Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 2 augusti 2014

Av Lisa - 2 augusti 2014 22:39

Hatten är fortfarande på! :)
Är det kräftskiva så är det! :D

Av Lisa - 2 augusti 2014 18:49

Kräftskivan är på gång! :)

Av Lisa - 2 augusti 2014 16:34


Kräftskiva! :)

Av Lisa - 2 augusti 2014 14:01

Är riktigt nöjd med mitt senaste "stilleben" i stringhyllan. :)

En lite trädlåda ställd på högkant, en ljuslykta som inhyst ett doftljus från Ikea med ett batteri-värmeljus å ett snapsglas med rosa små rosor från trädgården.

Ibland behövs det inte mer. :D

Av Lisa - 2 augusti 2014 12:30

Kräftor å för den delen räkor är ju egentligen utmärkt mat om man vill dra ner på kolhydraterna.

Om man skippar tillbehör som bröd å pajer då vill säga. :)


Västerbottenpaj är för mej ett sjäkvlart tillbehör, å vet ni vad?

Det funkar nästan ännu bättre utan själva skalet, å blir där igenom både lowcarb å glutefritt.

Förrutom att Västerbottenpaj går hem hos de flesta är det ruggigt enkelt å göra. :)


Glutenfri/lchf-västerbotten"paj".

Blanda riven västerbottenost(ca:2oo gram) med en äggstanning, gjord på 3 ägg å 3 dl gräddmjölk(2 dl grädde 1 dl mjölk tar jag. :)).

Smöra en pajform å häll i blandingen som är pepprad, saltad å kryddad med lite cayennepeppar. :D

Grädda tills "pajen" stannat å fått en gyllene färg. :)

 

 

Ett annat tillbehör jag gjort till kävllens skiva är en räktårta.

Även den är superenkel, kolhydratssnål å glutenfri.

Den kräver dock lite framförhållning då den blir bäst om det görs kvällen innan. :)

 

Glutenfri/lchf Räktårta.

 

Blanda 5 dl fullfet creme fraiche med hackad rödlök, hackad dill, ½ dl het chilisås.

Blötlägg 5 gelatinblad å smält dessa i 2 msk citronjuice(på spisen..).

Blanda ner det smälta gelantinet å 300 gram räkor.

Häll smeten i form med löstagbar kant å ställ kallt i minst 5 timmar, gärna över natten.

Dekorera med laxrosor, kokt ägg, dill å sallad innan servering.

 

 

(bilder får jag komplettera med senare. :D)


Av Lisa - 2 augusti 2014 09:17

Har jag sagt att jag älskar frukost? :)

Särskilt på helgen! :)

Av Lisa - 2 augusti 2014 08:32

Vi tog oss en "sovmorron". :D

Nu knorrar det dock i kaffetarmen så nu är det dags å stiga upp! :)

Kräftskiva i kväll som sagt, men innan dess ska vi nog hinna med lite av varje. :)


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards