Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Direktlänk till inlägg 20 februari 2013

Det här med glutenintoleransen..

Av Lisa - 20 februari 2013 13:19

I början av förra året började Martin må dåligt.

I maj gick han till doktorn för att ta redan på vad som orsakade värkande leder å en extremt påfrestande trötthet.

Efter flertalet besök å provtagningar som visade på vitaminbrist fick vi lagom till semestern beskedet att det var just glutenintolerans som orsakade Martins besvär.

Vi la omgående om hela kosthållningen å Martin har sen dess uteslutit all gluten.

Hans värden ökade, men är fortfarande inte helt bra.

I fredags var vi hos en dietist för att få tips å råd angående just glutenfri mat.

Eller rättare sagt, vi trodde vi skulle få tips.

Men det vi fick var det här...

 

En bunte broschyrer från diverse företag som säljer glutenfria produkter.


Första frågan var om vi kollat internet... Eh? Say what? I brevet från läkaren där vi fick beskedet stod det: du har celiaki, glutenintolerans, å bör lägga om din kost, sök på internet.


Å till att börja med poängterade dietisten att man måste va strikt med sin kost, annars fortsätter tarmarna att ta skada.

Jag ilsknade till lite å menade på att efter vad du säger kan vi inte har gjort mera rätt än vad vi gjort.

Då mjuknade hon å sa att det tar tid för kroppen att läka även fast man varit noggrann.


Det som förvånar mej mest är att hon hade ingen mer att rekommendera än de produkter som är modifierat glutenfria.

Inte ett ord om allt alternativt som finns såsom kokosmjöl, mandelmjöl, rismjöl osv.

På den punkten kunde vi bra mycket mer än henne.

LCHF-recept, främst gällande bak-alternativ är enligt min mening en guldgruva när det kommer till glutenfritt.


Anledningen till att jag skriver det här inlägget är att det kanske, kanske kan hjälpa nån annan att få en diagnos, för glutenintolerans hos vuxna behöver inte alls ge de typiska magbesvären som man kanske tänker på i första hand.

Martin har varit sjukligt trött, det är det centrala, å i efterhand tror jag han haft fler symtom som berott på det här, bla blåsor i munnen som han till å med sökt vård för för flera år sen.


 
 
Anna-Ida

Anna-Ida

20 februari 2013 14:10

Men fy vad dåligt. Det är helt sjukt att de får betalt för att göra det jobbet? Meningen med en dietist är väl trots allt att ge rätt råd. Mycket man läser på internet har ju inte alltid så trovärdiga källor. Kul ändå att det trots allt finns så mycket alternativ och så som rismjöl och majsmjöl osv. Men att man inte ska få stöttning för sin diagnos? Märkligt. Jag har hela livet haft exem och magproblem. Det tog över tre år för dem att konstatera att jag hade mjölkintolerans, riktigt dåligt när det gäller en tio åring. Sen exemen sa de bara att jag får pröva mig fram, jodå tack det har jag gjort och kommit fram till att jag inte tål arom och vissa konserveringsmedel. Hur lätt var det? Nej fy, man kan bli less. Jag vet att min svägerska, som du känner lite, inte kan äta laktos när hon har fått i sig gluten. Kanske det kan vara värt att pröva för honom?

http://www.ordnadekaoset.blogspot.com

Lisa

20 februari 2013 14:13

Det är verkligen en jäkla djungel att ta reda på allt. Nu håller vi på å utreder Leo å hans magproblem, undrar hur lång tid det ska ta? :(

 
Frida

Frida

20 februari 2013 21:52

Vilka vitaminbrist hade/har han? Utreder precis själv min trötthet... och värk i leder

http://fridala.blogspot.com

Lisa

20 februari 2013 22:16

Folat å b-vitamin... Insistera på glutentest!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 5 april 2016 19:39


Plötsligt händer det! Lisoballs blogg har bytt portal.   Nya bloggen hittar ni   HÄR     Välkomna! :D     ...

Av Lisa - 5 april 2016 19:18

4402627159

Av Lisa - 5 april 2016 19:01


Nu har jag hittat min vårjacka.       Skitsnygg å passa till mina skor! :D ( å alla mina andra kläder å blir alltså billigare i längden. :P)   adlink ...

Av Lisa - 5 april 2016 16:28


Hur skönt är det inte i dag då? :D Jag har bockat av lite måsten på min lista i dag. Hade cellprov bokat sen innan(jippi eller hur? :P) å tog i samma veva äntligen tag i ett få mina äckliga utslag tittade på av en läkare. Nu tittade han väl upp fr...

Av Lisa - 5 april 2016 15:54


Lisoballs blogg finns numera som egen sida på Facebook. Gilla gärna.   I I I v     Tanken är att alla nya inlägg ska publiceras där så att ni som frivilligt vill följa bloggen kan göra det medan övriga fb-vänner ska slippa bombas m...


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards