Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 11 juli 2012

Av Lisa - 11 juli 2012 21:28

 

Den här klänningen hängde på en av H&M:s reaställningar å ropade på mej.

Jag bara älskar sånna här, vad min make skulle kalla clown-mönster.

Den kostade bara 75 spänn så Martin kan skratta allt han vill för nu är den min!

Skulle dock tro att den sitter snäppet bättre när dragkedjan bak är helt stängd, en bedrift jag inte lyckades med ensam. :D

 

Drinken är slut å jag ligger å tittar på den brittiska motsvarigheten till Anrikrundan(ett program som jag för övrigt inte ens gillar i den svenska upplagan...) på BBC Lifestyle.

Har bloggat i fatt en massa recept å är ganska trött.

Men bara ganska, å långt i från tillräckligt för å våga lägga mej.

Jag längtar efter Martin faktiskt å känner inte alls för å lägga mej ensam.

Fjantigt, men ganska normalt när man aldrig bott själv.

Tur Leo är hemma, han får bli min trygghet i natt när han ligger där å snusar i sitt rum. :D

 

I morron är det torsdag å huset ska få sej en omgång med trasor å moppar så det är skinande rent(är ett barnfamiljshem nånsin det?!) när vi lämnar det å beger oss mot storstan till helgen. :)

Vi ska till Malmö å leka på temalekplatser å skämmas på restauranger, trängas i ett hotellrum å frossa i frukostbuffé. :D

Det ska bli så roligt å komma i väg lite å göra nått vi inte brukar eller är bortskämda med.

Förhoppningsvis blir det så lyckats som jag hoppas.

 

Nu ska jag fortsätta slötittande med Extreme Home Makeover å sen borde jag va trött nog att somna. :D

 

 

Av Lisa - 11 juli 2012 20:40

Efter att ha bakat Martins favoritkaka(tydligen?! trodde det var tosca?!) dammsugare, med glutenfylld sockerkaka var jag narturligtvis tvungen att kompensera honom, Omgående. Det fick bli chokladbiskvier, i väntan på de glutenfria dammsugarna.

 

 

Chokladbiskvier. ca 20 stycken

 

Bottnar.  

500 gram riven mandelmassa

2 uppvispade äggvitor

 

Smörkräm.

150 gram rumstempererat smör

1 äggula

2 msk kakao

ca 1½ dl florsocker

 

Smält choklad.

 

Bottnar.

Blanda riven mandelmassa med de uppvispade äggvitorna till en jämn smet.

Rulla till bollar å lägg på bakplåtspapper, platta till dem lite på toppen å grädda i 10 minuter i 200 grader.

Låt svalna på galler.

 

Smörkräm

Blanda alla ingredienser till en jämn kräm.

Låt stelna en stund i kylskåp.

 

Bred smörkrämen toppigt på den platta delen av bottnarna(den som legat mot plåten).

Låt stelna i kylen å doppa sen topparna i smält choklad å ställ dem i kylen igen tills chokladen svalnat.

 

 

Av Lisa - 11 juli 2012 20:18

 


Dammsugare ja, traditonell kondis-kaka å faktiskt inte alls så meckligt som det kan verka. :D


Dammsugare. ca 15 stycken

Fyllning:

125 gram smör

150 gram sockerkaks-smulor(ca 1 tredjedels rund sockerkaka, ca 3 dl smulor.)

3 msk socker

1 msk florsocker

2 msk kakao

1 tsk vaniljsocker

arraksessens eller punch

 

ca 300 gram marsipan

ca 75 gram mörk choklad

 

Blanda alla ingredienser till fyllningen i en matberedare(mixa sockerkakan för sej själv först.)

Smaka försiktigt av med punch eller essens, ett par droppar räcker.

Ställ kallt i minst en timme.

 

Rulla smeten till smala korvar.

Kavla marsipanen(eller va bekväm å köp färdigkavlade tårtlock. :D) å rulla in korvarna i denna.

Skär rullarna i ca 4 cm långa bitar.

Doppa ändarna i smält choklad.

 

Låt chokladen svalna med skarven neråt på bakplåtspapper å sen kan ni briljera inför gästerna eller avnjuta perfekta mumsbitar till eftermiddagskaffet. :D


Av Lisa - 11 juli 2012 20:04

 

Grundreceptet å inspirationen till kvällens middag hittade jag hos bästa Remsan (förståss!).

 

Smördegspizza.

Smördeg(jag tog tre frysta ark som jag tinade å kavlade i hop)

1 dl creme fraiche

1 äggula

 

Skär en ram ca 1 cm in på smördegen med en vass kniv.

Blanda creme fraiche med en äggula.

Bred blandningen innanför ramen på smördegen.

Lägg på den fyllning som önskas å grädda i ca 1 minuter i 15 minuter.

 

Jag använde mej av smulad fetaost, smulad chevre, klyftade konserverade kronärtskocksbottnar, små kvisttomater å oliver.

Å sen när pizzan var klar i ugnen toppade jag med lufttorkad skinka å basilikasås.(creme fraiche, basilika, vitlök å salt+peppar mixad till flytande konsistens)

 

Om jag ska va helt ärlig så var det verkligen skitgott!

Allt från de varma tomaterna(tänk, jag åt inte tomater fram tills för ett par år sen!?) till den salta skinkan med såsen å ostarna, å smördeg, så gott!

Testa detta, minimalt jobb, maximal njutning. :D

 

Av Lisa - 11 juli 2012 19:53

 

Smördegspizza å ett glas rosé på altanen. :)


Det gäller å passa på å råttdansa på bordet när celaki-katten är borta. :D

En middag som blev en riktig fullträff. Mums. :D

Jag valde å äta när Leo somnat faktiskt. Han slocknade gott redan halv sju efter att ha lekt helt ensam med sin mor å tagit ett bad å haft hela badkaret till sitt förfogande. :D

 

Nu ska jag se på Tinas sommarkök å efter rotade i barskåpet(som egentligen är en hel garderob i vår matkällare, man måste älska hus!) gör jag det med en drink i handen. :D

En passoa/orangina närmare bestämt, med is å sugrör till å med. :D

Man får passa på å unna sej under semestern eller hur? :D

 

 

Av Lisa - 11 juli 2012 15:34

Martin å Viggo lämnade precis mej å Leo för å köra till Mien å spendera natten där. :D

Lite osäkert väder, men jag tror inte Viggo är så kinkig med det ändå, han älskar skogen oavsett han.


Spenderade en liten stund i stan i förmiddags, hämtade upp tolv helt nya knivar å införskaffade mej lite nya kläder på H&M.

Fick tre plagg för mitt presentkort, inte illa alls. :D

Himlen öppnade sej å regnet vräkte ner precis när jag skulle in på skolan å hämta min kursbok men annars klarade jag mej från det värsta.

Typiskt nog var inte en enda lärare inne så nån bok fick jag ändå inte med mej.

Får hämta den senare i sommar i stället. :)


Efter besöket i stan körde jag till resten av familjen å fick lunch å kaffe å se barnen leka en bra stund innan vi körde hem å packade.


Fick en blixtrande huvudvärk å försöker vila i fem minuter här medan Leo gör detsamma framför tv:n.

Vi ska bara mysa hela kvällen, å äta bröd med gott samvete. :)

Sen återstår det ju å se om jag ens kan sova i natt, har aldrig varit ensam hemma här över natten innan. :)


Vi hörs senare i allafall, det är ett som är säkert. :)

Av Lisa - 11 juli 2012 09:25

Onsdagmorron igen.

Vi var uppe ganska tidigt å åt frukost.

Har tagit en dusch å ska snart göra mej redo för lite egentid på stadens gator.

Ska byta knivar å kolla lite på H&M innan jag joinar familjen hos Nejbos. :)

Har inte tid å sitta här egentligen, men var förståss tvungen ändå. :)


Hörs senare, med kakrecept å övrigt babbel. :D

Kram å hej så länge!


Fatta att det här snart är två år sen? :D   

 


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards