Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Direktlänk till inlägg 15 maj 2013

Tankar om barn å idrott.

Av Lisa - 15 maj 2013 18:23

Jag har funderat mycket på det här med barnen å på hur viktigt jag tycker det är att de får ett intresse å/eller rör på sej.


Viggo har jag testat på fotboll, men vägrar nu att gå dit.

Vi har bestämt att han ska få testa på annat, helst nån idrott tills hans fastnar för nått, även om det är ointressant nu, hoppas jag ändå på att nått lockar såsmåningom.



Viggo är ett ett barn som inte rör sej särskilt mycket spontant, förutom på studsmattan.

Han springer sällan, å det här med cykling är ingen uppskattad aktivitet heller.

Precis som jag har han aldrig gillat att öva på något, funkar saker inte direkt, så struntar man(vi) hellre i det. :P

Jag vill gärna att han hittar en hobby som involverar någon from av rörelse, för att ge honom sunda vanor i för framtiden vad det gäller motion.

Problemet med Viggo är att han inte har en enda uns av tävlingsanda i sej(brås på mej där, stort stycke, har aldrig brytt mej om å vinna) å heller aldrig hållt på så mycket med idrott.

Jag tycker det är lite sorgligt, att alla barn-idrottsaktiviteter i det långa loppet handlar om tävlingar(sport är tävling liksom).

Så vad finns det då för barn som bara behöver röra på sej utan att sikta på att bli bra på något?

(jag vet att du kommer säga gympa Stina, men jag vet inte... :D)

 

Har funderat på scouterna kanske? Eller simskola?(fast de har sååå kassa tider. eller snarare jag, har kassa tider, de där oregelbunda ni vet, som jag ömsom älskar, ömsom hatar)

Hur tänker ni?

Vad har era barn för aktiviteter?

Hur sporrar man de lite latare till att göra nått organiserat på fritiden?

Behövs det hobbys när man är fem år?

 

 

 
 
Ida

Ida

15 maj 2013 18:54

Har med tänkt mycket på det och är inne på samma bana som du.
Detska vara ROLIGT att röra på sig men inte en tävling. Inte nör de är så här små ialf.
När de är stora och kan bestämma själva om de vill satsa på någon idrott så är det ju deras val men det ska inte komma från en tränare eller en annan vuxen som ett slags krav.
Jag gillar inte heller aktiviteter där det i slutet av terminen ska vara en uppvisning och hoppar isf över det arrangemanget för jag tycker att det blir en press på att kunna saker som dom kanske inte riktigt klara av fullt ut än.
Dessa "krav" kan vänta tills de är större och kan hantera dom. Nu ska de bara få vara barn och ha roligt :-)
Men det är svårt att hitta en idrott/hobby/intresse som bara är lek å skoj :-(
Vi får starta något eget ihop lisa ;-)

http://stunderilivet

Lisa

15 maj 2013 19:36

Exakt min åsikt. :D

 
Ingen bild

Lizette

15 maj 2013 20:32

Syrran har en pojk på lite över fem. han är likadan. han provar tre gånger och sedan ger han upp. jag köpte inlines till honom i femårs present och han avgudar dom. åker lite fram och tillbaka på gatan och får lite motion iallafall och tränar balansen också.

Lisa

16 maj 2013 17:59

Vad kul att han gillar det. :)

 
Ingen bild

Josse

15 maj 2013 21:19

Testa orientering. Något som är roligt för hela familjen. Man kan göra det i vilken ålder som helst. Man kommer ut i skogen och får tips på fina stigar. Våra pojkar älskade att vara ute i skogen. Den stora behärskade snabbt karta och kompass medan den lille struntade i kartan och bara njöt av att vara i skogen. En väldigt familjär organisation. Rekommenderar varmt. Idag har våra slutat men pratar fortfarande om hur roligt det var innan de slutade på grund av krock av träningstider.

Lisa

16 maj 2013 18:00

Har väldigt dåliga minne från skolorienteringen, men på frivillig basis verkar det va skoj. :D
Tack för tips! :)

 
Ingen bild

Emelie

16 maj 2013 17:18

Hej!
Säger GYMPA!
Finns många olika saker att testa på där! Å det vet ju du, men låt han prova ;-)

Lisa

16 maj 2013 18:01

Jo jag vet. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 5 april 2016 19:39


Plötsligt händer det! Lisoballs blogg har bytt portal.   Nya bloggen hittar ni   HÄR     Välkomna! :D     ...

Av Lisa - 5 april 2016 19:18

4402627159

Av Lisa - 5 april 2016 19:01


Nu har jag hittat min vårjacka.       Skitsnygg å passa till mina skor! :D ( å alla mina andra kläder å blir alltså billigare i längden. :P)   adlink ...

Av Lisa - 5 april 2016 16:28


Hur skönt är det inte i dag då? :D Jag har bockat av lite måsten på min lista i dag. Hade cellprov bokat sen innan(jippi eller hur? :P) å tog i samma veva äntligen tag i ett få mina äckliga utslag tittade på av en läkare. Nu tittade han väl upp fr...

Av Lisa - 5 april 2016 15:54


Lisoballs blogg finns numera som egen sida på Facebook. Gilla gärna.   I I I v     Tanken är att alla nya inlägg ska publiceras där så att ni som frivilligt vill följa bloggen kan göra det medan övriga fb-vänner ska slippa bombas m...


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards