Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 20 juli 2012

Av Lisa - 20 juli 2012 21:45

 

Pepparbiff av oxfilé, potatisgratäng, smörstekta kantareller, ungsrostade tomater å marinerade ostkuber.


Här kommer receptet på potatisgratängen å tillbehören. :D

Pepparbiff å rödvinsås hittar ni hos Remsan.

Jag silar min sås å spär den med grädde innan jag serverar den.


Lisas potatisgratäng.

Mått å mängd anpassas efter hur många som ska äta å hur hungriga de är. :D

Skivad potats läggs i ungsäker form.

Blanda vispgrädde, pressad vitlök efter smak med svartpeppar å örtsalt å häll blandningen över potatisen i formen.

Lägg på en klick smör.

Ställ i ugnen i ca 45 minuter tills potatisen blivit mjuk.

När det är ca tio minuter kvar av tiden lägger jag på riven boxholms chiliost på toppen.

Inget svårt alls, eller hur? :D


Ungsrostade tomater.

Lägg ett gäng körsbärstomater i en ugnsform, ringla över olivolja, krydda med nymalen svartpeppar å flingsalt. Strö över lite socker å gärna nån färsk ört, jag tog timjan i dag.

Ställ i ugen i 150 grader i 2 timmar.

Supergott tilltugg som passar till det mesta, å de är faktiskt goda när de kallnat också. :D

 

Marinerade ostkuber.

Hetta upp 2 dl olivolja med en kvist rosmarin, skivad vitlök å skivad chili å peppar(jag använde 4:a peppar från santa maria i kvarn.)

Häll oljan över ost delad i kuber å förvara i en lufttät burk i kylen.

 

Så där har ni lite å roa er med.

Här blev det varken Tina eller Ernst men väl Sookie, Bill å våra vänner i Bon Temps. :D

Så bra, så bra å det blir ju banne mej bättre med. :D

Av Lisa - 20 juli 2012 17:40

 

Myser med Viggo i soffan.

Han kollar på hysteriskt dåliga Loney toons å jag passar på å ger er lite tid. :D


Det blev regn i dag också.

Mycket regn.

Vår roadtrip blev uppskjuten så vi har mest hållt oss hemomkring.

En tur till Ica bara, å jag tycker nya bilen gick fin-fint att åka i. :D

Annars har det mest varit en skäll å bråk-dag med två barn som inte lyssnar på nått.

I bland är allt så förbannat extremt med.

Viggo ingorerade mej när jag sa nej å öppnade grinden mitt i ösregnet å släppte ut sin bror så han rusade ut på gaten för å hoppa i pölar varpå Postbilen fick nita. :S

Tur det var posten som kom bara, för hade det varit en bil som kört fortare vill jag inte ens tänka mej hur det kunde slutat. :S


Till min stora lycka hittade jag en bit oxfilé i frysen så i kväll blir det potatisgratäng, rödvinssås å pepparbiff med marinerade ostkuber å smörstekta kantareller som tillbehör. :D

Å så gott det ska bli. :)

I glaset blir det nog ramlösa, har druckit vin två kvällar i streck så jag pausar å laddar inför i morron kväll. :)

I morronkväll ja, då ska barnen sova hos mormorn å morfarn medan vi ska ha kvalitéstid med Mange å Jajja, helt barnfritt! :D

Festival eller inte, men det ska bli himla mysigt som omväxling till när vi ses under normala omständigheter. :)


Efter middagen i kväll ska jag ta igen den tvtid jag missat när vi prioriterat trevligt umgänge med våra sommar-emigranter till grannar nu två kvällar i rad. :D

Tinas sommarkök å Ernst ska jag se är tanken. :D

Sen har jag hela kameran full med matbilder, så kanske hinner jag plita ner ett par recept innan jag somnar också.

Det är ni värda med tanke på att ni fortfarande hänger kvar trots semestersvacka å tråk-bloggning. :D

Annars hoppas jag ni gillar app-bloggs-möjligheten lika mycket som jag. :)


Kram på er så länge!

Hörs senare!

Av Lisa - 20 juli 2012 10:10

Sommaren är kort, det mesta regnar bort...
Inga paprikor, inga chilis å bara pyttesmå, gröna tomater.
Årets skörd är sorgligt liten.
Jag har dock en växt som faktiskt verkar tycka att det här tradiga sommarvädret är hel okej. :)
En potatisblomma som jag fått av jobbet när de var här.
Den blommar nu å är så söt! :)

Av Lisa - 20 juli 2012 09:24


Gomorron på er!

Här tittar faktiskt solen fram i dag, det är långt i från sommarvärme, men ändock; regnfritt! :D

Känner mej pigg å utvilad måste jag säga även om det faktiskt blev ganska sent i går kväll också.

Frös precis hela dagen i går å vaknade med samma känsla, men det har tack å lov gett med sej lite, tur för ett tag trodde jag att jag höll på å få feber.


Dagen i dag är bara småplanerad, vi ska handla mat(älska känslan! :P) å ut å familjecruisa med nya bilen nånstans. :) (hoppas på åt skåne-hållet å hav!)

Antagligen kommer jag bli tvingad å köra den också så det kan ju sluta lite hursomhelst. :)

Om jag ska va ärlig nöjer jag mej rätt bra med å bara åka nu i början. :D

Jag tycker den ser väldigt fin ut i allafall, å det ska bli skönt å ha en bil man kan lita på framöver. :)

 

Vi ska som ni hör bara fortsätta njuta av vår ledighet, två veckor kvar nu! :D

Ha en fin dag!


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards