Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg under juni 2012

Av Lisa - 26 juni 2012 09:53

 

I går testade jag äntligen att baka päronbiskvier efter ett recepet som jag fått av min jobbarkompis.

Supergoda, å jag ska helt klart göra dem fler gånger.

Men nästa gång väljer jag den högre temperaturen på ugnen å har pastafärg i stället för karamellfärg i så de blir riktigt gröna. :D



Ritvas päronbiskvier. (ca 40 stycken)

½ kg mandelmassa rivs å blandas med fyra äggvitor, 3 dl socker, ½ krok päronessens å några droppar grön karamellfärg.

Klicka ut på bakplåstpapper å grädda i ca 7 minuter i 175-200 grader.

 

Smörkräm:

150 gram smör

2 äggulor

1 dl florsocker

2-3 msk vaniljsocker

några droppar päronessens

några droppar grön karamellfärg

 

Dela kakorna i halvmånar.

Brd på smörkrämen å lägg dubbla, doppa sidan i smält choklad.

Av Lisa - 26 juni 2012 08:13

Vaknade klockan sex å kände mej som en kraxig skata.

Halsen värker å rethostan är ett faktum.

Bara till å inse att barnens förkylningar flyttat in i min hals å mina öron nu.

Barnen verkar va bättre, inga kladdiga ögon i dag i allafall. :)


Det regnar faktiskt inte än i dag även om det ser allt annat än sommrigt ut utanför fönstren.

Försökte fånga sommarkänslan med jordgubbar till frukost, fick dock kasta alla utom fem ur litern jag köpte i går.

Tack å lov köpte jag en ask hallon också så lite har jag fått i mej. :)

Leo kör på sin gamla vanliga medlodi å har mest ätit pålägg medan Viggo har ärvt mina talanger å älskar att äta just frukost. :)

Det verkar dock äntligen som jag hittat nått som även Leo skedar i sej, nämligen Skåne mejeriers jordgubbsfil. :)


Vi stannar mest hemma å inne i dag också.

Anna å Maja kommer en runda i eftermiddag är tanken å så ska Martin äntligen till doktorn.

Sista besöket nu hoppas vi.

Å på besked å bot såklart.

Jag saknar den Martin jag känner, min pigga å överaktiva man å vill bara att allt ska va bra igen.

Han har mått dåligt så länge nu å jag funderar på å tvinga mej med till sjukhuset så vi verkligen får svar på allt...


Barnen här blir bättre å bättre på å leka med varandra å det är så häftigt å se dem växa i hop mer å mer.

I fredags när vi mötte Viggo i stugan kramade han såklart först om sin pappa för att sen fortsätta rakt förbi mej å slita upp bildörren vid Leo. :)

De bråkar å tjivas extremt mycket också, men det blir verkligen mer å mer lek i allafall. :)


Nu ska jag ta en snabbtitt på mina favoritbloggar å sajter, dricka lite kaffe till å sen bara ta dagen som den kommer.

Förhoppningsvis kan jag glädja mina barn med att göra lera å i kväll ska vi ha varm smörgåstårta till middag. :)


En bra tisdag blir det, det känns liksom i kroppen trots det där skavet i halsen å avtrubbad hörsel. :)


Kram å hej så länge!

Av Lisa - 25 juni 2012 19:13

 

Rea-fyndad tunika från Blingo.

Första semesterdagen.

Blandade känslor.

Tiden går för fort å vädret suger.

Men så så skönt å veta att ingen klocka ska ställas å inga barn behöver väckas på lääänge än! :D


I dag firar vi semestern med ett glas vin eller två, på en måndag bara för att jag kan. :D




Av Lisa - 25 juni 2012 14:52

 

Semester-nöje i regnrusket.

 

Klockan är tre på min första semester dag å jag håller redan på å flippa ut på regnet.

Är tung i huvudet å känner mej instängd.

Barnen delar nog känslan för det är ganska så tjatigt här tycker jag.

Till å med bak å städlusten har försvunnit.

Det blev dock en omgång ganska misslyckade men goda päronbiskvier i allafall.

Å middag ska det bli. Lasange.

På pasta-plattor till familjen å på zucchini till mej.

Även om jag inte kör stenhårt nu på semestern så ska försöka undvika de snabba kolhydraterna i nått mål om dagen.

 

Hoppas barnen är mindre snoriga redan i morron, så vi kan åka å bada inomhus eller nått åtminstone...

 

/smått utråkad å sur semesterfirare...

Av Lisa - 25 juni 2012 09:52

 

Ja, jösses.

Det kunde varit mamma på bilden, men nä, hon i kepsen,det är jag å ingen annan... :)

 


I dag drar den i gång på allvar, min semester.

Vädret liknar även i dag mer höst än sommar, men vi gillar läget å stannar inne å leker i stället.

Leker, å bakar! :)

Har redan hunnit med sjäva stommen till päronbiskvier å har fyllt en inköpslista med diverse mjöl å jäst som vi ska åka till Ica å införskaffa om en stund.

Hoppas hinna med på både ett å två projekt till innan dagen är slut. :)


Leo hade den goda smaken att ta sovmorron till åtta, Viggo å jag var vakna redan vid sju men stannade i sängen tills Leo ville upp.

Har precis dukat av frukosten å barnen leker tillsammans utan bråk sså jag kan snabb-blogga innan vi gör nått mer ansträngande. :)


Båda barnen är snoriga å lite hostiga så vi får vänta ett par dagar, men sen hoppas jag vi ska kunna ta igen en hel massa vänner-tid under semestern. Både lekdejter på dagarna å middagsbjudningar på kvällarna å allt det där jag saknar när jobbet tar upp det mesta av vår tid!


Nu ska jag joina leken här, något jag knappt heller har tid med när jag jobbar.

Semester var det, inte dumt alls. :)

 

Av Lisa - 24 juni 2012 19:00

Om någon mot förmodan missat det så har vi spenderat midsommar-helgen i mamma å pappas sommartuga aka. Stugan i Virserum.

Viggo å mamma å pappa åkte upp redan i torsdags, jag, Martin å Leo kom i fredagseftermiddag å på lördagen anlände Stina, Daniel å Alva å framåt eftermiddagen även Gustav å Elin. :D

Allt som allt har vi alltså varit elva stycken som fiskat, badat, ätit å firat tillsammans. :)

Å visst, det har regnat på oss också, men inte värre än att vi kunnat hålla till på altanen å sen varit ute mellan skurarna. :)

Myggen höll sej lugna med, även fast Viggos prickiga lilla kropp tyder på det motsatta.

Som jag har sagt innan så älskar jag den platsen.

Allt från ytterdasset till snoken som döpts till Snoddas. :)

Jag hade trots det något ostadiga vädret inte ens hemlängtan.

Men.

Så. Skönt. Å. Komma. Hem!

Hem till höstrusk.

Det här vädret skvallrar verkligen inte om sommar eller semestertider.

Första semesterveckan startar i morron men när man tittar ut på regnet, har tänt värmeljus å fryser inne är det väldigt svårt å förstå att jag faktiskt badade i sjön i strålande solsken så sent som i morse.


Är så makalöst trött å sliten, rensnings-rycket försvann lika fort som det kom å jag har försökt pigga upp mej med en rykande varm latte men det biter inte.

Ligger under en filt i soffan å huttrar å skrattar åt Svensson Svensson(jo, tröttnar aldrig!)

Kommer säkert till å med somna här snart, så illa är det. :)


Försöker fokuser på det positiva, på att jag slipper vattna å att vi kan ägna oss åt återhämtning framför tv:n å inneplock utan dåligt samvete.

Ett par dagar kan vi stå ut, men sen vill jag bada i havet! :)

Kan vi bestämma det?

Att sommaren kommer på onsdag eller så? :)

Av Lisa - 24 juni 2012 15:55

 


Hemma.

Har sovit minimalt å det har kommit en massa skurar men det kvittar,

jag älskar det där stället.


Var inom Kosta Outlet på hemvägen å köpte ett gäng glas.


Är total utmattad å minst lika lycklig nu när vi är hemma som när vi kom upp.

Har dock rotat fram energi å inspiration nånstans i kroppen å möblerar om å rensar i skåpen här.

Snart bir det hämtmat, lite mer plock å fix.

Sen får ni närmare uppdatering från vår helg! :D



Av Lisa - 23 juni 2012 11:52

En hälsning från smålandsskogen! Vi har det bättre än bra, inget regn å alla gör vad de vill göra, badar, fiskar, jublar över att se snokar å ödlor( jo, det är jag som gör det!) å löser korsord. :) Nu sover Leo å Martin å Viggo har rott ut för å fiska å jag tänker passa på å ta en lur i hängmattan! :) Synd att jag inte kan visa bilder från mobilen, då skulle ni förstått varför jag kallar det här stället paradiset! :) ( ni som hängt med ett tag har förvisso sett bilder förr å ni andra får se i morron! :)I eftermiddag samlas hela familjen här, Gustav å Elin också! Hurra! ;)


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards