Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg under december 2010

Av Lisa - 31 december 2010 15:41

Önskar jag å mina festfina grabbar! :D  


 


Av Lisa - 31 december 2010 11:01

För exakt ett år sedan hade jag ingen aning om att året som skulle komma skulle bli ett av de absolut bästa i mitt liv.

Att vi skulle gifta oss å att Viggo skulle få syskon var vi ännu omedvetena om.

Att det skulle sluta såhär fantastiskt, det kunde vi bara drömma om. :D

Sommaren var väl si så där, en massa ont å grym värme, men allt annat.

Over the top! :D

Leos födelese å vårt bröllop! :)

Å så att ta hem Viggo så han med skulle få spendera dagarna tillsammans med oss.

Det är fortfarande mitt livs bästa beslut!   


  Mina söt barn å deras söta moster.   


I kväll ska vi fira in ännu ett nytt år.

Vi ska vara här hemma tillsammans med familj(mina syskon) å vänner. :D

Äta en massa gott å förhoppningsvis ha en underbart trevlig kväll. :)

Kvällens meny kommer bestå av:

Tre olika förätter á la Stina(vad det innebär ber jag att få återkomma med. :P),  

Till varmrätt ska Emelie laga Oxfilé Wellington med nån form av chilipotatis till.

Å efterrätten blir som sagt en mastig å syrlig cheesecake. :D


Jag göra två drinktilltugg å sen är hela skafferiet fyllt med snacks av olika slag så jag gissar på att ingen kommer lägga sej hungrig i kväll. :D

Goda drycker ska vi såklart också ha till allt gott, jag själv ska skåla i Schweppes. :D

Det verkar som det blir lite fyverkerier också.

Hatar det egentligen av den enkla anledningen att jag är livrädd för dem...

Men, lite känsla ger det ju dem som ska vara ute vid tolvslaget. :)

Jag själv stannar inne i fall nån av småkillarna vaknar av smällandet.


   

Gurri å Leo.  


Leo har bara varit vaken två gånger i natt, men vid fem var han så lycklig å skrattade å ville inte alls somna om hos mej.

Tillslut la jag honom i sin säng å gick å la mej på vinst å förlust.

Det visade sej vara en vinst för han somnade av sej själv å sov till kvart över åtta. :D

Min älskade man gav mej sovmorron i morse, igen. :)

Jag har blivit väldigt borskämd med detta denna veckan.

Kommer väl antagligen va ganska trött vid tolvslaget ändå. :D

Förkylningen är tillbaka hos mej igen med nu. :S

Envist skrälle det där! :)

Men vad spelar det för roll en dag som denna? :D


Vi slappar lite nu efter en morron med lite finslip å städ inför kvällen.

Viggo kollar på Bernad å Bianca å Leo tar sej en lur. :)

Å då sitter ju jag såklart jämte Viggo i vår säng med datorn min. :)


Undrar lite över vad f*n jag ska ha på mej i kväll å hur vi ska göra med dukningen?

Får köra upp till M å P å låna lite matchande tallrikar å sen dra på mej en av de tunikor jag brukar ha. :D


Så, då var det ju det här med nyårslöften.

Jag ska som alltid skärpa till mej på matfronten å förhoppningsvis börja träna. :D

Hålla hårdare i pengarna behöver jag alltid försöka. :D

Men min löfte till mej själv vid detta årskifte kommer bli att jag ska sluta upp med att tänka:  jag gör det sen, å ta tag i saker omgående!

Å dessutom lovar jag att fortsätta vidhålla en positiv inställning, hur tuffa vissa dagar än må vara. :D


  Vem kan bli rädd för den här busen? :P 


Av Lisa - 30 december 2010 22:08

En vecka har gått sen julafton.

Jag fick så mycket fint å är sjukt nöjd med alla mina klappar.

Men vet ni vad?

Min önskelista har på nått märkligt vis fyllts på under dessa dagar å är nu lika lång som alltid. :D

Jag är hopplös, I know, men thats me. :D

Pryltokig å städigt i behov av något. :D


I går när jag spanade efter nyårs-inspiration på matbloggar å andra sidor insåg jag att dukningen är A å O just under denna högtid.

Trerätters(eller fem/sex-rätters? :P) å finporslinet, det gör liksom nyår.


Då slog det mej, att vi inte ens har tallrikar till alla i morron.

De vi har är fem stycken... Å det är bara mat-tallrikarna det, de stora alltså.

Assietter samma sak.

Midre efterrätts varianter har vi tio av, bruna å blå trekantiga från Höganäs.

Men som sagt.

Tallrikar, fina men enkla, å helst tolv stycken, det ska införsakffas nästa gång jag har pengar över. :D

   


Glas är det också ganska dåligt med.

De går sönder här ett efter ett å är även de gamla som gatan.

Ikea here I come. :D

   


När vi väl kommer dit ska det inföskaffas nytt förkläde å grylappar också. :D

Detta är nästintill ett akut behov. :P

       

Å istärnigskuber att göra godis i. :D 

 


Ovanståde bilder är från Ikea.

Medan dessa finns att införskaffa på Åhléns.

   



Å så var det ju det här med tekannan.

Min man tycker inte alls som jag i den frågan.

Han menar att vi redan har en kanna, som vi knappt aldrig använder å att jag borde ta mitt å vårt presentkort å lägga till nån hundrig å köpa nya riktiga bestick i stället.

Å även fast jag helt inte vill erkänna det har han en poäng där... :P

Får se hur det slutar. :D



Av Lisa - 30 december 2010 22:00

Den här dagen har verkligen varit ljuvlig.

En mysig hemmadag som innehållt lite av varje. :D


Leo har sovit ruskigt bra i natt han. Bara vaken för ett snabb-sutt vid ett å sen sov han ända till halv sex!? :D

Såklart var den äldre sonen vaken å stökade där i mellan, men vad gör väl det? :P

Morronen började väl sådär egentligen.

Leo var ledsen å skrek så fort han låg ner å då framför allt när han låg på sidan för att äta.

Då fick det var nog å vi ringde vårdcentralen där de tyckte vi skulle komma dit under deras drop-in som varade mellan tio å elva.

Vi kunde således äta frukost i lugn å ro först. :D

Efter nyår väntar tuffare tag så vi forssar in i det sista å åt amerikanska pannkakor med lönnsirap. :P


Väl på vårdcentralen fick vi komma in till doktorn fort.

Leos öron visade på lite inflammation å han fick pencillin utskrivet...

Tydligen har rönen angående små barn å deras öron ändrats sen vi var där sist med Viggo.

Då skulle öroninflammationen helst läka av sej självt, penicillin skulle undvikas å ringde man 1177 så fick man rådet att ge nässpray för å lätta på örats tryck.

Nu skriver de ut medicin vid minsta symptom å man ska till å med på återbesök.

Å det där sista angåendet tryck i örat finns det tydligen inga som helst vetenskapliga bevis för längre...?

Jag säger då det..!

Är det konstigt att man som förälder blir förvirrad?

Hoppas Leo ska bli bra nu!   


När vi kom hem bakade jag å Viggo dumlekakor.

De var inne lite för länge å blev ganska så hårda, men vi hade kul när vi gjorde dem å det var liksom poängen. :D

Sen när Leo skulle sova körde jag å Viggo å nyårshoppade tillsammans med hundratalet andra på Coop. :D

Där var helt fullt på parkeringen å mer där till, värre än dagen innan julafton. Tacka gudarna för självscanning. :D

Vi handlade hem en massa till i morronkväll, snacks å ingredienser till efterätt å tilltugg. :D

Mysigt å göra saker bara han å jag i mellanåt, även om det bara gäller sånt där vardagsgrejs som å handla å baka. :D


När vi kom hem från Coopet var M å P här å väntade. :D

De lekte en massa på Viggos rum å så fick Leo bada. :)

Jag fick ett ryck å städade nästan hela kylskåpet. :D

Trokade ur alla hyllor å ställde allt på plats. :D

Grönsaksbackarna, de sparade jag till senare tillfälle(förhoppningsvis ett tillfälle jag får i morron..?) :D

Sen blev det middagslagning å ätning innan lite mys framför tv:n å sen läggdags för kidsen.

Leo somnade i normal tid i kväll, relativit lugnt till å med. :D

Hoppas, hoppas han blir bra nu!!!


Är så glad över denna mysiga dagen, å känner helt klart ny energi å att det här året kan sluta lika bra som det har varit. :D


Den här bilden har väl egentligen inget med texten å göra,

å den är inte ens tagen i dag,

men den är bara så underbar.

Han är så underbar, dinosaurien Viggo. :D

  Ljuvliga barn!   



I kväll har jag gjort efterrätten till i morron. New York Blueberry Cheesecake efter Leilas recept. :D

Martin han bakade han också.   

Nougat-rutor ska det bli när de är helt klara sen. :D


Nu ska jag kolla på en av världens bästa filmer, Erin Brokowitch innan vi välkommnar året sista dag. :D

Av Lisa - 29 december 2010 21:44

Puh.

Precis som i går hade jag storslagna bloggplaner för kvällen.

Å precis som i går grusades de planerna.

Kvällen blev ganska mycket kaos tyvärr.

Leo höll precis på å somna, redan innan sju, då lyckades han bajsa å sen var det kört. :(

Han blev övertrött å otröstlig i stället.

I två timmar försökte vi allt, näs-spray, amma(han hade ätit i en timme redan innan. :P) ersättning, gå runt å vagga honom, köra vagnen fram å tillbaka över en tröskel, ja allt.

Tillslut satte vi honom i bilstolen å körde en runda.

Då somnade han, klockan nio. :(

Vilken pärs.

Man blir så ledsen å frustrerad å orolig.

Stackars liten.

Å jag är säker på att han var övertrött, för det har han blivit tidigare å reagerat likadant men då har det varit på morronen.

Håller tummarna för att det var sista gången vi råkar ut för nått sånt(vilket det såklart inte kommer va, men önsketänka går ju eller hur? :P)

Jag har haft ont i huvudet hela dagen å den här urladdningen gjorde verkligen inte det hela bättre.

Inget å göra åt å i morron är det glömt. :)


En uppdate över denna dagen ska vi dock få i hop innan jag lämnar in. :)

Eller ja, bilder från vår stund på Jössa blir det i allafall, så mycket annat storslaget har vi inte haft för oss i dag. :D

         

Måste säga att jag är imponerad av Viggos tålamod. :D

Han såg ut som bambi, å jag stod vid sargen å skrattade så tårara sprutade.   

Men han gav sej verkligen inte i första taget å kämpade på. :D

Visst, allt som allt åkte de i en kvart kanske, men ändå. :)

Viggo tyckte det var kul när vi frågade i allafall. :D

Nästa gång vill jag me va på isen, ska leta rätt på några billiga skrillor till mej också. :D


Nu ska jag spana på lite på Sommaren med Göran sen sova. :D


Får se om de där inläggen kommer i morron. :D

Gonatt!


Av Lisa - 29 december 2010 10:26


Man kan verkligen hitta allt. :)

Matbloggar är som sagt en guldgruva för mat-tokar som mej.

Å så alla receptsidor.

Å shoppingsidor.

Min senaste upptäckt inom den sistnämda kategorin är:

Kryddlandet.

:D

Så mycket spännande. :D


Av Lisa - 29 december 2010 10:15

Trots att min önskelista innehöll uppemot ett tio-tal kokböcker av olika slag fick jag inte en enda i julklapp...?! :)


Jag fick däremot 300 kronor av Martins pappa å så pengar av M å P i stället för termosen som jag redan fått av Martin.

Dessa pengar tänker jag till viss del använda till några nya kokböcker. :D


Har redan bestämt mej å klickat hem en. :D

 


Tanken är att inhandla i allafall två stycken till.

Är dock inte så säker på vilken...

Jag väljer mellan dessa... :D

 

     

   

 

 


Nån som har nått tips eller åsikt om någon av dessa böcker,

eller kanske nån helt annan? :D

Av Lisa - 29 december 2010 10:00

Snart är det nyårsafton.

Jag älskar detta fenomen.

Först ätandet å lagandet av festmiddag å så den där chansen till ny-start som i allafall jag upplever varje år.

Alla planer om bättring å nya mål å möjligheter. :D

För kommande 2011 hoppas jag allra mest på att jag ska ha möjlighet att vara hemma med grabbarna hela året ut. :)

Jag kommer få lära mej att leva ännu fattigare, men det är det värt. :D


Själva nyårsafton ska vi(som jag tidigare har nämnt) fira här hemma.

Jag ska stå för tillagandet av lite tilltugg, eller för-förrätt kanske vi ska kalla det. :D

Har lite småplaner, men ska spana runt lite till innan det är dags å handla. :D

Jag ska även ansvara för efterrätten :D

Det lutar åt att det ska bjudas på cheesecake, e såndär riktigt mäktig, bakad variant.

Tanken är att den ska serveras(å lagas då. :P) i mina nya formar. :D

Ska leta smaksättningsförslag i kväll. :D


  



 

Såhär såg vi ut förra året. :D


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards