Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 27 januari 2013

Av Lisa - 27 januari 2013 20:49

Jahaja.

Då var den här minst sagt intensiva jobbvecka till ända.

Har ju jobbat alla dagar utom onsdagen, men då pluggade jag ju intensivt i stället.

Nu är det färdigjobbat fram tills fredag.

Nån vila blir det dock inte tal om då det vankas skola. Växjö, körande å tre dagar fyllad med föreläsningar i organisation å ledarskap. :D


Nu snöar det galet mycket här, å jag hoppas verkligen det lugnar tills i morron, annars är det tveksamt om vi ens kör.

Känner jag mej själv rätt ska det förvisso till en riktig snöstorm om jag ska kunna brotta ner min pliktrogenhet å stanna hemma från skolan.

Men som sagt, vi håller tummarna för att det slutat tills i morron bitti.


Annars då?

Ingen katt funnen tyvärr å det är ett stort orosmoment att han inte synts till på över ett dygn nu. :(

Håller hoppet uppe å inbillar mej att han gått in nånstans å kommer hem i morron igen...


Nu ska jag ta med mej min snarkande make upp så vi kan bädda rent å sen sova. :)

Vi hörs i morron!

Kram på er!

Av Lisa - 27 januari 2013 18:51

Har inte sett rex sen i går morse.
Beger mej därför ut, med ficklampa i snöstormen, å letar...

Av Lisa - 27 januari 2013 18:50

Har inte sett rex sen i går morse.
Beger mej därför ut, med ficklampa i snöstormen, å letar...

Av Lisa - 27 januari 2013 17:17

Menigen var väl kanske att Martin skulle lagat middagen i dag.Men man kan väl säga att jag kom in å tog över lite, inte för att det behövdes, men för jag ville det. :)

Martin hade i allafall stått för planeringen, å hittat ett recept på kycklingggryta på recepten.se som vi utgick i från. :)


Här kommer mitt modiferade recepet på Paprika-kyckling.

Man behöver:

4 kycklingfiléer

2 hackade charlottenlökar

1 röd paprika

1 gul paprika

1 paket bacon(knaperstekt)

2 dl grädde

2 dl creme fraiche

2 dl vitt vin

kycklingfond(jag hade två "is-tärningar" hemmagjord)

salt, peppar, paprikapulver å cayennepeppar


Bryn kycklingen runt om å ställ i ugnen(175 grader cq 25 minuter) tills de är klara.

Fräs löken å paprikan i smör tills de blivit mjuka.

Häll på vin å grädde å tillsätt creme farichen å fonden.

Krydda med salt, peppar, paprikapulver å cayennepeppar, allt efter egen smak.

Låt koka i hop i ca 15 minuter.

Skiva upp den färdiga kycklingen å lägg bitarna i såsen.

Toppa med knaperstekt bacon.


Vi serverade vår gyta till pås-pommes, men jag kan tänka mej att det blir godare med ris till, å snäppet ännu bättre med färsk pasta för er som kan äta gluten. :D


Till efterrätt ska vi avnjuta världens enklaste mousse, som innehåller endast två ingredienser:

Nutella å grädde.

3 dl grädde å 1 dl nutella för att vara mer exakt.

Värm ½ dl av grädden å vispa de övriga 2½ dl löst.

När grädden är värm smälter man bara nutellan i den för att sen vända ner nutella/grädde i den vispade grädden å låter det stå kallt, å efter ett par timmar är Nutella-moussen färdig. :D


Inte en enda bild blir det, ni får helt enkelt visualisera er det hela, eller provalaga själva. :)

Smaklig spis!


Av Lisa - 27 januari 2013 16:02

Förutom mina underbara grabbar som jag inte sett mycket av denna veckan, så saknar jag verkligen mitt kök! :)
Matlagning är världens trevligaste hobby(delad första plats med bloggen såklart!) å i dag har jag å Martin fixat i hop en tvårättersmeny tillsammans. :)

Härligt att hinna njuta lite av helgen med. :)

Av Lisa - 27 januari 2013 07:15

I dag vill jag inte.
Inte stiga upp i allafall.
Har fått en blåsa på läppen å har letat hela morronen efter vectavir utan framgång. Så den lär bli större under dagen me! :(
Nu blir det mängder av kaffe å sen taggar vi till för sista jobbdagen! :)


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards