Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Direktlänk till inlägg 5 november 2010

Hemmagjord pizza.

Av Lisa - 5 november 2010 14:56

I kväll vankas det pizzamys å Ekebergslundsvägen. :D


Jag ska stå för deg å tomatsås. :) (plus en jordgubb/mangopaj till efterrätt. :P) De senaste gångerna jag gjort pizzadeg efter Leilas recpet men i kväll går jag tillbaka till mitt gamla vanliga recept från Bonniers kokbok. :)

Det blir nämligen mera deg å går utmärkt å dubbla. :D


Enligt boken är detta till fyra personer, men jag gör denna sats till mej å Martin å Viggo för det är minst lika gott att äta det som blir över(om det blir nått över vill säga) till lunch dagen efter. :D


Pizzadeg.

25 gram jäst

2½ dl vatten(ljummet)

2 msk olja(jag tar oliv... :D)

½ tsk salt

6-7 dl vetemjöl(360-410 gram)

Lös jästen i vattnet.

Tillsätt olja, salt å nästan allt mjöl.

Arbeta till en smidig deg.

Låt jäsa i en timme.


Sen är det bara till å kavla ut pizzor i den storlek man önskar å grädda i ungefär 12 minuter. Vi brukar ha tomatsås, riven ost(massor) pepperonikorv, ananas, oliver å lök på våra alternativt strimlad skinka eller varför inte köttfärsås. :D

Man får hålla lite koll, är det mycket fyllning kanske det behövs nån minut extra så inte degen blir seg.



Tomatsås är ju ett måste å även den är enkel att göra själv.

Mixa en lök å vitlöksklyftor(brukar ta två) å fräs dessa i olivolja i en gryta(tjockbottnad är bra), häll över en förpackning med passerade tomater, krydda med pizzakrydda, svartpeppar,salt å lite honung.

Låt detta puttra en stund å bre det som grund på pizzan. :D


Glöm inte heller att göra pizzasallad: strimla vitkål, krama den strimlade kålen i händerna, hacka paprika på burk, häll över olivolja å krydda med svartpeppar å salladskrydda. :D


Ha en bra fredag!


 


 
 
Lisa - mamma till Knut

Lisa - mamma till Knut

5 november 2010 19:36

Förut gjorde jag alltid hemmagjord pizza med egen deg, men nu har vi blivit väldigt lata och köpet alltid den där färdiga degen och tomatsåsen :P

http://mammatillknut.bloggplatsen.se

Lisa

5 november 2010 19:38

Det är gott ändå. :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 5 april 2016 19:39


Plötsligt händer det! Lisoballs blogg har bytt portal.   Nya bloggen hittar ni   HÄR     Välkomna! :D     ...

Av Lisa - 5 april 2016 19:18

4402627159

Av Lisa - 5 april 2016 19:01


Nu har jag hittat min vårjacka.       Skitsnygg å passa till mina skor! :D ( å alla mina andra kläder å blir alltså billigare i längden. :P)   adlink ...

Av Lisa - 5 april 2016 16:28


Hur skönt är det inte i dag då? :D Jag har bockat av lite måsten på min lista i dag. Hade cellprov bokat sen innan(jippi eller hur? :P) å tog i samma veva äntligen tag i ett få mina äckliga utslag tittade på av en läkare. Nu tittade han väl upp fr...

Av Lisa - 5 april 2016 15:54


Lisoballs blogg finns numera som egen sida på Facebook. Gilla gärna.   I I I v     Tanken är att alla nya inlägg ska publiceras där så att ni som frivilligt vill följa bloggen kan göra det medan övriga fb-vänner ska slippa bombas m...


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards