Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg under maj 2007

Av Lisa - 25 maj 2007 12:39

Härom dagen blev en av mina grannar hämtad av ambulans.(inget allvarligare, hon gick själv till bilen)

Halva grannskapet var ute på gården och jag följde dramat från min balkong.

När mannen till den lilla tanten som var dålig kom ut på gården tittade alla bort, utom en som gick fram och frågade hur det var. Han är ursprungligen från något annat land än sverige. Det fick mej att börja fundera, är det typiskt svenskt att fega ur..? vara rädd för att säga fel..? fly från svåra situationer..?

Jag tror nästan det, civilkurrage och mod är nästan en bristvara hos oss svenskar, varför??! 

Kan inte erinra mej att man i skolan lärde sej att offra sej själv och trotsa sina rädslor för att hjälpa andra, eller har jag fel??! Tycker det snarare känns tvärtom. Är det inrutat i vårt narturliga arv att aldrig lägga oss i..??! Inte ens när det gäller att hjälpa eller stötta någon??! Föstår det inte... Påstår dock inte att jag själv är speciellt modig, men jag vet att om jag ser någon ramla på stan, någon jag känner drabbas av dödsfall eller liknade eller om någon gör något jag tycker är orätt kan jag inte bara dra mej undan och va tyst!

Hoppas att jag i framtiden lyckas lära mina barn att stå upp för andra på samma sätt som man står uppför sej själv... och att vi kan lära oss och anamma att inte skämmas för att vi vill hjälpa någon...

Av Lisa - 25 maj 2007 11:28

När och om jag blir så gammal attjag inte längre kan ta hand om mej själv och behöver flytta till ett äldreboende kommer här en liten lista på hur jag vill ha det.

Jag vill...

-duscha varje dag!

- bli sminkad dagligen.

- aldrig tvätta ansiktet med tvål, bara riktiga produkter.

- få mina ben rakade minst en gång i veckan.

- aldrig behöva sova i varma, skrynkliga nattlinnen, vill sova naken.

- aldrig blir väckt på nätterna.

- äta frallor till frukost, tidigast kl. 10.

- ha möjlighet att se det jag vill på tv eller dvd och lyssna på musik.

- ha ett husdjur, helst katt.

- aldrig behöva gå å lägga mej kl. 19.

- ha möjlighet att vara utomhus när jag önskar.

- ha en egen telefon och få hjälp med att sicka sms om det behövs.

- att martin skall få sova hos mej om han vill.

- aldrig bli förd bakom ljuset, bli undanhålld sanningen eller att någon skall ljuga för mej!

-ALDRIG, ALDRIG behöva leva på sondmat!


Med den här listan menar jag inte att de som i dag bor på särskilt boende och inte har det bra eller att de inte har möjlighet till någon av mina önskningar. Jag och alla andra i min ålder tillhör en helt annan generation och har därför helt logiskt andra önskemål och visioner :)


Det är aldrig roligt att behöva tänka på sin egen odödlighet, men om något skulle hända mej innan jag har nått min ålderdom vill jag donera mina organ till någon som behöver dem(eller till forskning med för den delen). Anmäl er till donationsregistret ni med, om inte annat för att bespara era närmaste att behöva fatta det beslutet åt er!


___________________________________________________

Förkylningen håller fortfarande mina öron och näsa i ett järngrepp, men jag känner att det börjar lätta lite. Har fortfarande lite svårt att andas, men jag skall försöka sitta på balkongen en stund i det fina vädret. Skulle vilja titta på Walk the line men det bär mej emot att sitta inne när solen skiner.. vi får se hur jag gör...

I kväll är det hemmamatch, Ringamåla- Gränums IF , ska nog dit och tampas med alla knott, martin skall nog inte spela(skadad :() men man vet aldrig. Mia ska antagligen med kolla så det kan bli skoj.


I dag ska jag äntligen få mitt sommar-schema, det är på tiden =)


Martin och jag i Hong-Kong, oktober 2006

Av Lisa - 23 maj 2007 15:05

Har blivit jätteförkyld :( näsan är helt igenproppad och som vanligt har förkylningen satt sej på öronen, är så gott som döv, känner ingen smak heller, det är bara så trist :( har suttit en stund på balkongen i eftermiddag, men det är inte så skönt när man knappt kan andas...

Nu är jag ledig fram tills lördagnatt, ska bli skönt, men hela torsdagen går åt till att tvätt och städa, våra dammråttor(eller är det katt-hårbollar?) är snart stora som boskap. Hoppas det inte blir för fint väder, eller att jag blir ännu sjukare.

Skulle vilja ut å stava en runda, men eftersom andningen inte är på topp blir det nog mer än plåga än njutning. Å gympapasset jag hade planerat att närvara på i kväll är helt uteslutet i nuläget :( Känner mej tjock i dag så lite träning hade nog gjort susen... :)


I går, den tjugoandra maj, hade jag och min sambo treårsjubileum. Som vanligt när det finns anledning att fira jobbade jag. Det var samma visa på förlovningsdagen och kommer bli på min födelsedag, den första juni.

Inte för att tjugotvå år ger någon större anledning å fira, men det hade varit mysigare å vara ledig ändå...


Här kommer i vilket fall som helst min önskelista:

- balansboll(modell powerball, 55 cm i diameter)

- sprits och sporre

- picknick korg(stor, utan diverse muggar och annat innehåll)

- svarta "foppa-tofflor"

- fickur(till jobbet)

- usb-minne (till mina foton)

- vaxning av benen

- ansiktsbehandling

- manikyr och pedikyr


Lägger upp en bild på min sötisar till syskon =)

Av Lisa - 22 maj 2007 18:17

I dag när jag vaknade(för miljonte gången) och satte på datorn hade jag fått mail från adlibris.se , min bok har skickats! Äntligen, som jag har längtat. Så resten av veckan kommer ni hitta mej på balkongen, alternativt i soffan med näsan i Stieg Larssons sista bok i Millennium triologin, Luftslottet som sprängdes. =)


Har kommit fram till att i dagens (svenska?!) samhälle finns det ingen som helst hänsyn eller respekt mot oss som inte har vanliga sju till fyra arbeten och jobbar måndag till fredag.

Folk ringer hala förmiddagarna å säger Va, har du jobbat i natt?! Har fest hela nätterna på helgerna, Ska du börja jobba kl. 7, en söndag morron?! MEN DAAH?!!



Av Lisa - 20 maj 2007 20:45

I morse begav jag, min lite ikea-fientliga sambo, min bakfulla syster och min allmänt galna lillebror till Älmhult på jakt efter en soffa.

Vår förhoppning var att åtminstone kunna beställa en som hadevarit klar att hämta runt nästa helg eller så. Men när vi efter dryga halvtimmens dividerade, soffprovade och maktkamp bestämmde oss för att beställa en Mysinge med schäslong med klädsel Möllebo,(mitt förstahandsval:)) visar det sej att allt finns på lager utom schäslongens klädsel som skall komma tidigast v. 25. Alltså kan vi få vår soffa med oss hem idag!! Vi som har kört med full bil och utan släp!! :(

Eftersom vi trodde att man var tvungen att beställa(som för övrigt inte ens var tekniskt möjligt; det går inte att paxa något här.. bla bla bla) luffsar vi besviket vidare till nästa avdelning. Vi är nära att köra hem bara för att lämna mina syskon och hämta pappas släp och köra tillbaka till Älmhult igen.

Eftersom det är kampanj på ikea just nu(köp soffa, få hundra kronor för varje tusenlapp) hade vi absolut inget annat på vår inköpislista, mitt konto är dessutom nästan så tomt att det har börjat eka.. Efter en studs deppande bestämmer jag mej för att ringa till mamma å pappa å beklaga mej lite.. Nästan genast bestämmer sej pappa för att kasta sej i duschen, sätta på sitt släp, lasta in mamma i bilen och köra de ca sex milen för att rädda oss ur vårt hopplösa läge.. Ska ärligt säga att jag hade en liten förhoppning om detta när jag lyfte luren, men när jag väl hade dem på tråden hade jag inte hjärta att fråga, hade dåligt samvete i flera timmer efteråt.

Tack mamma å pappa, jag(vi) älskar er!


Efter lite svordomar(inte en ända från mej) och hat-attacker "mot allt skit från ikea" står nu vår soffa (en del är förvisso "naken") nu på plats. Blev inte riktigt som jag hade tänkt mej, blev lite brist på utrymme. Vi ivesterade även i en ny matta(den gamla var ursprungligen svart, men nu grå av katt hår) och husse köpte en råtta till rex, han är tyvärr inte lika lycklig för sin nya leksak som vi trots allt är för vår :) Måste tacka min underbara sambo med, för även fast stubien kan va kort älskar jag honom mest av allt. Så tack, för vår nya soffa och för att du finns!



Av Lisa - 19 maj 2007 16:58

I dag har jag varit hos mormor å morfar på släktkalas.. Det var som vanligt, inte så jättestimulerande precis, men jag piskade alla i trettioett :)


I går kväll var vi hos mamma å pappa och åt hemmagjorda hamburgare, himelskt gott :) Spelade ett frågesportspel med tv-frågor... extremt svårt, blev lite drygt till slut...


Köpbehovet är fortfarande vid liv. Soffdrömmarna är mest aktuella, ska till IKEA i morron å spana lite :)


I kväll händer inte mycket för övrigt, min sambo och lillebror ska tydligen dricka lite öl å kolla på fotboll, vet inte vad jag ska hitta på...Har inga ideér precis...


Melodikrysset var av den svårare varianten i dag, men med lite hjälp av pappa har jag lyckats lösa det. :) 


 

Av Lisa - 17 maj 2007 17:55

Då var man tillbaka i vardagen, eller snarare tillbaka i helvetet... Har just nu världens mest otacksamma jobb... spelar ingen roll om man sliter tills man stupar.. får ändå bara skit! Det ända roliga med att komma till jobbet i går kväll var att jag hade fått en ny namnskylt på skåpet :) Så fin :) tack för den!

Det är sånna små glädjeämnen som har gjort att jag har stått ut i hela åtta månader...

Kunde inte sova i dag heller... vaknade alldeles för tidigt... *suck*


Nu sitter jag i princip bara å väntar på att klockan ska bli halv nio så jag kan köra till jobbet, har ju en natt kvar :(

Sambon spelar match och vännerna är å tittar :( så jag sitter å dricker kaffe med mej själv...

Inte roligt alls!


_______________________________________________

Bakade kexchokladpaj i går... Riktigt god... Kolla in:

Dewdrops

________________________________________________

Tack för hjälpen Mari :)

______________________________________________


Känner just nu ett extremt sug efter att köpa något nytt, helst en soffa men gärna något mindre oxå, en snygg klänning, kanske?! =) Frågan är om behovet gjorde entre samtidigt som den tillfälliga depressionen jag just nu lider av... Om så är fallet kategoriseras köplusten som ett beroende?! Och än viktigare gör det mej lyckligare att handla?

_________________________________________________________

Här kommer "before-and-after" bilder...


Överta bilden är Påskafton 2007 och understa bilden Nyårsafton 2006

Lite skillnad.. =)


Av Lisa - 16 maj 2007 11:15

Maj håller på att ruinera mej..

Mamma fyllde år den nionde, den sjuttonde fyller min lillebror sjutton år, mormor ska ha sjuttiofemårs kalas på lördag(vad köper man??), sen är det morsdag(gånger två, har ju en svärmor me...) Dessutom känner jag mej som världens sämsta vän just nu, en av mina bästa vänner tog examen i förra veckan och jag har fortfarande inte köpt nån present :(


I kväll är det dax att gå tillbaka till jobbet.. Kan inte påstå att jag är så sugen... :( fast det gäller ju bara drygt en månad sen är jag tillbaka på mitt favoritjobb, i allafall över sommaren.. Får se vad som händer sen... 


Det är typiskt att det sommaren har kommer till  Blekinge lagom till när min semester är slut =(


I går bakade jag lyx-muffins, med chokladmousse och kaffeglasyr =)

Blev lite besviken dock, de smakade inte så mycket, hoppas de har fått lite mer smak i dag...

Av det jag har bakat när jag har varit ledig kammar Toscamuffins med hallon  hem första priset.. Här kommer receptet:


Tosca muffins med hallon ca. 14 st.

200g mandelmassa

100g smör/ margarin, rumsvarmt

2 ägg

1 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

2 dl hallon eller andra bär

Toscatäcke

100g smör/margarin

1 dl strösocker

2 msk vetemjöl

½ dl vispgrädde

100g flagad mandel

Ugn: 225 grader

Gör så här:

1. Riv mandelmassan grovt. Rör den mjuk och smidig med matfettet. Tillsätt äggen, ett i taget, rör ordentligt mellan varje. Blanda vetemjöl och bakpulver, vänd ner det och blanda samman.

2.Klicka i smeten i  stora muffinsformar till hälften. Fördela bär i varje och grädda mitt i ugnen 10-12 min.

3. Toscatäcke: Blanda alla ingredienser utom flagad mandel i en kastrull. Låt koka upp försiktigt under omrörning, Vänd ner mandeln och rör om.

4. Fördela toscasmeten på muffinsen. Grädda yttligare 6-7 min

Klart!

Muffinsen blir ännu lite lyxigare om man serverar dem med en klick vispgrädde =)



Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2007 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards