Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 12 november 2014

Av Lisa - 12 november 2014 22:10

Jajjamensan.

Ett litet avslutande kvällsinlägg måste det bli. :)

Min fina Viggo vaknade innan i panik efter en mardröm.
Han var så ledsen å rädd så han skakade.
Tror ni man kan ha det där med mardrömsdrömmande genetiskt i sej..?
I sånna fall har han ärvt mer än mitt humör å sättet att tänka å allt det där.
För jösses vad mardrömmar jag drömde när jag var liten.
Jag minns många av dem i detalj än å jag drömmer faktiskt otäcka drömmar fortfarande titt som tätt.
Ruggigt är vad det är, genetiskt eller ej. :(


Nu ska jag bädda ner mej här mej här.
Å i morron kör vi på kort jobbdag å förhoppningsvis en comeback på gymmet efter sjukan. :)

Kram å gonatt på er. <3

Vackra , vackra barn! <3
Kan man smilea upp sej mer på en bild? :)

Av Lisa - 12 november 2014 21:25

Ironisk nog är väldigt svag för krämiga allt-i-ett pastarätter.

Inte den lämpligaste crawing man kan ha med en glutenintolerant i familjen eller när man försöker undvika de värsta vetemjölskolhydraterna. :)

Nu finns det dock bönpasta å tillgå.
Till å med på Ica där jag varit å bunkrat.

Det känns lite mer motiverat med denna typ av middagar när hela familjen äter samma pasta å man inte behöver stå å tillverka pastan innan man kan börja med den "riktiga maträtten"
(Även fast lchf-pasta är riktigt gott å nyttigare, men jag är liberal i min kosthållning. Men det är en annan story det..!)

I vilket fall.
Här har ni recept på gårdagens middag:

Saffranspasta med kyckling.

Stek 3 kycklingfiléer så de får färg runt om å låt dem sen gå klart i ugnen.
Finhacka 2 charlottenlökar å 2 vitlöksklyftor.
Fräs löken tillsammans med 1 påse bladspenat å 1 kuvert saffran. Eller en skvätt saffransarom på flaska om ni inte är sånna som har just saffranskuvert på lager hemma. :P

När löken har svettats en stund häller ni sen på ett par dl vitt vin å grädde(riktig!) å låter det puttra i hop tillsammans med tomatpuré.
Salta å peppra å krydda med cayennepeppar efter smak.
Dela kycklingen i lagom stora bitar å lägg den å 500 gram nyskapade räkor i såsen å låt dem bli varma.

Smaka av å bland ner nykokt (bön)pasta å riven parmesan.

Av Lisa - 12 november 2014 20:40

Dagens middag.
Enkelt å riktigt gott.
(Viggo åt med god aptit. :P *handklapp*)

Laxburgare:
Kör ca 500 gram laxfilé lite grovt i en matberedare(eller finhacka om ni är bra på det).
Blanda i hop fiskfärsen med 1 ägg, 1 finhackad liten rödlök å 1 halva finhackad röd paprika.
Krydda med salt å paprikapulver.

Forma till burgare å ställ kallt medan ni gör resten av maten.
Stek i medelvarm panna å servera med coleslaw å chili/lime aioli.
Eller är i bröd med pommes till om ni gillar det. :)

Chili/lime aioli:
Lägg 2 äggulor, 1 msk dijonsenap,1/5 msk äppelcidervinäger i en bunke.
Vispa med elvisp å tillsätt rapsolja i en jämn stråle tills majonäsen tjocknar.
Salta å peppra.

Spara hälften av majonäsen till coleslawn å lägg den andra hälften i en skål.
Pressa i 1 klyfta vitlök, riv ner skal från 1 lime å 1 finhackad chili.

Coleslaw:
Strimla vitkål(ca 1/4 dels huvud) grovriv morötter(ca 2 st) å finhacka 1 äpple.
Blanda ner majonäsen som blev över från aioli-tillagningen å en klick gräddfil.

Klart! :D

Av Lisa - 12 november 2014 18:02

Martin målar en hylla, barnen leker å jag dricker lyx-the oss mammsen! :)

Rätt så mysigt får jag säga! :)

Av Lisa - 12 november 2014 15:46

Frysen är full igen här, så jag utmanar mej själv till å inte handla denna veckan...

Dessutom provar vi nya rätter varje dag. :)
Recept jag samlat på mej ut kokböcker, matbloggar å tidningar. :P

I går hade saffrans-pasta som ni vet.
I dag lax-burgare! :)

Av Lisa - 12 november 2014 14:27

Vilken lycka när sur-mamman äntligen säger ja till lek. <3

Färdigjobbat för dagen.
Å nu ska jag bara njuta för resten av dagen tänkte ja.
För det måste jag bli bättre på.
Njuta i vardagen alltså.


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards