Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 18 september 2011

Av Lisa - 18 september 2011 21:08

Då var det dags, för receptet som jag lovat er i evighet.

Inte för att jag ens vet om nån frågar efter det(?) men i allafall, man ska hålla vad man lovar. :)


Receptet är det jag använder till söndagssteken, slotts-stek för å va mer exakt.

Nu finns det säkerligen en hel uppsjö av recpet på just slotts-stek, men det här är mitt recept, eller om jag ska va helt ärlig, det recept jag ärvt av pappa. :D


Slottstek á la Arvidsson's.


Putsa bort de stora senorna från en Oxstek av fransyska å bryn köttbiten runt om.


Jag gör min stek, precis som pappa, i gjutjärns-gryta på spisen, men det går även bra å göra i ugnen.


Häll på vatten så det täcker två tredje delar av steken.

Tillsätt en gul lök, två morötter, ett gäng vitpepparkorn å lika många kryddpepparkorn, tre lagerblad, en köttbuljongtärning, salt, en matsked ättika å två matskedar mörk sirap.

Ovanpå köttbiten lägges ca sex stycken ansjovisfiléer.


Å nej, steken kommer inte smaka ansjovis, å dessa bör heller inte uteslutas då de samtidigt bidrar till den karaktäristiska smaken på just en slotts-stek.


Låt grytan puttra på spisen ca 1½ timme.

 

Servera med potatis(eller blomkål. :P), gelé, ättiksgurkor å godaste såsen.----->


Världens godaste sås till steken:

Sila av skyn runt köttet å tillsätt vispgrädde, lite salt å vitpeppar å red av med en toppredning(mjöl utblandat i vatten) till lagom konsistens. :D


Inte verkade det speciellt svårt eller hur? :D

Testa vettja. :)

Av Lisa - 18 september 2011 20:37

Soffhäng framför datorn i väntan på Dexter, är det en mening ni känner igen? :)

Jo, nu är det söndagskväll igen å jag ligger å fördriver tid framför datorn tills klockan slår tio.

Å jag längtar, det är så jobbigt å vänta en hel vecka mellan avsnitten när man inte är van. :P


I dag har vi då besökt Nytorpet på förmiddagen.

Det blev ingen lång visit då vi hade både mat å sovtider å passa, men vi fick andas lite skogsluft, kolla på sniglar å leta grodor en stund i alla fall. :D


När vi kom hem bakades det cupcakes å sattes i gång med söndagsmiddagen. :D

Vid två kom Susanne å Nellie med en tamburin å en skiva åt vår nyblivna ettåring å vi tre ungefär satte vi oss till bords.

Eller ja, vem f*n satt egentligen? Inte någon i vår familj i allafall.

Våra barn uppskattar då verkligen inte god å vällagad mat å Viggo fortsätter bete sej som en odåga så fort vi har besök. :S

Steken var inte den godaste jag lagat heller, men jag tror maten gick hem hos övriga i allafall.


Till kaffet blev det fin fina cupcakes med frosting.

Kände att jag ville öva lite på å spritsa å resultatet blev väl helt okej. :D


I kväll hade jag planer på en pw, men ösregn å mörker lockade inte tillräckligt så det blev päron med ost å en liten cupcake i stället.

I morron blir det ordning med maten igen, å om inte bilen stannar på verkstaden över natten så ska jag träna på kvällen.


Hoppas det är uppehåll på förmiddagen i morron, så vi slipper bli dränkta när vi är tvingade å gå till ÖF oavsett med bilen iväglämnad.


Nu ska jag hänga tvätt, sen ska ni få mitt recept på slotts-stek. :D

Av Lisa - 18 september 2011 10:00

Jag ÄLSKAR söndagar!

Det är nog min bästa veckodag, oavsett om man bara är hemma å myser eller ute på äventyr så älskar jag liksom lugnet som alltid är närvarande.

Hoppas det ska förbli så även när jag är back to work sen, å både kan ha söndagsångest å faktiskt jobbar även denna dagen.


Det blir mys i dag.

Vi ska få besök i eftermiddag av Susanne å Nellie som inte var på kalaset förra helgen.

Vi ska bjuda på stek i äkta söndagsanda å sen nån form av cupcakes till kaffet. :D


Nu ska vi däremot klä på oss stövlar å överdragskläder å åka en sväng till Nytorpet innan jag flyttar in i köket. :)


Ha en bra söndag alla!


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards