Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg under januari 2011

Av Lisa - 31 januari 2011 21:36

Har varit ute å gått med Anna.   

En väldigt bra avslutning på en ganska skräpig dag. :S

Leo's mage spökar fortfarande så det har inte blivit nån reda med nått.

Han blir frustrerad å skriker å Viggo blir frustrerad å gnäller å jag kämpar på nånstans mitt i...

Det är inte lätt å räcka till hela tiden.

Sen att Leo inte alls vill äta riktig mat just nu, det är förknippat med extrem ångerst om jag ska va ärlig.

Förnuftet säger att det är ingen panik å att det kommer lossna å att detta bara är tillfälligt, men magkänslan å minnen från hur vi fick å får kämpa med Viggo's ätanade ligger ändå å stör.

Jag misstänker ovanpå magknipet att Leo faktiskt har en tand på G.

Inte konstigt att han är ur form i sånna fall...

Viggo som sover som en kratta på nätterna just nu å+ redan är ganska gnällig blir sur när lillebror kräver en massa uppmärksamhet å agerar såklart därefter.

Ja, jösses vad det är plock å pill med barn, men jag älskar det här å dem även sånna här dagar. :D


I morron ska vi förhoppningsvis ha en bättre dag. :)

Vi ska odla lite smörgåskrasse å baka släta bullar om omständigheterna tillåter å om inte får vi göra det bästa av det hela. :)

Vi har inget planerat i allafall utan ska ta dagen som den kommer. :D


Gonatt på er! :)


Stina å Leo.   

 

Ps. Det finns ett tillägg i Datenight-recept-inlägget nu... :D



Av Lisa - 31 januari 2011 08:33

Vissa dagar börjar sämre än andra.

Med pip å gnäll till exempel.

Leo med magont å Viggo som behövt sova en timme till.

Roligare frukost kan man ju ha. :)

Jag åt praktiskt taget stående...

Leo har somnat å Viggo pusslar med sina kylskåpspussel så jag snor mej ett par minuter vid datorn å sitter ner med kaffemuggen. :D


I dag ska vi till Öppna förskolan å sen hem å röjja.

Har varit lat denna helgen å ligger efter med det mesta.

Martin dammsög förvisso barnens rum medan vi var på badet i går(å en massa annat viktigt(?!) också, typ satte uppe en gammal stereo i garaget å ny lampa i pannrummet. :D) men överlag ser här ut som hell nu igen. :(

Källsortering i halva köket å där där lådan med för små kläder bara växer i sovrummet.

Viktigast av allt är att jag bara måste beställa pappas födelsedagspresent i dag!

Å även de som Viggo ska få, för huxflux så står man där utan present dagen innan...

Så jag får inte glömma detta nu!


Nä, slut slappat!

Dags å ta klädfighten med stora sonen. :D

Önska mej lycka till! :)

En badbild såklart.:)

 

Av Lisa - 30 januari 2011 21:27

Så.

I fredags var vår datenight-meny sommarinspirerad å bestod av:

Ljummen potatissallad med grillad fläskfilé å vitlöksbröd.

    


Potatissalladen blev inte riktigt som på sommaren, men close enough. :D

Jag brukar göra ungefär likadant när jag gör denna sallad, men den smakar aldrig exakt som innan. :D

Såhär gjorde jag den i fredags.

Jag hittade små delikatess-potatisar med rabatt på Coop som jag köpte, eftersom det är godast med med små hela potatisar i denna sallad. :D

Medan potatisen kokade blandade jag en marinad av olivolja, en skvätt vinäger, hackad rödlök å hackad gräslök å kryddade med örtsalt å nymalen vitpeppar.

Egentligen hade jag velat ha italiensk salladskrydda med, men det var slut hr hemma så vi fick klara oss utan detta. :D

Däremot slängde jag i ett gäng kapris som låg i kylen å skräpade. :D

Jag älskar kapris, men min kära man delar inte den kärleken så jag gjorde en kupp där. :D

Han klagade inte så jag är osäker på om han ens märkte av dem. :P

I vilket fall som helst, tillbaka till receptet...

När potatisen kokat klart så hällde jag i dem tillsammans med creme fraiche i i skålen å blandade runt allt. :D


Fläskfilén då.

Den skulle som sagt grillas.

Nu vet jag såklart att man kan grilla ute på vintern också, men inte med vår grill. :D

Den går nämligen i ide under vintern. :)

 

Jag kunde såklart letat efter en engångsgrill på Coop men hade inte ens en tanke på det då.

Men grillat blev det, vi dammade av en gammal trotjänare från tiden då vi bodde i lägenheten.

Vår( eller ja Martins. :D) OBH Nordica El-grill. :)

 

Som sej bör så är det mannen som grillar, även inomhus.   

 

Tillägg:

Här skulle det såklart redan från början varit ett recept på marinaden till fläskfilén.

Det glömdes dock bort i PB-yran som rådde när jag skrev detta inlägg. :D

Nu kommer det i allafall, receptet på min  

Svarta marinad till kött. :D

Blanda olja(ca 1½ dl) med tomatpuré, soja, honung(fast den glömde jag nog i fredags. :P) dijonsenap, svartpeppar å flingsalt å även här brukar jag ha italiensk salladskrydda, lägg i köttet å låt marinera, i rumstemeratur tills det ska grillas. :D Man kan ha i lite vad man gillar, chilsås, vitlök, cayennepeppar, jag det mesta. :D


Vitlöksbröd är så, så lätt å göra själv.

Just i fredags blev det på färdigskivad formfranska, men med hela bröd blir det snäppet godare. :D Men man tar vad man har helt enkelt. :)

Allt man behöver är rumsvarmt smör(eller för den delen bregott) å pressad vitlök å persilja. Nu hade jag inte ens persilja i frysen(jag var en anigens ofokuserad när jag handlade, å det är inte första gången jag glömmer den där sabla persiljan, när jag väl kommer i håg det ska jag köpa tre paket. :P) så det fick bli lite pizzakrydda som lite extra piff på det hela. :D

Man blandar bara smör, vitlök å nån form av ört å sen brer detta på formfranska, helst hela limpor som man skär i skivor, fast inte ända ner, å sen brer man smöret mellan skivorna å värmer brödet i ugnen tills smöret smält.

Svinenkelt å så mycket godare än färdigköpta. :D


 

Jag gjorde även en Ajvar relish-sås, med creme fraiche å ajvar relish i, enkelt å gott. :)

 

En lyckad meny å vuxen-kväll, men som ni ser blev det inte vin i glaset denna helgen heller. :)

Det lockar mej bara stundvis, men i slutändan är Schweppes godare. :)

Huvudvärken som följer efter bara en gnutta alkohol, den är bara inte värd det i mina smaker.

Så så länge jag fortfarande går upp på nätterna kommer jag hålla mej till läsk å vatten. :D Å lika glad är jag för det. :)


För övrigt så tycker jag ni där ute ska göra slag i saken å testa på det här konceptet. :D

Briljant som sagt, briljant. :)

Av Lisa - 30 januari 2011 20:45

Söndagkväll.

Lite söndagsångest, men mest är jag nöjd med dagen. :D

Badat har vi gjort å ätit en äkta söndagsmiddag. :)


Kom i väg vid tiotiden.

Leo vaknade, pigg som en lärka å inte ett dugg snorig så han fick också hänga på. :D

I två bilar begav vi oss således till Olofström med siktet inställt på Holjebadet.

Jag, Stina å Viggo tog vår bil medan Viggo åkte med mamma å pappa.

Väl där hamnade jag lite på efterkälken i omklädningsrummet å höll nästan på å fly därfrån när jag såg mej själv i badkläder. Villken sorglig syn. :(

Jag svalde dock allt vad stolthet heter å följde efter de andra upp till själva badhuset.

Det var verkligen kul å se Viggo där, jag såg honom inte ens först.

Han stod mitt framför mej, men han var liksom så himla stor plötsligt att jag inte insåg att det var mitt eget barn som blivit så stor!   

 

Han var så säker å hoppade å simmade å hade sej å glad att få visa mej allt han kunde. Han berättade å förklarade hur de brukade göra å så. :D

Leo han njöt med i fulla drag. :D

 

Han badade i en halvtimme eller så, sen trodde i allafall jag att han skulle bli trött, men icke. :D

Men han var glad å nöjd så det gjorde ingenting. Vi var ju som sagt fyra vuxna som var med, å mamma å pappa turades om att bära på honomså det gick fint. :)

         


   


En sak som är säker är att man blir sjukt trött av å bada.

Viggo somnade i bilen hem å Leo var så trött att han somnade vid femtiden.

Jag känner mej som en zombie, men det var det klart värt. :D


Resten av vår söndag spenderades även den i sällskap av M å P å Stina.

Jag, Stina å Leo handlade lite mat på Maxi på hemvägen å bjöd sen ner mamma å pappa på svampfylld köttfärslimpa med potatis å sås(som pappa gjorde.. :P) å tobleronemousse till efterrätt. :)

Så, så mysigt, men lillebror saknades.   


Leo är hård i magen. :(

Den stackaren skrek som en dåre här innan han somnade vid fem. :S

Att han fick lite banan på badet gynnade ju inte precis heller.

Vi har fått i honom lite päron å hoppas på att magen ska vänja sej vid det här med mat snart så han slipper lida så.

För han vill liksom inte äta när han har ont...


Stina är fortfarande kvar.

Vi ligger i soffan å kollar på Minuten. :)

I morron är det måndag igen.

Martin ska jobba i Olofström!. :D Det innebär att han slipper stiga upp tio i fem å att han kommer komma hem kring halv fem å inte kvart över. :D

Underbart för oss alla. :)

Vi har lite smått å gott planerat för veckan.

Öppna förskolan, i morron å sen på onsdag.

Föräldragruppen på torsdag å sen kanske nån annan playdate... :D

Men denna veckan ska vi åtminstone ta en dag som vi bara är hemma å tar det lugnt med. :D




För ett tag sen funderade jag på att flytta bloggen för att det inte fanns så mycket kul funktioner här på bloggplatsen.

I dag är jag glad att jag inte gjorde det. :D

Funktionerna blir fler å fler. :) Jippi.

Medan vi väntar på iphone-appen så kan ni facebook-gilla min blogg genom att trycka på Gilla-knappen i meny:n. :D

<---------



Nu ska vi se ett avsnitt av PB, sen blir det bädden. :)

Gonatt! :D

Av Lisa - 30 januari 2011 08:36

Jag ser verkligen framemot å få följa med till badet i Olofström i dag.

Att det sen innebär att jag måste visa med i badkläder, det tänker jag förtränga in i det längsta..! :P

Stina ska också följa med, medan Leo nog får vänta tills nästa gång innan han får bada.

Han är glad å sej själv igen, men han är lite snorig ändå å då känns det dumt å chansa..

Jag har dock inte "träffat" honom än i dag för han hade somnat innan jag steg upp så vi får se hur det blir i slutändan. :)

Men som det ser ut nu är vi alltså fyra vuxna å ett barn, typiskt familjen Arvidsson det! :)


Nu ska jag ta mej en mugg kaffe till å sen packa väskan. :)


Ha en bra söndag!


Viggo i badet för ett helt år sedan.   

 

Av Lisa - 29 januari 2011 21:25

Ja, jag vet, man blir inte lyckligare av varken pengar eller prylar, men lite(eller okej, jag erkänner en massa grejer..) finns det ändå på min önskelista. :P

En del är lite mer akuta(typ förkläde å nya grytlappar) medans en hel del bara hade varit kul å ha. :)


Pastatillbehören till Kitchen Aid är en sån grej. :D

 

De hade i allafall varit roliga å testa. :D













Att jag tycker om kaffe är ju ingen nyhet.

Jag bara älskar den bruna dryck. :D

På senare tid har jag fått för mej att jag vill ha en riktig kaffe bryggare. :)

Typ MoccaMaster.

Inte för att det är nått fel på den vi har eller för att jag egentligen behöver en utan mest för att den verkligen hade kommit till sin rätt. :D

Nu tycker jag nog egentligen att orginal MoccaMastern är ful å lite klumpig, men om den brygger världens godaste kaffe då kunde man kanske ha överseende med utseendet. :P

Nu ska jag inte köpa någon inom det närmsta, men jag undrar ändå..

Är den så bra som det lovas? :D





Å hade man varit löjligt rik, då skulle jag lätt renovera vårt kök(Drömprojktet just nu för övrigt.. :P) å sedan införskaffa en sånhär. :D


En Lattissima, kungen av kaffemaskinerna, som jag vet gr bra kaffe. :D

Jag har smakat det, å kan inte riktigt glömma den. :P

 

Av Lisa - 29 januari 2011 20:30

Dagen började olidligt tidigt.

Leo började stöka vid fyra.

Han fick mat å bajsade men kom aldrig till ro igen.

Martin gick upp med honom vid sex, men han forsatte va ledsen. :(

Viggo gick upp vid sju å jag somnade lite till å från till tjugo över åtta.

Vi åt vår frukost å sen var det dags för nästa utmaning.

Viggo fortsatte där han slutade i går, med att tjabba å tjafsa. :S

Det tog en hel evighet att få på honom kläderna.

Ibland håller man bara på å bli tokig..


Gympan, som i dag hade pippi-tema, gick däremot finemang även om Viggo mer hade Bockarna Bruse-tema när han gick hinderbanan. :D


Efter gympan skulle Martin hämta skräp i Brinkamåla med pappas släp.

Jag hade egentligen en hel del å ta itu med här hemma, men jag å grabbarna åkte med upp till M å P i stället. :D

Tanken var att vi bara skulle stanna en liten stund, men som alltid så blir det inte riktigt så.

Klockan hann bli halv fem innan vi masade oss hemåt. :D


Leo har inte varit alls i from i dag.

Ledsen å orolig. :( Han har gnällt å inte velat äta nått annat än från flaskan.

Han har sovit som han brukar å så, men nått är galet.

Jag kan inte sätta fingret på vad det är. :(

Kanske håller han på å bli sjuk, han är snorig till å från så...

Hoppas verkligen att han är back on track i morron.

Min stackars lilla pojke. :D


Blev en sen å improviserad hambruger-middag, Leo skrek som en tok å Viggo åt mest ost, men vi fick i oss mat i allafall. :P

Pojkarna somnade vid sjutiden bägge två å jag hoppas verkligen de får sova i natt. Mina små hjärtan.   


I morron ja.

Då är det dags å bada i Olofström igen. :D

Den här gång ska jag också följa med. :)

Ska bli så kul å se mitt lilla vattendjur till son i action. :D

Tanken var dessutom att Leo skulle fått bada han med, men det är ganska osäkert om han ska följa med eller inte i nuläget...


Nu ska jag kolla på ett avsnitt till här å kanske slänga upp ett par inlägg till. :)

Om jag är disträ på bloggfronten nu när vi är inne i PB..? Jotack! :)



Av Lisa - 29 januari 2011 09:11

 

Så kom han äntligen.

Bebisen vi väntat på!

Ture Parnfelt.   

Grattis Emilie å Peter till er fina son!


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards