Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Direktlänk till inlägg 10 april 2012

Godaste brödet- Trekanter.

Av Lisa - 10 april 2012 20:02

För det första: man bara måste ju älska facebook!

Skickade ut en eftelysning på brödrecept i eftermiddags å fick hur många spännande recept som helst från olika håll. :D

Det å allt annat man kan få hjälp med inom fem minuter, det måste man ju älska, eller hur? :)


Nu hann jag inte baka något av dessa i dag.

Här blev det i stället Doppebullar.

 

(klicka på bilden för å komma till receptet)


Doppebullar, ett bröd som väcker barndomsminnen å som är taget ur Ica provköks Baka matbröd.

  

Den boken är väl använd av mina föräldrar, som borsett från Floréns frallor varje morron nästan aldrig köpte bröd.

Min älsta son vägrar oftast smaka på de bröd jag bakar å kräver polarkakor i parti å minut(så mycket för det arvet va?) men Leo har jag fortfarande hopp om. :D


Ett annat bröd från min barndom å som fallit lite i glömska men som förtjänar sin stund i rampljuset är Trekanter.


Det ska vi baka i morron(plus spännande pizzabaguetter. :)) å här får ni receptet.


Trekanter

ca 30 stycken


Du behöver:

2 dl havregryn

2 dl fullkorn av råg(jag har letat å letat å letat efter detta men inte hittat nånstans där jag handlar, så jag skållar 2 dl rågkross dagen innan)

1 dl vetekli

7 dl vatten

50 gram margarin smör

3 dl filmjölk

50 gram jäst

½ msk salt

½ dl mörk sirap

16-17 dl rågsikt


Hur gör man då?

-Koka en gröt av havregryn, filmjölk, vetekli å vatten, låt den koka i fem minuter å sen svalna.

-Smält smöret. Blanda i filen.

-Smula ner jästen i den avsvalnade gröten, häll över smör/fil-blandningen å rör tills jästen löst sej.

-Tillsätt salt, sirapen å tillsist rågsikten å arbeta i hop till en ganska lös deg.

-Låt degen jäsa i 40 minuter.

-Knåda degen väl på ett mjölat bakbord, dela den i två delar å baka ut dem till rullar som du sen plattar ut å skär trekanter ur.

-Placera bullarna på plåtar å låt jäsa i 30 minuter.

-Grädda i 225 grader i ca 10 minuter.


Allra godast är de när de äts nybakade så smöret smälter, men de går utmärkt å frysa å ta upp efter behov. :D




 
 
Ingen bild

Lizette

10 april 2012 20:41

Jag älskar inte bara facebook utan även bloglovin där jag följer din blogg(som jag älskar) igenom. nu satt jag och slösurfade och plopp så flög detta inlägget upp och jag blir inspirerad. Jag ska bannemej baka bröd imorgon på min lediga oplanerade dag. visserligen duger det bara till mej i denna "familjen" men det struntar jag i. Sambon vet inte vad han missar. för vad slår ett hembakat bröd?

Lisa

10 april 2012 21:34

Är din sambo med en såndär tradig människa som föredrar köpt?
Martin hatar potatismos men älskar pulver(BLÄ!), hatar hemmagjord majonäs älskar köpt osv. :(
De är inte kloka!
Klart du ska baka i morron!
Alltid lika roligt å läsa dina komplimanger å åter igen tack!
(jag har inte gjort dina biffar än, illa, men jag har hopp för denna veckan!)

 
Helena / Bara en kaka till

Helena / Bara en kaka till

10 april 2012 20:52

Ooo, gott! Måste testa jag med! :-) kram!

http://www.baraenkakatill.se

Lisa

10 april 2012 21:29

Gör det. :D Supergoda. :)

 
Ingen bild

Lizette

10 april 2012 21:40

ja precis köttfärssås på burk framför hemmagjord. potatismosen däremot vill han har hemmagjord för förr levde han sitt ungkarlsliv på lidls mos. tvi!
Biffarna ja. dom är underbara ,gjorde dom igår.

Lisa

10 april 2012 21:43

Hugah, visste knappt att det fanns. :P

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 5 april 2016 19:39


Plötsligt händer det! Lisoballs blogg har bytt portal.   Nya bloggen hittar ni   HÄR     Välkomna! :D     ...

Av Lisa - 5 april 2016 19:18

4402627159

Av Lisa - 5 april 2016 19:01


Nu har jag hittat min vårjacka.       Skitsnygg å passa till mina skor! :D ( å alla mina andra kläder å blir alltså billigare i längden. :P)   adlink ...

Av Lisa - 5 april 2016 16:28


Hur skönt är det inte i dag då? :D Jag har bockat av lite måsten på min lista i dag. Hade cellprov bokat sen innan(jippi eller hur? :P) å tog i samma veva äntligen tag i ett få mina äckliga utslag tittade på av en läkare. Nu tittade han väl upp fr...

Av Lisa - 5 april 2016 15:54


Lisoballs blogg finns numera som egen sida på Facebook. Gilla gärna.   I I I v     Tanken är att alla nya inlägg ska publiceras där så att ni som frivilligt vill följa bloggen kan göra det medan övriga fb-vänner ska slippa bombas m...


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards