Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 21 januari 2016

Av Lisa - 21 januari 2016 23:03

Ser ni vad mycket tjockare täcket till höger är? :)

Varmt å gott är det också! ;)
Älskar det.


Här hände väl inte precis något mer spännande i kväll än att jag tränade å bastade(Gud så skönt!), tankade bilen(jaja. Det är inte så speciellt!) å kollade på vår serie(min nästa katt ska lätt få heta Peter Burke! :D) å nu ska jag sova! ;)

Fredag i morron.
Stort gilla på den! ;)

Kram å gonatt! ;)

Av Lisa - 21 januari 2016 20:07

Tur bilen påminde mej för jag har lyckats förtränga den där tankningen två gånger till...

Å tur det är mörkt så ingen ser hur långt i från pumpen jag står. :P

(Till min fördel kan jag dock framhäva att jag faktiskt ställde mej med tanklocket på rätt sida direkt! :D)

Av Lisa - 21 januari 2016 16:21

Blö.
Jag är precis lika lack som jag ser ut.

Dagens i-landsproblem:

Larm som strular å går i gång av sej självt i tid å otid.

En gnällig snart-åttaåring som tog vid sitt pyl exakt där det slutade i morse så fort han såg mej på fritids

En katt med mask.(finns det nått vidrigare..?!)

Å så det här:

"Lisa, är den nån diesel i bilen?"

Ingen som helst aning som vanligt.
Tills bilen plingade till å upplyste mej om att den behöver tankas.

Blir så trött...

Tur jag ska träna om timmar så jag får ladda om lite..! :)

Av Lisa - 21 januari 2016 12:45

Viggo stod som sagt för hans å Leos onsdagmiddag.


Helt enligt hans eget önskemål å sug blev det pastapennor med skinksås.


 

Viggos pasta med skinksås.

Steg 1 är att koka upp pastavatten.

Å när pastan går i(om man kokar en 10-12 minutersvariant) börjar man med såsen.

 

Fräs ca 200 gram rökt skinka(vi gjorde det enkelt å köpte färdighackad "pizzaskinka") i lite smör tills den fått lite färg.

Då pudrar ni över ca 1 msk mjöl rör i hop det med skinkan. 

Sen slår ni på 2,5 dl grädde å rör ner 1,5 dl riven ost(kan va bra att ha förberett! :)) å kryddar med vitpeppar å oregano å låter såsen bli tjock. :D

 

Viggo klarade allt moment utom att slå av pastavattnet själv å båda barnen åt med god aptit så det blir en fullpoängare att spara i middagsarkivet det här :D

 

 

Av Lisa - 21 januari 2016 10:15

 


Jajjamensan.

En smarrig middag att ta till såhär på torsdagkvällen.

Salcicca-pasta.


Jag gjorde just vår middag med lchf-pasta, men det kan man såklart göra som man vill.


Just Lchf-pasta passar ju ypperligt när någon i sällskapet är glutenintolerant å det gör man såhär:


Vispa 4 ägg, 125 gram philadelphiaost å 1/2 dl fiberhusk å lite salt.

Låt smeten svälla lite å häll den sen på en plåt med bakplåtspapper å lägg ett papper ovanpå smeten också å kavla/tryck ut den till en tunn "platta".

Behåll pappret ovanpå å grädda i ca 10 minuter i 150 grader.

Sen låter man bara pastan svalna innan man rullar den som en rullttårta å klipper i lagoma bitar. :D


Pastasåsens huvudkomponent är,  som namnet antyder, råkorven salcicca.


Här i vår lilla ministad kan det vara lite trixigt å få tag på, men jag skulle ändå säga att Willys är det säkraste kort om man bli sugen på å laga det här(annars får ni mer än gärna "ligga på" ica ni också. :P)



I vilket fall, korven var det.

Den ska snittas å "tömmas" på sitt köttiga innehåll.

Den färsen fräser ni sen tillsammans med 1 banan sharlottenlök(eller två vanliga) å en vitlöksklyfta i olja.

När det fått svettas en stund häller ni på nån dl vitt vin å lika mycket vispgrädde å låter det hela puttra i hop med salt(alltid örstsalt!) å vitpeppar i kanske 5 minuter.

Precis innan ni tar av såsen från plattan rör man ner persilja å körsbärstomater.


När såsen hällts över pastan toppas allt med fördel med mozarella(eller parmesan/pecorini) å det är heller inte helt dumt att låta bladspenat fräsa med från början eller toppa med ruccola. :D

 

Smaklig spis. :D


Av Lisa - 21 januari 2016 07:17

Om exakt en vecka åker vi till Lalandia!
Peppen på den?! :)

(Nix. Det blir inte bättre än såhär. Dödströtta ögon å inflammerat eksem i pannan...! :/)


En lång-dags-torsdag väntar med apt i eftermiddag å i kväll ska jag masa mej till stan å gå på cirkelträning! ;)


Nu ska jag dock röjja färdigt här så vi slipper komma hem till värsta kaosen! ;)

Ha en bra torsdag.
Vi hörs live i eftermiddag sen men under dagen dyker det upp två recept, så kolla inom! ;)

Kram å hej! :)


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards