Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Direktlänk till inlägg 16 januari 2011

Datenight- recepten. :)

Av Lisa - 16 januari 2011 21:24

Det heter ju bättre sent än aldrig eller hur? :P

Nu kommer recepten från förra fredagens datenight.

Menyn bestod av hemmagjorda hamburgare å chokladpudding.


Såklart gjordet jag de mesta från grunden å det första receptet är på hamburgerbröden.

Detta recept kommer från Bonniers Stora Kokbok å jag har inte använt tidigare, men jag är helnöjd. :) 

Jag vägde mjölet å använde mej av mjölsorten Manitoba Cream.

Om det gjorde till något underverk på jäsningen, det kan jag inte svara på eftersom jag då inte bakat dessa bröd innan. :D


Hamburgerbröd. (ca: 12 stycken)

50 gram jäst.

50 gram smör.

5 dl mjöl.

1 msk socker.

1 tsk salt.

12-13 dl(720-780 gram) vetemjöl eller vetemjöl special.


Lös jästen i fingervarmt smält smör+ mjölk.

Blanda i salt å socker.

Tillsätt mjöl å arbeta till en smidig deg.

Jäs till dubbel storlek, ca 40 minuter.

Dela degen i bitar å forma dessa till bullar å platta till.

Sen anser recpetet att bullarn ska penslas med mjölk å överströs med semsamfrön efter jäsning, men jag har en bättre lösning.

Eller, jag å jag, pappa är det snarare. :D

Han har bakat egan hamburgerbröd i tid å evighet å brukar strö över fröna innan jäsning utan pensling å lägga ett bakplåtspapper oven på å använda en annan plåt å trycka ut bröden å trycka in fröna med. :D

På så vis ramlar inte alla semsamfrön av bröd vid hanteringen sen. :D

Bröden ska jäsa ca. 30 minuter på plåten å sedan gräddas i 10-12 minuter i 225 grader å sen svalna på galler under bakduk.


Själva hamburgarna vill jag ska smaka som de jag är uppfödd på, alltså pappas.

Jag lyckas nästan numera, men pappas är fortfarande snäppet godare. :D


De godaste burgarna.   (till 2 personer)

400 gram köttfärs.

2/3 dl grädde(helst visp)

1 ägg

salt å svartpeppar.

Thats it, enklast, saftigast å godast. :D

Tryck ut stora å platta biffar i händerna å stek demmed mycket smör. :D


Till serveringen hade vi skivad rödlök, isbergsallad, cheddarost, ketschup å två olika dressingar. Man kan självklart ha annat till också, gruka å tomat osv, men vi tog det vi gillar bäst. :D


Röd Hamburgerdressing:

Creme fraiche eller liknande.

Bostongurka.

Tomatpuré.

Salladskrydda.

Salt å peppar.

Vit hamburgerdressing.

Creme fraiche eller liknande.

Dijonsenap.

En skvätt citronsaft.

Å generöst med örtsalt å svartpeppar.


Till efterrätt gjorde jag Chokladpuddig efter Per Morbergs recept.

Det lyder som följer:

Chokladpudding:

5 dl standardmjölk.

5 msk maizenamjöl.

3 msk strösocker.

3 msk kakao.

1 uppvispat ägg.

1 msk vaniljsocker.

Blanda alla ingredienser i en kastrull. Värm tills krämen börjar sjuda å blir tjock.

Rör hela tiden!

Låt svalna.

Häll krämen i en vattansköljd skål å låt stå i 3-4 timmar i kylskåp.


 

Puddingen blev väldigt god, men lite för stark för mej.

Jag är ju ingen chokladälskare så nästa gång ska jag minska lite på kakaon, å kanske tillsätta lite smäl mjölchoklad... :)


Är det nån mer som hakat på detta nya fredagsmys? :D

Datenight.

Jag hoppas det är ett vinnande koncept för alla parter, även för de som sover. :D

  


 
 
Ingen bild

jajja

16 januari 2011 22:25

Vi hade Datenight förra helgen, blev ingen denna (tyvärr) men nästa kör vi igen... En väldigt bra idé det här med datenight. Man hinner prata över middagen där man annars inte får en syl i vädret ;) På något sätt blir man lite sådär löjligt nykär igen :)

Lisa

17 januari 2011 13:38

Man tror inte det är så stor skillnad, men det är det. :D

 
Lisa - mamma till Knut

Lisa - mamma till Knut

16 januari 2011 23:28

Vad snygg den nya hedarn är :D

Alltså jag ska testa göra dom där hamburgarna ngn dag! Hur mkt ska man ha av grejjorna till dressingarna? :)

http://mammatillknut.bloggplatsen.se

Lisa

17 januari 2011 13:41

Ja, vad ska vi säg? :P
1½ dl creme fraiche,2 msk bostongurka, 1 msk tomatpuré. :)

 
Sanne

Sanne

17 januari 2011 08:20

Låter som en riktig höjdarkväll!
Har också provat detta mjölet och det jäser riktigt bra, men jag tycker det är lite dyrt.
Kan rekommendera vetemjöl special på Netto, inte riktigt lika bra jäskraft, men mycket bättre än vanligt vetemjöl, precis lika bra som kungsörnens vetemjöl special men till halva priset.

http://www.minabaktankar.blogspot.com

Lisa

17 januari 2011 13:58

Ska jag absolut kolla upp då. :D

 
Ingen bild

Susanne

17 januari 2011 21:25

Har en frys att sälja:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 5 april 2016 19:39


Plötsligt händer det! Lisoballs blogg har bytt portal.   Nya bloggen hittar ni   HÄR     Välkomna! :D     ...

Av Lisa - 5 april 2016 19:18

4402627159

Av Lisa - 5 april 2016 19:01


Nu har jag hittat min vårjacka.       Skitsnygg å passa till mina skor! :D ( å alla mina andra kläder å blir alltså billigare i längden. :P)   adlink ...

Av Lisa - 5 april 2016 16:28


Hur skönt är det inte i dag då? :D Jag har bockat av lite måsten på min lista i dag. Hade cellprov bokat sen innan(jippi eller hur? :P) å tog i samma veva äntligen tag i ett få mina äckliga utslag tittade på av en läkare. Nu tittade han väl upp fr...

Av Lisa - 5 april 2016 15:54


Lisoballs blogg finns numera som egen sida på Facebook. Gilla gärna.   I I I v     Tanken är att alla nya inlägg ska publiceras där så att ni som frivilligt vill följa bloggen kan göra det medan övriga fb-vänner ska slippa bombas m...


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards