Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 22 januari 2016

Av Lisa - 22 januari 2016 21:09

Middagsbilden! ;)

Potatisgratäng, grillad kyckling å två favorit-såser! ;)


Helg då.
Alltid lika skönt även fast veckorna glider på smidigt theese days(älska medicin! :P).

Planen för i morron är lite handling, lite träning å lite skridskor på sjön(sista chansen innan plusgraderna..?) å på kvällen är det dags för Stinas årliga födelsedagsbaluns! :)

Nu avslutar vi dagen med lite serie (eller Jurrasic world. Filmen alltså. Inte spelet. :P).

Kram å gonatt! ;)

Av Lisa - 22 januari 2016 18:43

Firar in fredagen med en putsning av mitt 4kms-PB med ca 30 sekunder! :)

Middagen är en in progress(det blir grillad kyckling i kylan å mörket! :P) å jag tar ett glas vin här i pauserna mellan momenten. ;)

Ett roligt bra Rioja för övrigt, kan jag rekommendera! ;)

Han den där katten som skymtar på bilden är rätt billig just nu.
Under den halvtimme vi var på gymmet receptive Ica hann han dra ner å tugga sej in i en oöppnad förpackning med kycklingfilé.
Hela köket badade i slajmigt vatten från påsen när vi kom hem.
Det var nog precis på håret att filéerna inte var uppätna också...!

Denna katt alltså. Han är extrem! :/


I kväll håller jag tummarna för att Fångarna på fortet livesänds i play(hoppas hoppas..?!) så Viggo kan se det samtidigt som vi har handbollen i gång på stora tv:n.
Om så inte är fallet kan man ju hoppas att han kan övertalas att se det i morron(då de ska sova hos M å P. Win för mej! :P).

Nu ska jag spana in grönsaksutbudet här å göra en grillsås å en "kall bea"! ;)

Ha en fin kväll å trevlig helg på er! ;)

Av Lisa - 22 januari 2016 15:02

Heeeeelg! ;)

Av Lisa - 22 januari 2016 12:30

Fredagsmyset denna veckan ska bestå av nån form av kyckling(grillad helst? Kan man begära det av sin grillmästare i denna kylan?! :P) å till det blir det en klassisk potatisgratäng å en god sallad(å sås! Alltid sås! ;))

Det finns väl ca en miljard varianter å versioner på potatisgratäng men såhär gör jag min.

Mängden potatis anpassas förståss efter antal middagsgäster å övriga proportioner likaså. :)

Jag använder alltid fast potatis, å skivar aldrig hypersmala bitar.
Potatisskivorna går först i formen å sen blandar jag vispgrädde med pressad vitlök, salt(ört!) å svartpeppar å sen på med en klick smör.

In i ugnen tills potatisen är mjuk
(kan ta upp till 45 minuter-1 timme å då kan dem behövas täckas med folie för att inte bli för mörk..)
å de sista 5-10 lägger jag riven ost(boxholms chiliost exempelvis!) på toppen å låter den få fin färg! :)

Av Lisa - 22 januari 2016 07:06

Broccolisoppa.
Bara koka broccolin mjuk i grönsaksbuljong.
Häll av buljongen men spara ca 1 dl, häll på en skvätt grädde.
Peppra å mixa slätt. ;)
Lägg i lite ost som får smälta när soppan värms eller servera med en klick aioli! ;)

Ja gomorron på er.
Fredag i dag.
Blir inget regelrätt fredagskoncept men ändå en lite extra god middag i kväll.
:)

Innan dess kör vi på jobb å favorit i repris från förra veckan dvs fredagsfys på löpbandet medan familjen köper snacks! ;)

Ha en bra dag.
Vi hörs senare! ;)


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards