Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg under oktober 2011

Av Lisa - 19 oktober 2011 10:23

I går när jag stod på Ica fick jag en stark lust å köpa nejlikor å apelsiner.

Jag är sugen på glögg å pepparkakor, har barnens klappar klara å funderar på å baka morzartkulor!?

Jo, det är sant!

Redan nu, i mitten av oktober längtar jag till

JULEN!


Så märkligt, jag brukar nämligen inte va nått vidare julfreak men i år ska det bli väldigt mysigt. :D

All mat å godis som ska fixas å julgran som ska huggas å kläs å sen ska vi inte sticka under stol med att jag älskar att få julklappar också, även fast det är ganska tunnsått med det till oss vuxna numera. :P


Hur känner ni?

Längtar ni?

Vad måste finnas med för att julen ska bli riktigt lyckad?



     


Av Lisa - 19 oktober 2011 09:30

  Dagens i-landproblem:

behöva dricka kallt kaffe för bägge termosmuggarna är i diskmaskinen å man inte orkar ta ur en å diska den för hand... :P


Hej på er därute!

Här har Leo blivit snorig å varit vaken praktiskt taget halva natten, skrikit å gnäll å haft sej så även Viggo väcktes nånstans där mitt i natten.

Han var inte gnällig alls dock, men pigg, å ville upp. :(

Behöver jag säga att vi andra inte var så pigga? :S

Viggo är annars feberfri i dag å leker för fullt inne hos sej med stängd dörr. :)

Leo däremot var så trött å gnällig så jag fick lägga honom redan nu.

Inte så konstigt med tanke på hur minimalt med sömn han har fått i natt.

Jag är med aptrött, så trött att jag har huvudvärk till å med. :(


Vi blir ju hemma från dagis hela gänget i dag å tur var väl det verkar det som.

Jag hoppas dock på att i allafall Leo å jag ska kunna ta oss dit en sväng i morron å om Viggo inte blir sämre igen under dagen så vill jag gärna lämna honom också, så han får in vanan...


Mamma kanske skulle titta inom i eftermiddag. Om hon gör det ska jag passa på å köra en sväng till Coop å införskaffa lite nödvändigheter;  fodrade stövlar(för 99 kronor styck) till pojkarna, koksalt till snoriga näsor, billig köttfärs å vit choklad. :)


I dag regnar det inte heller så vi ska passa på å ta oss ut en sväng med.

Till lekplatsen eller bara hemma i trädgården. Luft behöver vi i allafall. :D


Nu vill visst Viggo ha lek-sällskap här.

Ha en bra dag alla! :D


En mamma å två söner!   

 

Av Lisa - 18 oktober 2011 20:43


Just pannkakor har tillsammans med vetedegar(å brownies å cookies) varit något som jag ytterst sällan lyckats med under min tid som förste matlagare i familjen.


Mina försök har slutat i rena misslyckanden, i form av bleka å oätliga degklumpar så jag hade helt överlåtit allt vad pannkaks-stekande heter till min man.

Han i sin tur har rådfrågat sin mamma efter hennes recept som han varit så nöjd med.

Så nöjd att till å med jag vågade testa mej på en omgång.


Å efter att ha testat det i stället för det som finns i Bonniers stora kokbok, som jag tidigare använt mej av kan jag skryta med att jag lyckats göra pannkakor! :)

 


Såklart ska ni få just detta bästa pannkakasrecept:


Farmor's pannkakor.

3 dl mjöl

6 dl mjölk

3 ägg

½ tsk salt

2 msk smält smör


Blanda mjölet med hälften av mjölken till en klumpfri smet.

Blanda i resten av mjölken å ett ägg i taget.

Låt smeten svälla i 20-30 minuter å smält smöret i första laggen å blanda i även detta i smeten.


Stek sen ett gäng perfekta, hela pannkakor! :D


(å till er som har Bonniers kobok vill jag säga: ja ½ dl mjöl gör STOR skillnad! :D)



Av Lisa - 18 oktober 2011 19:52

  Kelgosiga syskon!   


Här händer inte mycket alls.

Jag klandrar fortfarande mej själv för att vi inte stannade hemma å för att Viggo skulle behöva bli sjuk på dagis. :(

I morron blir vi narturligtvis hemma.

Har faktiskt fiskat efter barnvakt till Viggo i nån liten timme på förmiddagen så Leo å jag kunde gått en sväng till förskolan å på så vis slippa hatta med inskolningen, men inte fått nått napp.

Synd, men inget å göra åt.


Vi har ju nästa vecka på oss med innan jag börjar jobba å Leo är jag egentligen inte orolig för.

Vi hann ju bara med en förmiddag å han är så lättsam å glad.

Värre känns det att Viggo kommer i från det hela igen.

Att börja om med bägge barnen känns lite stressat dock.

Men men det får bli som det blir, barnen å deras trygghet kommer före allt annat så behöver vi extra tid får jag ta semester.

På tal om jobbet är mitt schema klart, men jag har inte hunnit hämta det.

I dag ringde jag chefen som skulle va på möte till den tjugonde klockan tretton å femton. :S

Så jag ringde in till avdelningen å frågade vilka helger jag jobbar.

Om vi fattade rätt så jobbar jag helg vecka 2 å vecka 3, det innebär att jag är ledig helgen då det vaknas Anna/Morgan-bröllop men jobbar julhelgen.

Vilka turer jag har vet jag inte, men den trevliga kollega jag pratade med skulle jaga i fatt på chefen som han träffat tidigare i dag å be henne skicka mitt schema hit.

Hoppas hon gör det, så jag kan få se det i sin helhet denna veckan.

Annars får jag köra in å hämta det i helgen, för nu börjar det dra i hop sej på allvar...



I kväll har jag varit på Ica å handlat hem lite lycka i form av mat. :D (trodde jag lyckats från hem allt i basic-väg, men glömde såklart blöjor...)

Kylskåpet är fullt igen å i morron hoppas jag hinna baka nått kul. :)

Whoopies lutar det åt just för stunden, å bröd. :)

Jag är inne i ett stimma av insperation, både till å baka å laga mat å då är det lika bra å hänga på. :)


På tal om mat snubblade jag över ett recpet i dag som gjorde mej riktigt riktigt glad å som jag ska testa redan till helgen, nämligen det här: Jalapeno å cheddarpuffar! :D Visst låter det ljuvligt? :)


Hoppas ni haft en bra dag å att ni klarat er från höstförklningarna bättre än vi. :)





Av Lisa - 18 oktober 2011 14:20

  Ännu ett Ullareds-fynd.

En svart lurvtröja med lite gråa detaljer på. :)


Inte det snyggaste plagg jag skådat,men värligt varm å go blir perfekt under min älskade väst nu under hösten å vintern.

Kanske inte dagar som denna dock, då regnet piskar mot rutorna. :)

Men alla de där andra dagarna, när jag inte ska till pulkabacken utan bara till Ica eller till jobbet då är detta en given klädsel. :)

Av Lisa - 18 oktober 2011 12:16

 



Strax innan tolv svängde jag in på uppfarten med två sovande barn i baksätet.

En liten son som egentligen skulle provat på å somna på förskolan å en stor son med feber. :(

Jag fattade alltså fel beslut när jag valde å lämna Viggo å det grämer mej nått enormt.

Varför stannade vi inte hemma för?! :(

Han var så himla pigg å glad i morse ju.

Men skenet bedrar å det var kanske inte så konstigt sen att han inte ville vi skulle lämna honom. :(

Min stackars Viggo, de där dagis.-bacillerna har tagit honom i ett hårt grepp för det var en ynklig pojke jag fick med mej hem...  


För Leo har det gått fint på förskolan, trots den tidiga uppstigningen, men nån mat fick jag inte i honom.

Fiskgratäng å potatis. Nä det var inte Leo's melodi det inte.

Men bortsett från det så röjjer han å leker som om han aldrig gjort annat. :)


Nu ska jag försöka skaka liv i den stora sonen å få i honom lite alvedon å nått å äta.

Sen blir det filmmys för hela slanten å det är ju lite positivt att det verkligen är inne väder här i dag. :)


I'll be back later hörrni! :D

Av Lisa - 18 oktober 2011 06:20

Jahapp.

Här sitter jag vid köksbordet å dricker kaffe.

Barnen leker faktiskt utan kiv än så länge i allafall. :D


Leo har sovit hela natten men vaknade i gengäld kvart i fem.

Vet faktiskt inte om jag föredrar det eller om det är bättre å springa upp en snabb vända vid två(eller än bättre, skicka upp Martin vid två? :P).


Viggo han hoppade ur sängen vid kvart i sex å började leka på stört.

Pigg som en mört med enbart en hes röst som visar på gårdagens vissenhet.

Att kalla honom nått åt det hållet i dag vore omöjligt med den energin å glädjen. :D

Det blir nog kanske dagis trots allt då. :D

Vi har ju nån timme på oss å känna efter å bli helt säkra på beslutet, men just nu är det dagis som gäller. :)


Nu ska vi duka fram lite frukost här. :D

Ha en bra dag hörrni. :D

Av Lisa - 17 oktober 2011 21:43

  Vi börjar med en klassisk "dagens", ni vet en såndär outfit bild som storbloggare lägger upp? :P

I vilket fall är jag sjuktnöjd över den här nya gråa tunikan som jag lyckades nappa åt mej i farten å fyndade i lördags. :)

Vad Leo har för sej?

Han försöker mest se bilden på mobilen tror jag. :)


Det blev ett besök på ÖF i förmiddags. Ganska lagom med folk å en hel del större barn.

Viggo surade å snålade mest dock, å började leka med en jämnårig pojke precis när det var dags å städa...

Leo han gjorde det han brukar där, rymde ut från lekrummet stup i ett.


 


Väl hemma hade Leo redan somnat i bilen så jag å Viggo lekte först en stund ute å sen inne med Legot innan Leo vaknade igen.


Då intog grabbarna en sen lunch å sen mötte vi upp Anna å Maja för lekplatslek i höstsolen. :)

   


Vid halv fyra traskade vi hemåt igen å fixade middag å inväntade pappan.

Viggo har tjabbat å tjafsat mer än nånsin under eftermiddagen å kvällen å jag hoppas jag kan försvara det med att det är hans tur å bli dålig. :(

Ingen feber ännu, men han kraxar som en kråka å sa själv att han inte mår bra.

Det blir därför inget dagis i morron.

Onödigt när han inte ens behöver dit.

Får se om vi skjuter upp Leos inskolning till nästa vecka, eller bara de dagar vi måste va hemma å kurera Viggo.


Allt skäll å tjat å gnäll har tärt på mej, så pass att jag övervägde att skippa träningen helt i kväll

Men så fick jag ett sms från Stina(så nu har jag hela tre kontakter i telefonboken! :P) som ville hänga på så jag masade mej dit trots allt. :D

Frågan är det om det är en för eller nackdel å ha den vältränade lilla männsikan med sej på sånt här? :)

Hon sa sej ha håll men kubbade i från mej som ingenting. :P

Jag är glad att jag kom i väg i allafall, å det gick faktiskt skapligt för den här mindre vältränade av systrarna. :D


Nu ska jag ta tag i det här med duschandet, sen ska jag krypa ner jämte min man, som även han är åt det sjukliga å ynkliga hållet i dag...


Vi hörs i morron! :D

Kram å gonatt! :)




Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards