Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 24 juli 2015

Av Lisa - 24 juli 2015 22:30

Sitta på altanen med fullt blås på infravärmarna.
Inte vad man önskar kanske, men det går! :)

Å jo, jag är gladare än jag ser ut! :)

Av Lisa - 24 juli 2015 14:55

I kväll innebär alltså huvudrätten i det här hemmet fondue.

Dvs. Kokande buljong direkt på bordet över en brinnande låga där grönsaker å kött tillagas medan man sitter till bords.
Äter ni det någon gång?

Hos oss ser det som kokas alltid likadant ut.
Det är helt naturell ryggbiff i tärningar å marinerad lövbiff som står köttet i anrättningen å så brukar vi ha morötter, små-lök å blomkål.
Paprika å champinjoner funkar också fint, men det händer ganska ofta att vi glömmer just detta. :P

Såklart serverar vi sås(:er!!) till också.
Alltid samma.
En med pepparrot å en med curry.

Currysås med äpple.
Créme fraiche, curry, äpple å en skvätt honung.

Pepparrotssås.
Créme fraiche, riven pepparrot, salt, svartpeppar å lite honung.
Mängd anpassas efter tycke, smak å antal middagsgäster.

Eftersom det är fredag så slår vi till på en trerätters. Både förrätt å efterrätt är välbeprövade de också just i kväll.
Räkcocktail Maxim(http://lisoball.bloggplatsen.se/2012/03/17/7557867-rakcocktail-maxim/) till förrätt å Nougatmousse.

Nougatmousse.
Smält 200 gram nougat å 100 gram mörk choklad i vattenbad.
Vispa 4 dl vispgrädde å 3 äggvitor i separata skålar.
Blanda chokladen å nougaten med grädden.
Vänd ner äggvitorna.
Portionera ut i glas(räcker lätt till 6-8 små portioner!) å ställ kallt nån timme.

Enjoy! :)

Av Lisa - 24 juli 2015 12:10

"Får vi bygga koja i er säng?"
"Om ni absolut lova att städa undan varenda grej efter er!"

Sen stack den äldsta till en kompis å resten ser ni ovan..! :P
Så mycket för det löftet alltså..

Själv körde jag faktiskt till vårdcentralen efter frukost.
Sköterska å doktor hade olika åsikter om allvaret med min svullna fot men jag gick åtminstone där ifrån med medicin mot klådan.
Ger det inte med sej med svullnad å smärta under helgen får jag väl masa mej dit igen nästa vecka.

Nu sitter jag här med en styck milslång inköpslista å försöker övertala Leo att följa med som sällskap.
Det går väl inget vidare precis, men jag forsätter fjäsket. ;)
Vi ska äta fondue i kväll enligt just Leos önskemål så jag måste ju till CG med för köttets skull.

Nä.
Lite fart nu då kanske?
Vi hörs om en stund! :)

Av Lisa - 24 juli 2015 11:25

Här kommer ett tips på en snabblagad men mycket god å lite lyxig middagsrätt å en minst lika ljuvlig efterrätt! :)

Förälskade räkor.
Till 2 personer.
1 charlottenlök
1/2 vitlöksklyfta
1/2 röd chili
200 gram skalade räkor(köp med skal å skala själv!)
2 msk konjak
1 msk fiskfond
2 dl créme fraiche
1 msk Pernod(sprit med lakritston, en anigens svår att få tag i. :()
Körsbärstomater, sparris å basilika.

Hacka lök å chili å fräs i smör.
Lägg i räkor å låt dem fräsa med i va 1 minut.
Häll på konjaken, ta bort pannan från spisen(stäng av fläkten) å tänd på.
Skaka pannan tills det slutat brinna.
Tillsätt fiskfond, créme fraiche, klyftade tomater å sparrisen i bitar.
Koka i hop i nån minut.
Smaka av med vitpeppar, lite salt, Pernod å basilika.

Servera med ärtris dvs basmatiris som blandas med kokta gröna ärtor å klippt dill. ;)
Supergott å snabblagat! :)

Vita kladdkakemuffins.
(Glutenfria!)
100 gram smör
100 gram vit choklad
2 ägg
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 dl glutenfri mjölmix(eller 2 1/2 dl vetemjöl)

Rör i hop ägg å socker.
Smält smöret å rör sen ner hackad vit choklad så den får smälta.
Rör ner mjölmix.
Grädda i 200 grader i 20 minuter.
Låt svalna(gärna över natt i kylskåp) å servera med vispad grädde å hallon.

Trevlig helg! :)

Av Lisa - 24 juli 2015 08:39

Ännu en vak-natt pga klåda å svullen fot.
Jag ska a-l-d-r-i-g någonsin mera gå utan skor, oavsett om det bara är ett par centimeter till filten.

Halv sex vaknade bebisen i huset hör å var leksugen.
Han kom med en liten tuss-boll å röjjde loss i sängen å när jag började kasta ut den i hallen rusade han ut å hämtade, la den jämte mitt huvud å väntade tills nästa kast.
Sen höll vi på så.
Jag kastade, Ernst hämtade.
Precis som en liten hund. :)

I dag är planerna inga överdrivna precis.
Jag ska ta med mej den hett efterlängtade lönen till både Ica å CityGross å så hoppas jag den svullna foten pallar med att träna bort lite semesterkilon-ångest å så hade det varit kul å se sina föräldrar en stund med tycker jag så vi får se vad som bjuds! :)

Först ut blir dock frukosten. ;)

Å här är hon, vårt spöke(utanför en extremstökig altan!).
Hon kommer tidigare å tidigare om kvällarna å blir modigare å modigare...
:P


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards