Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Direktlänk till inlägg 28 februari 2010

Mat å sömn. (lååååångt)

Av Lisa - 28 februari 2010 09:30

Ni som följt med i bloggen ända sen Viggo föddes vet vilket h*lvete(rent ut sagt) vi periodvis har haft med hans ätande.

Till er andra kan jag meddela att jag kämpade i nästan två månader innan det funkade å amma.

Flaska tog han aldrig å när vi skulle börja med smakisar var det bara en plåga.

Han spottande å fräste å skrek.

När han var sex månader var det ända som dög(förutom att ammas) banangröt.

Strax där efter fattade vi beslutet att lägga ner amningen helt.

Varenda matning slutade i tårar för någon, om det inte serverades gröt eller potatis å spätta på burk.

Ni ser kanske mönstret?

Såhär håller vi fortfarande på.

Nu har vi en tvååring som nästan uteslutande lever på Korvstroganoff å makaroner.

Eventuellt går det bra med annan pasta å kanske köttfärssås.

Å macka å yoggi.

Övrigt spottas fortfarande ut.

Potatis å grönsaker är det inte tal om.

Vi har fösökt oss på olika metoder, men det som funkat bäst å som vi håller oss till nu är att vi (en ledig dag) serverar nått vi vet att Viggo äter till lunch å sen vid middag får han äta bäst han vill.

Försöker få honom att smaka, men vi tvingar inte i honom nått.

På detta viset vet vi i allafall att han fått i sej ett mål under dagen.

De dagar lunchen intas på dagis är heller inget bekymmer.

Där äter den lilla rackaren allt.

Bristen med detta system är ju att tyvärr äter vi sent de flesta å Viggo hinner både bli för trött för att orka testa ny mat å dessutom äter han oftast nada å ingenting å vaknar sen superhungrig på natten.

Inget idealiskt alltså, men om vi serverar nått annat alternativ så "ger vi oss" ju.

Det är ju ganska uppenbart att detta matbeteende bara riktas mot oss i familjen. eftersom han äter på dagis.


De ända råd man får från andra är att barn inte svälter sej å att han kommer äta det som serveras bara han vet att han inte får nått annat osv.

Men nej, jag tror inte på det.

Vi har varit stenhårda vid middagen nu i många månadet, å det ända det har resulterat i är störd nattsömn för oss alla tre.

Nu är det nog inte så att Viggo svälter.

Visst han är ett smalt barn, men undernärd, nej.

Men det är ändå tufft det här, vad man än gör blir det nått galet å det finns inget som får folk på restauranger eller på kalas att titta så mycket snett som ett barn som ratar maten.


Gissar på att vi är långt i från ensamma om att ha ett kräset barn å att det nån gång kommer vända.

Men just nu är det så frustrerande att inte komma någonstans med  problemet.

 
 
Ingen bild

Ida

28 februari 2010 10:50

Vi har ju har/haft problem med våra barn ang mat och sömn. Som det är nu äter de kanon hos dagmamman. Vilket gör att de är ännu mer kräsna hemma. Vi tvingar inte med mat på kvällarna. I bland erbjuds hellre en smörgås än mat för att slippa tråkigt tjat. Det är trots allt få timmar man får med barnen när man jobbar. Och då till man inte tjata det skadas så mycket mer än vad det ger.Nattetid sover vi i samma rum. Oftast i samma säng. Det kan var så att viggo lägger sig för tidigt och därför sover oroligt på natten sen. Blir lättväckt då eller behöver han inte sova på dagen längre eller en väldigt kort stund. Wictor slutade sova middag när han var 1,5. Prova er fram. Vad gäller maten. Ge han smörgås en timme innan middagen. Kanske är han inte så trött och hungrig vid middagen då och vågar prova? Jag ger bara tips ni vet ju själva vad som är bäst! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 5 april 2016 19:39


Plötsligt händer det! Lisoballs blogg har bytt portal.   Nya bloggen hittar ni   HÄR     Välkomna! :D     ...

Av Lisa - 5 april 2016 19:18

4402627159

Av Lisa - 5 april 2016 19:01


Nu har jag hittat min vårjacka.       Skitsnygg å passa till mina skor! :D ( å alla mina andra kläder å blir alltså billigare i längden. :P)   adlink ...

Av Lisa - 5 april 2016 16:28


Hur skönt är det inte i dag då? :D Jag har bockat av lite måsten på min lista i dag. Hade cellprov bokat sen innan(jippi eller hur? :P) å tog i samma veva äntligen tag i ett få mina äckliga utslag tittade på av en läkare. Nu tittade han väl upp fr...

Av Lisa - 5 april 2016 15:54


Lisoballs blogg finns numera som egen sida på Facebook. Gilla gärna.   I I I v     Tanken är att alla nya inlägg ska publiceras där så att ni som frivilligt vill följa bloggen kan göra det medan övriga fb-vänner ska slippa bombas m...


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards