Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg under september 2010

Av Lisa - 5 september 2010 09:09

Japp, ni läste rätt.

Jag läste i ett nummer av tidningen Mama att fenomenet Krystpresent börjar bli stort i USA.

Själva ordet, krystpresent, måste vara något av det fulaste jag nånsin hört eller sagt å jag antar att den engelska motsvarigheten måste låta betydligt bättre eftersom det nu är sååå stort overthere. :)

I vilket fall som helt innebär detta som ordet antyder en present från mannen/den nyblivna pappan till mamman när denna fött deras barn. :D


En briljant idé eller hur?;)

Allt som genererar i flera presenter till mej, måste ju vara det,

en bra idé alltså. :D


Jag kör redan stenhårt med detta, min iphones dyra månadskostnad till exempel, min krystpresent till mej själv. :D

Å lite H&M å Me&I-kläder har jag ju såklart också gjort mej förtjänt av. :)

Svårare än så är det ju inte. :)


(ååå nej, jag är inte ironisk, inte alls. :D)

Av Lisa - 5 september 2010 08:57

Usch.

I dag är mitt humör en anigens sämre redan från start.

Sovit som en kratta nu igen å när jag väl lyckats har jag drömt att jag varit döende i cancer å vaknat upp i full panik.

Smärtan letar sej alltså in i sömnen, för det var mitt skelett som var drabbat i drömmen å gjorde ont som det gör på riktigt. :(

Har redan ont i min rygg med.

SATAN rent ut sagt.

Jag vill kämpa emot å hålla skenet uppe men i dag har jag redan misslyckats hundra gånger om. :(


Vi var uppe innan sju å gjorde scones.

Var hungrig som få, som man blir när man ligger vaken. :(

Ska laga en hel kyckling till middag i dag. Lite nervöst då jag aldrig testat det innan, men det ska väl finnas nått recept i nån av mina alla hundra kokböcker att utgå i från i allafall. :D

Sen blir det för ovanlighetens skull ris till.

Jag är inte så vidare förtjust i just ris annars. Tycker inte det smakar så mycket.

Jag brukar piffa upp det hela med att göra ärtris, dvs. jag blandar kokta gröna ärtor å dill med riset innan servering. :)

Det är riktigt gott. :)

Pappa tipsade om nån vildris-blandning med som jag tänker testa i veckan.:)


Grabbarna flydde till affären.

Familjen Joelsson/Ivarsson ska komma framåt eftermiddagen så vi var ju tvungna att komplettera med en köpt kladdkaka å lite andra mjölkfria-grejer. :)

Älskade Jajja, som jag längtar efter henne i dag. Tur att de kommer hit, för nån bättre uppbackare å påhejare kan man nog inte ha.   


Får se om vi hinner möblera lite i vardagsrummet med.

Har ju några Expedit-hyllor över nu när bebisen ska ha mellanrummet.

Eftersom vårt vardagsrum var allt annat än övermöblerat innan(det ekar till å med lite...) tänker jag faktiskt ha dem där. :)

Flytta möbler klarar jag dock inte själv så jag måste först övertala min man att vi ska göra detta i dag. Hoppas jag lyckas. :D


Nu blir det en runda neråt tvättstugan innan grabbarna är tillbaka. :)

Ha en trevlig söndag! :)


Av Lisa - 5 september 2010 08:54

Är det någon som är bra på det här med blommor/växter som vet hur jag ska få dessa till att må bra igen?

  De bara fäller blad å ser ledsna ut. :S

Gillar de nån näring eller kanske å duscha?

Any ideas? :D

Tack.   


Av Lisa - 4 september 2010 19:30

Nu var tanken att vi skulle befinna oss i Mörrum för å fira Anna å Emilies födelsedag med en kräftskiva/80-talsmaskerad.

Vi skulle komma som Tommy Nilsson å Malin Berghagen.  

I stället ligger vi här i soffan med mjuksbyxor å en sto godisskåla från Reptil.

Jag ställde in redan i början av veckan å trots att jag såklart känner mej som en skitkompis, så är jag i detta nu väldigt glad över detta beslut, för om jag hade behövt masa mej i väg i kväll hade jag gråtit.

Det har jag förresten redan gjort, av ren utmattning å värk.

Å jag kan svära på att det inte handlar om gnäll, för min smärtgräns å toleransnivå brukar vara hög.

Jag står bara inte ut mer nu. :(

Har inte sovit i natt heller, varit klarvaken, å så har Viggo snorat å gråtit med. :(

Det bidrar klart till humöret nu på kvällen.


Annars ska jag verkligen inte gnälla.

Har haft en toppen dag.

Grabbarna körde till Mörrum å köpte frallor på Ninas så jag fick sova en liten timme där på morronen.

Sen kom mamma å pappa hit å åt frukost å efter det körde Pappa, Martin å jag till ByggNetto å köpte de innedörrar de hade kvar i den modell vi ville ha(vita, släta med enkla kromade handtag).

Det blev en dörr till vårt sovrum(som jag tiggde mej till. :D) å badrummet i allafall.

Körde hem å lämnade Martin å hämtade mamma å Viggo å körde in mot stan. Där köpte vi te å åt glass på torget.

Å så gjorde vi vår insats för lokalpolitiken eller ja, Viggo fick propagera lite med sin gröna ballong. :)

 

Sen envisades min lilla pappa med att ta med Viggo in i djuraffären, jag å mamma stannade på gatan.

De dröjde så mamma gav upp å gick in å efter en bra stund stack hon ut huvudet å ropade: detta kommer ta tid..!

Tillslut gick jag också in å hittade dem i källaren på jakt efter en fågelbur?!

Nu fanns där ingen som var tillräcklig stor, annars hade min lilla pappa gått där ifrån med två små fåglar.

Det skulle jag vilja kalla kärlek vid första ögonkastet.

Jag höll på å skratta mej fördärvad, för vilken vuxen människa köper fåglar på impuls? Eller vilka två vuxna männskor gör detta?

Jo mina föräldrar. Herregud alltså. :D   

Pappa pratade om dessa fåglar ända till Kylinge(å lite till) där vi plockade lite majs. :D Ingen av oss hade plats i frysen så det blev bara tolv kolvar. Men mysigt var det i allafall. :D

 

           

Till min sons stora lycka sstod det både en stor traktoe å en skördetröska på gården. Stora maskiner är aldrig fel. :D

   

Efter majsplockande körde vi till Ljungsleds å köpte ett äppelträd åt mamma innan vi svängde inom hemma å sen vidare upp till M å P då Martin inte var riktigt klar med tapetseringen.


Väl där skulle jag vilja påstå att luften gick ur oss alla fyra.

När Martin sen kom å hämtade oss hade min ryggvärk antagit sin starkaste styrka. :(

Fortfarande helt fel sorts ryggvärk, överbelasting å övervik är den klara orsaken...


Hallen är i tapetserad å klar nu. Underbart snyggt, är fortfarande så, så nöjd!

 


Det blev pizza/kebab från La Strada till middag å på vägen dit hämtade jag våra Me&I-kläder å en påse godis på Reptil(som sagt). :)

Nu ligger vi i sofforna å frossar å kollar på säsong fem av Sex and the city.

Skönt, å välbehövligt. :)


I morron är det en ynklig vecka kvar till vår bebis är beräknad.

Känner dock på mej att den lilla rackaren trivs lite väl bra därinne å kommer få dras ut med våld. :(

Hoppas jag har fel, men jag är inställd på ett par veckos plågor till. :D

Bättre så. :)




Av Lisa - 4 september 2010 11:04

För det första: jag har INTE ont i ryggen i dag!!! :D Jippi!

Har hunnit med en sovmorron, frallefrukost å dörrshoppning på ByggNetto.

Är hemma för å hämta upp mamma å Viggo.

Vi ska till stan en sväng sen vidare å leta majsfält. :)

Underbart höstväder å jag känner mej så lättad å glad i dag.

Tänk vad lite trevligt sällskap å en hemmakväll med bara familjen kan göra? :D

Ha en bra dag hörrni!

Be back tonight! :)

Av Lisa - 3 september 2010 20:10

På senaste tiden har jag haft fullkomlig idé-torka när det kommer till matlagning.

Mycket beroende på tröttheten å värken, allt börjar ju med energi å för mej med att handla.

Å denna sista aktivietet är mera ett nödvändigt ont at the moment än som det brukade vara, något av en favorit sysselsättning.

Anyway.

Jag gör ett försök med lite nya idéer.

Har tex. för första gången nånsin köpt en hel kyckling, inspirerad av Linnéas skafferi.

Planen är att fåglen ska utgöra vår söndagsmiddag.

Får se vad jag ska servera till. Ris kanske, eller färsk pasta.


På tal om pasta har jag ju länge ältat om å göra min egen.

Men då måste jag leta reda på nått gott å ha till.

Hemmagjord pasta med köttfärsås känns inte så kul.

Har ett recept som jag är på jakt efter, som vi blivit bjudna på en gång, en gryta med fläskfilé å dragon. Står orginalet inte å finna kanske man kan svänga i hop nått sånt själv? :)

Bara en mustig tomatsås hade helt klart funkat för mej,men min make är mera skeptiskt, å menar att man inte blir mätt då. :)


Det är först nu den senaste månaden som jag har börjat äta tomater.

Jo, det är sant, jag har vägrat äta dessa små grönsaker innan.

Varför? Vet ej, älskar dem nu. I sallad å som salsa. :)

Tur man kan ändra sej.

Gazpatcho har jag varit sugen på hela sommaren, men det känns lite b nu när hösten känns betydligt mera aktuell.

Kanske nån mera matig soppa med rykande färskt bröd? :)


Riktiga rejäla hemmagjorda hamburgare med extra allt? Mmmm det hade med kunnat funka.

Mina blir aldrig lika bra som pappas mästerverk, men jag kanske ska hitta på nån egen variant á la steakhouse? :)


Okej, idér har jag.

Men jag behöver inspireras ännu mer, kan ni inte dela med er av era bästa recept? :)


Jag vill tipsa igen om Sannes amerikanska pannkakor som jag gjorde i eftermiddags. Såååå såååå gott, å snabbt å enkelt, till frukost, lunch eller mellanmål. :D

 


I Usa(ja, jag har varit där...) skippar de förresten glassen å serverar dem med lönnsirap å tärnat smör som får smälta på toppen. :)

Av Lisa - 3 september 2010 19:14

För det första, ibalnd är det bra skönt med oplanerade fredagskvällar, hemma, bara med familjen.

 

Fick lite insperation å energi å lagade en riktig fredagsmiddag.

Smördegsinbakad fläskfilé med vitlöksost på, hasselbackspotatis, tomatsallad, bearnaisesås(köpt..) å hemmagjort vitlöksbröd. :)

       

Använde kesobrödet jag bakade härmodagen till vitlöksbrödet, så det var verkligen hemmagjort i dag. :)

Gott var det i allafall. :)


Annars har jag mest mått skit i dag.

Vi har sett på alldeles för mycket tv, lekt med lera å bilar å varit lite i trädgården.

Nu är det dock äntligen helg.

Martin hemma å i morron kallar jag in det tunga artelleriet i form av M å P.

Vi ska på utflykt, förhoppningsvis plocka majs, å vara ute så mycket vi orkar.


Nu ska jag njuta av lite levande ljus å päronglass.

Trevlig helg!

Av Lisa - 3 september 2010 16:18

Jag skulle vilja påstå att Viggo släktas ganska så rejält på sina föräldrar när det kommer till det här med å prata.

Jag, hans mamma är sällan tyst å Martin, hans pappa, mästarnas mästare i kallprat är nästan snäppet värre.

Vår son är som ni kanske förstår sällan tyst,i allafall här hemma. :)


I mellan åt ligger vi dubbelvikta av skratt, över hur han lyckas få till sina meningar å vad han har snappat upp från oss.


Här följer ett par exempel.


När Martin gav honom en tillsägelse å ungen kontrar med ett argt:

Sluta skälla på Diggon!


När han anser att vi ska hjälpa honom med något(oftast nått han gör lika bra själv) lägger han nu mera till ett bestämt

sa jag mamma/pappa...

Alltså: Ta den bilen mamma sa jag!


När han ska fjäska riktigt för mej så säger han:

Hej lilla gumman å lägger huvudet på sne.




Vad kan man göra mer än å skratta? :D


Älskade, älskade unge.   

 


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards