Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg under juni 2012

Av Lisa - 16 juni 2012 13:30

Här är jag.

Mitt i jobbhelgen.

Kväll i går å delad dag i dag(alltså både morron å kväll...!).

Inte så illa som det låter alls utan det har varit en prima arbetsdag so far. :)


Har hämtat upp Viggo från Majas barnkalas å ska försöka få i mej lite mat å duscha innan det bär av igen.

I morron slutar jag redan två så då får jag får träffa mannen min lite.

Barnen å jag ska va lediga måndag å tisdag så jag får min helg då. :D


Stressen från gårdagen gnager än å jag låg vaken till efter tolv å snurrade å la upp strategier.

Hoppas semestern kan lugna ner mej lite, för det börjar bli lite to much här.

Drömmer till å med mardrömmar när jag väl har somnat å det tyder på overload för min del.


Vi hörs i kväll!

Hej så länge!

Av Lisa - 15 juni 2012 12:27

Har tusentals grejer att fixa innan semestern, på jobb å hemma.

Kan inte somna på kvällarna å ligger å skriver listor på mobilen å i huvudet men får ändå inte med hälften!

Har hetsat till stan, köpt present till Maja å jagat krona till Viggo utan framgång.

Stina bjöd på snabb-lunch å nu är jag hemma vänder å försöker samla i hop mej innan jobb.

Hela min kropp är i uppror å allt känns kaos.

Skolor ska lämna besked, böcker måste komma å mat ska planeras.

Huset behöver städas å barnens sista dagisdagar ska planeras.(jag jobbar över på onsdag, men m å p hämtar, puh!)

Hua, hur blev det så fullsmockat nu?

Jag behöver nog den där ledigheten mer än jag anar.

Helgen på jobb kommer förhopppningvis erbjuda mej möjligheten att hinna med mina åtaganden där.

Snart dags å sticka nu.

Hörs i kväll!

Av Lisa - 15 juni 2012 09:22

 

En enda bild hann jag ta i går innan batteriet tog slut på kameran.

Det här den här.

Tack å lov blev det ju bilder ändå.

Tur det finns iphones nu förtiden. :D




Nedräkningen är i full gång.

Fem arbetspass kvar för mej, å två fjuttiga dagar på förskolan för grabbarna innan det är semester!

Nån sommar är det då rakt inte än, men jag ser ändå fram emot mina sex lediga veckor å vad som faktiskt är min allra första sommar-semester! :D


Viggo vaknade tjugo över sex i morse å har innan dess ägnat hela natten åt att sparka å skrika. :S

Roligare kan man ju ha.

Kanske kan det va så att han har nån slags barn variant av restless legs?

Om jag bara kunde få i ungen vitamintabletter å därigenom tillskott av järn, det är värt ett nytt försök i allafall.

Läste att just restless legs kan va ärftligt å är just nu ganska så övertygad om att min makes oroliga kropp å ben beror på mer än kvalster-allergi.

Han har ett nytt läkarbesök bokat till nästa vecka, funderar på å gå med å ställa alla mina frågor.

För receptfri allergimedicin, det hjälper inte mot yrsel å obehag i benen!


Nu ska jag försöka rota fram nått vettigt ur min nästintill tomma garderob å försöka övertala Viggo att tshirten han har hittat åt sej är på tok för kort.

Tuffa utmaningar alltså! :D


Trevlig fredag på er! :D


Å btw, fb-connecten funkar inte som den ska, så om ni vill följa med i allt som händer, titta inom på vanligt vis i mellan åt. :D

Familjeliv · Jobb · Leo · Lisa · Martin · Vardag · Viggo
Av Lisa - 14 juni 2012 21:11

Man måste ju bara älska tapas eller plockmat eller vad helst man vill kalla det. :D

Flera smårätter med det man är sugen på å gillar som tillsammans blir en hel middag.


På bilden ovanför(som är tagen i går) syns följande:


En enkel sallad på nektariner, ruccola å salladsost med lite olivolja, örtsalt å fyra-peppar.


Frästa jätteräkor(omoraliskt i know, men de är så goda!)

Marinera räkorna i olja, skivad vitlök, skivad chili å färsk persilja.

Fräs dem snabbt i en varm panna så de tar lite färg å värme.


Marinerad kronärtskockshjärtan.

Värm olivolja, en skvätt vinäger, skivad vitlök, rosépeppar å lite salt.

Dela konserverade kronärtskockshjärtan å häll marinaden över dem, låt dra en stund.

(man kan med fördel marinera kuber av smakrik ost på liknande vis, men lägg till chili å en kvist rosmarin i oljan innan den värms... MUMS!)


Lufttorkad skinka med världens godaste basilikasås bestående av creme fraiche, färsk basilika, en liten vitlöksklyfta, salt å peppar som man mixar med mixerstaven så den blir rinnande. :D


Hårda päron i klyftor att bre philadelphia-ost på. (åååå så gott, testa om ni inte gjort det innan!)


Å sist men inte minst, nötter mer varm chevre å honung.(lägg nötter av valfri sort i ungsfastform, smula över osten, ringla över honung å ställ i ugnen i 15 minuter)


Andra favoriter inom plockmats-genren är vitlöksbröd(hemmagjort såklart), luftttorkad skinka fylld med färskoströra(philadelphia, basilka å ruccola mixad, samma röra passar ypperligt att fylla grillade paprikor med) smördegsknyten av olika slag, parmachips å smält brie, ölkorvar å salami.


Det var lite tips på smårätter jag brukar göra, mer eller mindre ofta.

Hoppas något faller er i smaken också. :)


Vad är ett måste när det vankas tapas hos er?

Av Lisa - 14 juni 2012 20:55

Ja ni, bortsett från den envisa huvudvärken har den här dagen varit superbra.

Förmiddagen spenderades i Nytorpet med tjejerna i familjen Loorentz.

 

Viggo följde ju som ni vet med dem hem å framåt halv två joinade även jag å en sovande Leo dem där.

Vi stannde kvar en stund å lekte innan vi vandrade hemåt igen.

Hann bara va hemma en liten stund innan bror min anlände.

Med sej hade han trevliga kassar till mej. :)  

Han stannade på middag å lekte med Plymo med Viggo. :D

Middagen var inte alls som jag tänkt mej, smaklös med gummigaktig kyckling(ska BARA köpa kronfågel from now on!) men vi hade trevligt ändå.

Barnen var lugnare än på väldigt länge, jag hade ändå varnat Gustav för vårt middags-kaos.

Men det uteblev nästan helt?! :D


I kassarna från Gustav gömde sej förrutom en ny timer/stektermometer å en mjölksskummare, tolv stycken av mina efterlängtade tallrikar!

  Oj så nöjd jag är!

Tycker de är superfina!

En ledig dag går fort, men i dag har vi verkligen lagt måstena åt sidan å bara varit tillsammans!


I morron startar jobbhelgen igen(sista innan semestern nu! :P).

Innan jobbet ska jag morronmysa med barnen så länge vi kan å hinna införskaffa kungakrona å present till lördagens barnkalas.


Nu ska jag knåpa i hop ett recept-inlägg så kolla in igen sen om ni är intresserade av sånt. :D

Kram å hej så länge!

Av Lisa - 14 juni 2012 13:16

 

Det är precis såhär lediga dagar ska spenderas!

Jag å Leo ärr hemma från skogen å vänder.

Viggo följde med till Porsvägen å dit ska vi strax med bege oss. :)

Ska bara blogga av mej å plocka upp lite kyckling från frysen först. :P


Gustav är på väg hem från Kalmar med mina nya tallrikar!

Wihooo, det verkar som jag blir med mycket nytt porslin framöver. :)


Ha en bra torsdag nu mina vänner, så hörs vi igen sen!



(förresten, ser ni mina inlägg på facebook nuförtiden?)

Av Lisa - 14 juni 2012 09:25

En liten inspelning på sötaste ungarna.

Å ja, mamman är precis så nyvaken som hon ser ut!

Innan kaffe=tio år äldre! :P

Vaknade faktiskt med huvudvärk.

Så kan det gå när man är vuxen å har friheten att välja å spendera sin kväll på altanen med bästa grannen å vin i glasen. :P

Nu drack jag två glas rosé å ett glas rött, så det är inte fullt rättvist med huvudvärk, å jag skulle tro att det var kombon av två färger på vinet som är bidragande.

note to my self: inte blanda! :)

För övrigt kan jag meddela att altan-kvällen hjälpte.

Känner mej inte alls så less å irriterad i dag å det är ju toppen. :D


Dagen i dag inleddes med säng-gos, först med bara Viggo.

Som babblar å babblar på, han är så underbart rolig å lyssna på(när han inte tjatar om bajs. :S) när Leo vaknat å fått ny blöja joinade han också oss i dubbelsängen där vi låg å drog oss till kvart i nio eller så. :P


I dag är vi lediga å ska passa på å njuta av våra fina vänner å av naturen då vi bestämt med Anna å Maja att vi ska spendera dagen i Nytorpet. :)

Så länge det inte regnar tänker jag envist stanna kvar en bra stund i allafall. :D


Kvällen ska spenderas i soffan, det har jag bestämt redan nu.

Å då ska ni få tapas-recept å förhoppningsvis få veta vilka porslin det blir från Mateus(har nog aldrig velat fram å tillbaka så mycket i hela mitt liv! :P) å säkerligen se en å annan bild från skogs-utflykten. :P


Hej så länge!


           



 

Av Lisa - 13 juni 2012 18:58

Har jobbat till fyra i dag.

Något jag gör ytterst sällan faktiskt, å det känns.

Har haft sommarfest hela eftermiddagen med å även fast jag älskar när det händer nått utanför ramarna, är jag fullkommligt slut nu.

Muntrar upp mej med å laga onsdags-tapas gi-style.

Kvällen ska spenderas med häckklippning å ett glas rött med en trevlig granne. :)


Hoppas det kan råda bot på irritationen, eller snarare frustration som bor i mej just nu å som jag måste bli av med, för det jag själv inte kan råda över, det är inte värt att ödsla energi på!


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards