Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2010

Bästa grejen i köket? :)

Av Lisa - 18 oktober 2010 13:50

Så länge jag kan minnas har min pappa(min förebild inom matlagning, alla gånger. :)) lagat allt från stek till köttfärsås i en gjutjärnsgryta.

Var å varannan gång jag själv ska laga mat, speciellt till många, så saknar jag just en sån gryta.

Kolladerunt lite innan å kan som jag misstänkte konstatera att de rackarna kostar runt tolvhundra kronor.

Inget jag har att lägga på mej själv just nu, men drömma kan ju.

  


Vad har ni för favoritprylar/verktyg/redskap i köket?



Jag måste nog säga att min personliga favorit är min stavmixer å den lilla mixerbunken med knivar som passar till denna.

Jag avskyr stora lökbitar i mat å denna grej är allra bäst på att hacka lök till små, små bitar så jag använder den jämt. :)

 
 
Ingen bild

Sandra.K

18 oktober 2010 14:04

Kolla hos äldre släktingar eller loppis om du inte är pjoskig.. Grytan ska ju ändå diskas. =) Hittade två i bra storlek när vi flyttade Mikaels farmors saker..

Lisa

18 oktober 2010 14:27

Bra idé, ska hålla ögonen öppna. :P

 
Ingen bild

jajja

18 oktober 2010 15:26

Vill me ha en sådan! =) Säg till om du hittar.

Lisa

18 oktober 2010 16:16

Absolut. :)

 
Cecilia

Cecilia

18 oktober 2010 15:49

Jag har inte så många köksmaskiner, inte ens en elvisp tills för någon månad sedan, men har lyxat med en juicer/råsaftcentrifug som jag älskar.
Gjutjärnspannor är en bra investering även för hälsan - den avger järn till maten, vilket många av oss kvinnor (var 3e tror jag visst) behöver mer av. Ännu en anledning att skaffa med andra ord ;)

http://flickanokakorna.se

Lisa

18 oktober 2010 16:16

Livstiden på grytorna är väl ganska lång med om jag inte minns fel? :P
Har en fonduegryta i gjutjärn, å den ser likadan ut nu som när jag fick den,om än lite svart i botten på undersidan då. :)
Får önska mej den i julklapp helt enkelt. :)

 
Sanne

Sanne

18 oktober 2010 19:11

Tänk va många prylar man har i köket som man inte kan vara utan, men jag måste nog säga att mina bästa prylar är mina knivar!
Ett hett tips är att ta en tur till Ronneby bruk i Kallinge. Jag har faktiskt 2 gjutjärnsgrytor (en rund o en oval). En av dem är inköpt i Kallinge! Kostade typ 300 :-. Sedan har jag två emaljerade grytor, typ den som är på bilden med blå utsida och vit insida som också är inköpta i Kallinge. Skulle tro att den stora går på ca 500:-. Helt klart prisvärt. Jag anväder dem Jättemycket.
Så ta en tur till Kallinge, ligger i fabriksområdet nära blomster mera. De har öppet vardagar 9-17!

http://www.minabaktankar.blogspot.com

Lisa

18 oktober 2010 20:39

Det låter ju toppen!
Dit ska jag, helt klart! :)

 
Hanna

Hanna

19 oktober 2010 08:33

Jag har 2 "vanliga" gjutjärnsgrytor o älskar dem innerligt =) De finns o köpa på (iallafall fanns) på DUKA, eller vad affären nu bytt namn till.. Kostar runt 300:-
Eller du kanske va ute efter en emaljerad?

http://vartlillaliv.blogspot.com

Lisa

19 oktober 2010 09:52

Då ska jag leta där med. :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 5 april 2016 19:39


Plötsligt händer det! Lisoballs blogg har bytt portal.   Nya bloggen hittar ni   HÄR     Välkomna! :D     ...

Av Lisa - 5 april 2016 19:18

4402627159

Av Lisa - 5 april 2016 19:01


Nu har jag hittat min vårjacka.       Skitsnygg å passa till mina skor! :D ( å alla mina andra kläder å blir alltså billigare i längden. :P)   adlink ...

Av Lisa - 5 april 2016 16:28


Hur skönt är det inte i dag då? :D Jag har bockat av lite måsten på min lista i dag. Hade cellprov bokat sen innan(jippi eller hur? :P) å tog i samma veva äntligen tag i ett få mina äckliga utslag tittade på av en läkare. Nu tittade han väl upp fr...

Av Lisa - 5 april 2016 15:54


Lisoballs blogg finns numera som egen sida på Facebook. Gilla gärna.   I I I v     Tanken är att alla nya inlägg ska publiceras där så att ni som frivilligt vill följa bloggen kan göra det medan övriga fb-vänner ska slippa bombas m...


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards