Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 7 mars 2016

Av Lisa - 7 mars 2016 20:18

Jo.
Jag har satt upp håret. ;)

Men det känns ändå finare än innan jag klippte.
Hoppas det gör det när jag ska fixa det själv i morron också bara. :)

Nu ska jag gå in i serie-koma! :)

Kram å tack för i dag! <3

Av Lisa - 7 mars 2016 17:20

Plötsligt händer det å äntligen.
Nyklippt! :)

Behöll det mesta av längden men blev äntligen av med allt äckel-slitet å ögonbrynen slipper jag också skämmas för nu! :)


Martin å Viggo har redan åkt vidare till pingisen här å jag å Leo ska passa på att åka å handla ALLT vi kan tänkas behöva inför veckan så vi slipper tänka på det någon annan dag.

Jag känner mej dock helt idé-tom så jag måste fundera en stund innan vi sticker tror jag. Är sugen på falafel, både att testa att göra å att äta, det är det enda jag vet! :)



Gör ni veckomenyer?
Hur gör ni med den i såfall?
Vem bestämmer?
Hur bestäms det?
Vad äter ni?

Jag har försökt så många gånger men inte fått någon reda alls på det där...

Av Lisa - 7 mars 2016 12:00

Jaha.

I torsdags var det dags för crock-poten att stå för middagen igen.

Kyckling lagades denna gången.

 

Både en hel kyckling plus några extra klubbor fick det bli. :)

Receptet hämtade jag inspiration till från favorit receptet av Mårtenssons kök.


Kyckling i crock-pot med världens godaste sås! :)


Blanda 2 msk salt med 1 kuvert saffran, 1 msk paprikapulver, cayennepeppar å svartpeppar efter smak.

Gnid in kryddorna på kycklingen.


Stoppa in färsk persilja inuti fåglen å lägg den i grytan.

Häll på 2 dl vatten(gärna 1 dl vitt vin/1 dl vatten om ni har det hemma! :)) å kycklingfond(jag hade egenkokt, men det funkar med flaska eller buljongtärning med)

Dela en vitlök på mitten å lägg ner den med skal å allt i grytan.

 

Ställ in grytan på Low i 8 timmar.

 

Sen går man till jobbet å låter maten lagas medan man är där.

Helt magiskt skönt å komma hem å veta att max en kvarts arbete på morronen gör att man slipper mat-paniken. :D

Det enda negatvia är att sladden inte räcker till någonstans runt fläkten hos oss, så det blir ett rejält matos som slår emot när man öppnar dörren på eftermiddagen. :)

 

Såsen görs genom att sila av vätskan från kycklingen å sen koka ner den till hälften ungefär.

Sen rör man ner ca 1 dl creme fraiche å 1 dl grädde.

Salta å peppra om det behövs å rör ner hackad persilja.

 

Servera med ris, eller som jag med chilifräst broccoli å blomkål. :)

 

 

Av Lisa - 7 mars 2016 10:30

Jag tror det är två år sedan (minst) nu sen vi slängde ut ikea-porslinet å ersatte det med Rörstrands Swedish Grace som vardagstallrikar.


 





Vi använder mattallrikarna dagligen å jag är så nöjd med dem.

Inga repor eller fula streck å de är så tidlösa å snygga tycker jag. :)

(färgen vi har heter snö dvs vita)

 

 


Vi har åtta tallrikar i samlingen än så länge men jag planerar att samla på både frukostskålarna, äggkopparna(kärlek i en äggkopp kan man lugnt påstå) å djupa mattallrikar. :D

Å muggarna, de måste man ju också älska. :D


Jag kan varmt rekommendera att lägga lite extra pengar på just vardagsporslinet, det är absolut värt det i slutändan. :D


Vad använder ni för porslin?


Jag har ju Mateus också, men det är fin-porslinet det, då de är för stora för att gå in i diskmaskinen å vi nästan alltid blir lite för bekväma. :D


Av Lisa - 7 mars 2016 08:19

I dag känner jag mej lite sorglig faktiskt.
Leo meddelade att han absolut inte vill ha tights på sej längre.
Det spelar väl roll tänker ni?
Nä, det gör det inte egentligen.
Han får ha på sej vad han vill, men anledningen till att han plötsligt väljer bort sitt favorit-plagg är att de andra skrattar åt honom på förskolan när han har det på sej. :(

Jag visste inte vad jag skulle säga mer än att han får klä sej som han vill... Men han vägrade ändå. :(
Rent praktiskt är det inte så enkelt heller för den delen, då garderoben mest innehåller just tights.
Får nog springa bort till Lindex på lunchen å införskaffa lite byxor åt honom...

Kolla så fult Ernst låg i soffan i går kväll?
:D

Måndag igen.
En vecka med utvecklingssamtal på skolan, träningar å vanligheter.

Å en massa nya inlägg här på bloggen förståss! :)

Vecka 10. Welcome! :)


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards