lappar å sparkar både mej å Viggo å det är riktigt irriterande.

Å framför allt svårt å hantera?!

Viggo slogs aldrig, men han har med börjat med det nu, han är ju inte dummare än att han fattar att man kan påkalla uppmärksamhet med det, om än dålig sådan.

Att börja slåss som fyraåring, det är inte okej. Inte alls även fast jag ser varför han gör det.

Jag inbillar mej att Leo slåss för att han inte pratar speciellt mycket ännu, å blir frusterad när han inte kan förmedla det han vill fort nog, å håller tummarna för att han slutar slåss å lär sej prata snart i stället.


Sitter å pustar ut å njuter av tystnaden jämte Viggo som ser lite på tv.


Har fått in middagen i ugnen å städat ut det sista av julen å försökt göra lite snyggt här.

Känner som vanligt januari att jag vill ha nytt, nytt, nytt å renovera överallt.

Fattigaste månaden var det va? Så det kommer inte på fråga! :)


Nu måste jag ut i stormen å samla in skräp som blåst runt i trädgården...


Kram å hej!

Av Lisa - 4 januari 2012 06:27

 

(lånad bild, förståss! :))

Drömmer vidare om ljuvlig bras-värme.

Har man inte varit besatt av tanken innan så gör den här ruggia stormen som härjar utan för sitt för å öka på kölden.

Fy vilka vindar å vilken obehaglig känsla det blir av storm.

Min plan är att inte lämna huset på hela dagen! :)


Gomorron ja! :)

Här är vi uppe som alltid.

Det är Leo som i vanlig ordning inte alls längtat efter sovmorron i en varm säng. :)

Jag drömmer om braskaminer å han spelar keyboard! :D

Ska försöka värma mej med en koppkaffe å när VIggo vaknar blir de mysfrukost å lek! :)


Ha en bra dag! :)

Av Lisa - 3 januari 2012 21:05

Här kommer receptet på de frallor jag arbetar med i detta nu, om nån blev sugen på å testa. :D



Kalljästa ostfrallor!

5 stycken bullar

Ingredienser

  • 1/4 paket (á 50g) torrjäst eller vanlig jäst
  • 1 3/4 dl kallt vatten
  • ca 3dl vetemjöl special
  • ca 2,5 dl grahamsmjöl
  • 1 ½ msk olja
  • 1 tsk flingsalt
  • Vatten till pensling
  • ½ dl riven prästost eller annan smakrik ost

Instruktioner

  1. Smula den färska jästen i en skål och tillsätt vattnet. Rör om tills det löst upp sig. Tillsätt sedan olja, mjöl och salt. (OBS! Har du torrjäst är det bäst att du blandar det med mjölet i en skål och sedan tillsätter vatten, olja och salt)
  2. Arbeta tills degen blir smidig och släpper från kanterna.
  3. Lägg sedan upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i 5 likstoriga delar.
  4. Forma dem sedan till 5 runda bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper
  5. Lägg en bakduk över och sätt in i kylen över natten.
  6. På morgonen tar du ut dem ur kylen och låter de stå framme medan ugnen blir varm.
  7. Pensla med kallt vatten och strö över rikligt med riven ost.
  8. Grädda i 225º i 10-15min tills bullarna har fått fin färg.

Jag har aldrig testa dessa innan själv, men det låter himla smarrigt å smidigt eller hur? :)

Av Lisa - 3 januari 2012 20:18

Ja, vad ska jag säga?

Eftermiddagen å kvällen fortsatte i samma hysteriska å urspårade anda som den började.

Gallskrikande å fäktande barn å grejer, grejer ,grejer överallt!


Varför snurrar det liksom bara på så när det väl har börjat?

Nåväl.

I morron är jag å grabbarna lediga!

De har förvisso varit lediga ett bra tag nu, men jag, jag ska njuta. :D

Har bara jobbat två dagar, men känner mej ändå total slut.

Vi ska laga långkok, baka nått bröd å kanske våga oss till Ljus å Miljö en sväng.


Nu ger jag faktiskt uppför i dag å försöker mej på å ta igen lite sömn.

Men först ska jag baland i hop en kalljäst deg så vi kan äta nybakat i morron bitti. :)


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards