Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Direktlänk till inlägg 25 maj 2007

Typiskt svenskt..?

Av Lisa - 25 maj 2007 12:39

Härom dagen blev en av mina grannar hämtad av ambulans.(inget allvarligare, hon gick själv till bilen)

Halva grannskapet var ute på gården och jag följde dramat från min balkong.

När mannen till den lilla tanten som var dålig kom ut på gården tittade alla bort, utom en som gick fram och frågade hur det var. Han är ursprungligen från något annat land än sverige. Det fick mej att börja fundera, är det typiskt svenskt att fega ur..? vara rädd för att säga fel..? fly från svåra situationer..?

Jag tror nästan det, civilkurrage och mod är nästan en bristvara hos oss svenskar, varför??! 

Kan inte erinra mej att man i skolan lärde sej att offra sej själv och trotsa sina rädslor för att hjälpa andra, eller har jag fel??! Tycker det snarare känns tvärtom. Är det inrutat i vårt narturliga arv att aldrig lägga oss i..??! Inte ens när det gäller att hjälpa eller stötta någon??! Föstår det inte... Påstår dock inte att jag själv är speciellt modig, men jag vet att om jag ser någon ramla på stan, någon jag känner drabbas av dödsfall eller liknade eller om någon gör något jag tycker är orätt kan jag inte bara dra mej undan och va tyst!

Hoppas att jag i framtiden lyckas lära mina barn att stå upp för andra på samma sätt som man står uppför sej själv... och att vi kan lära oss och anamma att inte skämmas för att vi vill hjälpa någon...

 
 
Tanzie

Tanzie

25 maj 2007 13:11

Jag tror att vi svenskar är ganska egoistiska och tänker oftast på oss själva när det kommer till kritan. I andra länder är släkten mer sammanhållen och vissa har till och med sina föräldrar i samma hus. De ger mer uttryck för känslor och vågar visa ilska, rädsla, lycka etc. Svenskar som man kan se på bussar eller liknande sitter helst för sig själva än tar kontakt med en främling. Vi är nog i detta samhälle uppfostrade att tänka nästan enbart på oss själva och akta oss för okända främlingarna. Att gå till gatan där någon ligger skadad kan "göra håll" på vår trygghetsbubbla och då står vi där oskyddade och vet varken in eller ut. Det handlar nog inte egentligen om att vi inte bryr oss om andra utan en brist på mod.

http://tanzie.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 5 april 2016 19:39


Plötsligt händer det! Lisoballs blogg har bytt portal.   Nya bloggen hittar ni   HÄR     Välkomna! :D     ...

Av Lisa - 5 april 2016 19:18

4402627159

Av Lisa - 5 april 2016 19:01


Nu har jag hittat min vårjacka.       Skitsnygg å passa till mina skor! :D ( å alla mina andra kläder å blir alltså billigare i längden. :P)   adlink ...

Av Lisa - 5 april 2016 16:28


Hur skönt är det inte i dag då? :D Jag har bockat av lite måsten på min lista i dag. Hade cellprov bokat sen innan(jippi eller hur? :P) å tog i samma veva äntligen tag i ett få mina äckliga utslag tittade på av en läkare. Nu tittade han väl upp fr...

Av Lisa - 5 april 2016 15:54


Lisoballs blogg finns numera som egen sida på Facebook. Gilla gärna.   I I I v     Tanken är att alla nya inlägg ska publiceras där så att ni som frivilligt vill följa bloggen kan göra det medan övriga fb-vänner ska slippa bombas m...


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2007 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards