Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg under maj 2011

Av Lisa - 22 maj 2011 09:36

I år har jag för första gången planterat dragon.

Jag försatte den inomhus å nu har den flyttat ut å växt sej stor i fin. :D

Eftersom jag inte kommer använda allt på en gång undrar jag om det fungerar att frysa in den?

Spara själva stjälkarna för sej å finhacka bladen för sej?

Eller nån som har nått annat fiffigt förslag?

 


Tillägg:

Efter att ha googlat Dragon hittar jag följande på Wikipledia:

Ett utmärkt sätt att förvara dragon är att fylla en burk med bladen hälla över en fin vitvinsvinäger, skruva på lock å ställa i kylen, å ta de blad man behöver allteftersom.

Av Lisa - 22 maj 2011 08:11

I natt har Leo varit orolig till tusen, har var troligtviss inte så nöjd med att blic väckt å satt i en bil. :S

Redan elva drog han i gång, somnade om, sov till halv fyra då jag var uppe å sen var Martin uppe vid halv fem.

Klockan 05.53 hörde vi ett KLIIIIIIRRR från Leo's rum.

Då hade han lyckats få tag i sladden till sin fönsterlampa av glas å dratt ner denna i golvet. :S

Som tur väl var träffades han inte själv av varken glasskärvor eller lampa, men det  var ju ingen hit ändå...

Min fina man steg upp å städade undan å Viggo joinade också ganska omgående.

Mej väckte de först vid tio i åtta!  


Jag skulle tro att detta var en försmak av vad som komma skall.

Leo har alltid varit på allt, saker på bordet, saker man går förbi osv. å jag har en känsla av att denna extrema nyfikenhet kombinerat med envishet å total orädsla inte kommer bli nådig.

Viggo har på sin höjd vält en kruka en gång å kastat en boll på en ljuslykta, det är liksom allt.

Men om mina känslor vad gällande Leo's motsatser där gör vi nog bäst i å börja plocka undan potensiella faror redan nu, innan den busen kryper på allvar. :)

 


I dag är det annars den riktiga bröllopsdagen, ett helt år sedan den roligaste festen i hela mitt liv. :D

En fest för oss, där jag tror å hoppas att alla hade lika kul som vi, eller kanske ska säga som mej? :P

Firandet är ju redan avklarat, men just nu önskade jag ändå att jag köpt en liten grej..

  1 år som man å hustru å 7 år som ett par!   


Vi ska va hemma på förmiddagen å åt Skåne hållet på eftermiddagen även denna dag. :D


Nu ska jag duka fram det sista innan grbbarna anländer med frukostbrödet. :)

Ha en bra dag!

Av Lisa - 21 maj 2011 23:00

Sist ut i kvällens recept kavalkad blir den här nyttiga(i allafall GI-vänliga) å starka Thaisalladen, med glasnudlar å lövbiff. :)


(bilden är tagen med mobilen, i dåligt ljus så ursäkta kvalitén..) 


Koka glasnudlar enligt förpackningen, dela dem gärna innan, å skölj dem i kallt vatten när de är klara.

Blanda valfri sallad(jag tog mixsallad på påse å lite extra ruccola) med strimlad salladslök, strimlade morötter(om man äger en mandolin,, mina blev bara skurna i slantar..) å glasnudlarna.

Gör en dressing på olja(hade tagit sesam om jag ägt nån, nu blev det raps..) hackad chili, hackad vitlök, lite farinsocker, japansk soja å limesaft.

Strimla lövbiff å stek denna fort i en varm panna tillsammans med sweetchili-sås.

Blanda ner dressingen i salladen, toppa med lövbiff å stekt halloumi. :)


Salladen är minst sagt het, å gillar man inte stark mat är den kanske inte å rekomendera, men dressingen kan man ju laborera med efter tycke å smak, å lika så övriga ingredienser. :D

Jag är dock sjuk nöjd med denna konstellationen. :)

Av Lisa - 21 maj 2011 22:10

Här kommer ett recept på piroger, eller ja, deg till piroger å ett(eller ja två då) fyllningsförslag. :)

Jag ska erkänna att degen mamma bakade sina piroger på är snäppet godare, då den var frasig.

Men tills jag snokat i fatt på det receptet får ni hålla till godo med det jag använde mej av i torsdags.

För delen med det är att den bara ska jäsa 30 minuter, allt som allt. :)


Piroger. (blir runt ett tjugotal mellanstora eller så..)

150 gram smör

50 gram jäst

5 dl mjölk

ca 13 dl vetemjöl


Lös jästen i fingervarm vätska(smält smör+mjölk) å blanda i vetemjöl till en smidig deg.

Låt jäsa i 30 minuter.

Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord å dela den i fyra bitar.

Kavla ut degen å stansa ut rundlar, med tex. djupa tallrikar eller stora glas.


Jag gjorde två olika storlekar, större till vuxna å mindre till barnen.

Mest för att se skillnad då jag skulle ha olika fyllningar. :)



Lägg en klick fyllning på varje cirkel av deg å vik över, platta till lite å tryck i hop ändarna med en gaffel.

Pensla med uppvispat ägg å grädda i ca 10 minuter(tills de fått fin färg) i 200 grader.


 


I torsdags fyllde jag mina piroger med två olika sorters köttfärs.

Tacokryddad till barnen å en hetare variant till oss vuxna. :)

Men man kan lika gärna använda sej av ost å skinka, kyckling å creme fraiche eller kanske bara nån god ost..? :)



Här har ni i allafall ett ungefärligt recept av min köttfärsröra:

Låt hackad lök bli mjuk i en varm stekpanna med smör, tillsätt vitlök å köttfärs.

Fräs tills färsen är genomstekt å krydda med salt, svartpeppar å sambal olek.

Smaka av å tillsätt chilisås av ketchup-typ å kanske lite tomatpuré å torkadepizzakryddor(oregano+basilika).


Piroger är perfekta att ha i fysen att ta upp till snabblunch eller ha med å äta kalla på utflykter. :D

Det allra bästa var att bägge mina minst sagt kräsna barn gillar det å de är perfekt plockmat till små händer. :)


 


Av Lisa - 21 maj 2011 21:45

Har ni mycket rabarber i trädgården å har tröttnat på paj eller lever i hop med någon som inte alls delar kärleken till dessa sörsura stjälkar så är det en ypperlig idé att göra saft av dem. :D

Har man aldrig kokat egen saft innan är dessutom just saft av rabarber så simpelt så det inte är klokt, inga bär som ska rensas å inget som ska stå å dra i flera dygn.

Så vad väntar ni på?

Mer än receptet då förståss. :)


Rabarber-saft.

3-4 flaskor

2 kilo rabarber

3 liter vatten

1 liter strösocker

4 tsk citronsyra

saft från 3 citroner


Dela rabarberstjälkarna i bitar å koka upp dem tillsammans med vattnet.

Låt koka i 15 minuter. Rör inte, då blir saften grumlig

Sila av saften, släng stjälkarna å koka upp saften tillsammans med socker, citronsyra å citronskal.

Låt svalna å häll upp i desinficerade flaskor.

Späd 1+4 å njut! :)


 



Av Lisa - 21 maj 2011 21:23

En toppen dag har passerat. :)

Förmiddagen ägnades åt lek i trädgården å åt bilvård. :D

Solen har strålat å det har nästan känts som sommar. :)



Har spenderat eftermiddagen hos Mange, Jajja, Thea å Loke! :D

Lika underbart som alltid, god mat å fullt ös på kidsen. :)

Inte ett enda bråk dem i mellan heller, :)

För en gång skull körde inte jag så jag å Jajja drack både ett å två glas vin. :)

Vi har skrattat, pratat å haft det superbra. :D

Tack för i dag fina vänner, ses snart igen! <3



Leo somnade i sin vagn men vaknade när vi skulle köra.

Bägge barnen var vakna hela vägen hem å en bra stund efter, men nu sover de. :)

Vi roar oss med att kolla på Eclipse. :)

Å som vanligt fattar jag inte hur man kan välja en vampyr framför en het varulv?  :) 


Nu ska jag som utlovat lägga in ett gäng recept å fortsätta slänga nått öga till på filmen samtidigt. :)

Hej så länge!. :D

Av Lisa - 21 maj 2011 11:04

På den underbara bakbloggen Bli min jäst kan man just nu tävla om fin fina rosa bakgrejer, å såklart måste jag ju va med! :D

  (klicka på bilden för å komma till tävlingen :))

Av Lisa - 21 maj 2011 09:01

Sitter på uteplatsen med datorn i knät å lyssnar på RIng så spelar vi å njuter av en liten lugn stund innan dagens bravader drar i gång på allvar. :D

Leo sover jämte mej i sin vagn å Martin å Viggo tvättar bilen å sparkcyklar å skottkärror å allt annat som kan tänkas va i behov av rengöring. :)


Det är varmt ute redan å himlen är alldeles blå. :)

Vi ska som sagt bara drälla runt här nu på morronen för att sen köra till våra älskade vänner i Falkvik. :)

Underbart ska det bli. :)


Jahapp, då var det dags för dagens första runda på studsmattan här. :D


I kväll utlovar jag recept, det var verkligen på tiden det, var länge sen nu eler hur? :D


Hej så länge! :)



Jag å Leo, vid Mien. :D

 


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards