Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Direktlänk till inlägg 3 juli 2012

Solrosbullar.

Av Lisa - 3 juli 2012 20:06

 

Japp, solrosbullar var det.

Perfekt bröd för oss som gillar att äta nybakat till frukost.

Receptet är från boken som syns på bilden, nämligen Enklare bröd.

Trevlig bok det där, å jag testade ett recept till där ifrån i kväll också.

Hur det smakar kan jag dock inte uttala mej om, för det körde i hop sej med allt det där övriga i livet med en kolsvart klump till bröd som följd. :S

Så kan det gå ibland. :)


Solrosbullar var det.

Bäst blir det å snabbast går det om man väger ingredienserna, men har man ingen hushållsvåg så funkar det ändå. :)

Volymmåtten är de inom parentes.

Här har ni receptet.



Solrosbullar

8-10 små bröd

 

Ingredienser.

                                                  
 

färsk jäst  3 gram (3 krm)

kallt vatten 300 g (3 dl)

rågsikt 390 g(6½ dl)

salt 6-9 g(1-1½ tsk)

honung 20g(1 msk)

solroskärnor

 

På kvällen

Blanda degen.

Rör ut jästen i vattnet, tillsätt övriga ingredienser å rör ordentligt så allt blandas.

Täck bunken med plastfolie å låt stå i rumstemperatur i 8-10 timmar.

 

På morronen

Baka ut bröden.

Sätt ugnen på 275 grader med en plåt i mitten.

Skrapa ut den lösa degen på ett mjölat bakbord och dra den till en långsmal rektangel.

Vik i hop degen en gång på längden så att den blir ungefär som en baguette.

Pensla degen med vatten å strö över solroskärnor å rågsikt.

Låt jäsa i ca 30 minuter.

 

Baka av bröden.

Dela degen i bitar, 4-5 cm långa å lägg på bakplåtspapper.

Låt pappret glida in på plåten i ugnen via en annan plåt eller bricka.

Sänk värmen till 250 å låt bröden stå i 15-20 minuter.

Ta ut bröden å låt dem svalna lite på ett galler.

 

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 5 april 2016 19:39


Plötsligt händer det! Lisoballs blogg har bytt portal.   Nya bloggen hittar ni   HÄR     Välkomna! :D     ...

Av Lisa - 5 april 2016 19:18

4402627159

Av Lisa - 5 april 2016 19:01


Nu har jag hittat min vårjacka.       Skitsnygg å passa till mina skor! :D ( å alla mina andra kläder å blir alltså billigare i längden. :P)   adlink ...

Av Lisa - 5 april 2016 16:28


Hur skönt är det inte i dag då? :D Jag har bockat av lite måsten på min lista i dag. Hade cellprov bokat sen innan(jippi eller hur? :P) å tog i samma veva äntligen tag i ett få mina äckliga utslag tittade på av en läkare. Nu tittade han väl upp fr...

Av Lisa - 5 april 2016 15:54


Lisoballs blogg finns numera som egen sida på Facebook. Gilla gärna.   I I I v     Tanken är att alla nya inlägg ska publiceras där så att ni som frivilligt vill följa bloggen kan göra det medan övriga fb-vänner ska slippa bombas m...


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards