Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 1 juli 2012

Av Lisa - 1 juli 2012 21:18


 

 

Att baka baguetter är lite trixigt å tar sin lilla tid, men det är himla roligt också å lite av en utmaning. :)

Jag använder mej av Leilas recpet på brödet, å receptet på röran, det är mitt eget. :)

Vill man inte baka, går det förståss utmärkt med köpebröd också. :)

 

 


Baguetter

4 stycken

 

 

Deg 1 (Poolish/Starter)

5 g färsk jäst

3 dl kallt vatten

5 dl vetemjöl special


Deg 2

15 g färsk jäst

3 dl kallt vatten

1 sats deg 1 (poolish)

1 msk salt

1 msk strösocker

7–8 dl vetemjöl special

Matolja till plåtarna

Flingsalt


Deg 1 (Poolish/Starter)

Smula jästen i en bunke och lös upp den i vattnet.

Tillsätt vetemjöl och rör tills den lösa degen är slät.

Täck bunken med plastfilm och jäs i minst 4 timmar i rums-temperatur eller i kyl över natten.


Deg 2

Smula jästen i en bunke, tillsätt vattnet och rör om.

Tillsätt deg 1, salt, strösocker och sist vetemjöl tills degen går ihop.

Arbeta degen i maskin på låg hastighet i cirka 15 minuter.

Jäs degen i bunken under bakduk i cirka 1 1/2 timme.

Sätt ugnen på 240 grader.

Stjälp över degen på välmjölat bakbord, dela den i fyra delar och tryck försiktigt ut varje del med fingrarna till en rektangel.

Vik in långsidan på varje rektangel, rulla ihop och spetsa till ändarna.

Vrid baguetterna ett varv och lägg dem på en välsmord baguetteplåt (eller på en vanlig plåt, rulla då i hop handukar under bakplåstpappret för å stötta upp brödet)


Låt dem jäsa under bakduk i cirka 1 timme.

Pensla baguetterna med vatten och strö över flingsalt.

Gör några snitt med en vass kniv diagonalt över varje baguette och ställ genast in plåten i mitten av ugnen.

Sänk temperaturen till 200 grader när bröden fått lite färg.

Grädda tills baguetten sammanlagt stått inne i cirka 30 minuter, låt svalna på galler utan bakduk.


 

Kycklingröra med sweetchili.

Ugnsstek två hela kycklingfilér i 175 grader i ca 30 minuter.

Låt dem svalna.

Blanda 5 dl creme fraiche, 2 dl sweetchilisås, 2 msk chilisås(typ heinz) en liten skrivad purjölök å salt å peppar.

Rör ner kycklingen skuren i kuber.

 

 

Värm på baguetterna en liten stund i ugnen.

Dela dem på mitten, lägg ett salladsblad i botten å röra ovanpå å lägg sist på locket.

 

 

 

 

 

Av Lisa - 1 juli 2012 20:23

 

Som ni vet vid det här laget har jag å min man spenderat kvällen å natten i Karlskrona.

Ätit å druckit gott å bara umgåtts med varandra.

Vädret var helt på vår sida å solen strålade på oss när vi var på Stars and stripes.

Jag åt en stor restaurang-burgare med jalapenos, drack rosévin å avslutade med en frozen cappuccino.

Martin åt oxfilé med en magiskt god pepparsås!

När vi tröttnat på å lyssna på Kent(det enda minuset med just SaS, de spelade bara kent...) gick vi vidare å satte oss på Harrys uteservering innan det var dags å sova.

Å ja, sömnen var det väl sisådär med, gav upp sovandet å steg upp å duschade halv åtta. :)

Det kvittar, för frukosten var superbra å det var så härligt å komma i väg lite.

:D

Jag vet att det kan låta tramsigt att ta in på hotell i en stad fem mil hemifrån, men jag lovar det är en helt annan känsla än om man skulle varit barnfri på hemmaplan.

Testa om ni får chansen. :D

 

Fem över elva var vi efter ett snabbt besök först på biltema å sen rusta å blomsterlandet på väg hem.

Hämtade snabbt hem barnen från mormorn å morfarn, de såg ut att ha vuxit flera cm över natten å hade haft det toppenbra såklart.

Väl hemma drog jag i gång å städade medan Leo sov å Viggo å Martin ordnade å donade ute.

När huset äntligen såg beboeligt ut igen tog vi cyklarna, inklusive cyklekärran å drog till Långasjön. :D

Äntligen blev vi färdiga att köpa nya slangar till däcken på kärran å jag måste säga att den funkade super. :)

2 fjärdedelar av familjen passade på att njuta av ett dopp i sjön medan resterande 2 fjärdedelar höll sej på stranden. :)

Är glad att åtminstone ett av mina två barn släktas på mej där. :)

Visst, det var inte Viggo som badade mest, men han doppade sej i allafall flera gånger. :)

Det finns hopp om att han håller mej sällskap i vattnet framöver. :)

 

 

När jag badat klart var det dags å bege sej hemåt å laga middag.

En väldigt god sådan faktiskt.

Heta jätteräkor grillade på spett, kryddkorv å potatis/philadelphiaost/chiliost i tunnbröd som grillats i foliépaket.

Fick ett ryck å bakade ett gäng jordgubbsmuffins när jag dukade av efter middagen å frostning blev det också, en rosa sådan med smultronsmak.

Mest för å testa en essens, min nyinköpta pastafärg å öva på å spritsa. :)  

 

Nu ligger jag i soffan å fattar egentligen inte själv att jag hunnit göra så himla mycket i dag..?

Ska slänga ett par ögon på den där fotbollsfinalen men funderar faktiskt på å hämta lurarna till mobilen å lyssna på nått avsnitt av Sommar samtidigt som jag kolla. :D

Det gäller som ni vet, att använda all sin tid. :)

 

I morron inleds semestervecka nummer två, vi har lite lekdejter inplanerade å på fredag blir familjen komplett med semesterfirare å sen har vi fyra lediga veckor tillsammans att se fram emot. :)

 

Livet är bra gott, så är det bara. :)

 

Av Lisa - 1 juli 2012 09:00

Det regnar i karlskrona i dag. Vi ligger i hotellsängen å passar på å slänga ett öga pånyhetamorron innan vi ska packa i hop å köra hemåt till barnen. Har varit nere å ätit så mycket frukost vi orkat plus lite till. :) Har väl egentligen inte sovit mycket mer än en vanlig natt hemma(det har dock mannen gjort å det har hörts! :P) men känner mej pigg å taggad att åka hem å fortsätta vårt underbara familjeliv! :) Om vi har ro å vänta blir det en sväng till blomsterlandet innan hemgång. :) Vi hörs senare! Kram


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards