Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 22 december 2011

Av Lisa - 22 december 2011 21:53

Sådär.

Nu har jag varit hos min fina pappa(å mamma å Gustav som jul-bor hos dem) inget mindre än fyra olika sorters sill har vi fixat i hop.

Citronsill, "vanlig" sill med förkokt lag å så senapssill å sherrysill där inga förberedelser krävdes.

De två sistnämda fick jag med mej hem till Martin(för själv gillar jag det tyvärr inte.. :P) å de ska ni även få recepten på. :D


Pappa stod för slitgörat, det vill säga hacka det som skulle hackas, medan jag fick gör det roliga, det vill säga blanda det som skulle blandas. :)

Gustav han syntes till för å halsa min glöggmugg å mamma kollade på Julotta på Liseberg medan lilla pappa å jag hängde i köket. :D

 


Senaps-sill:

820 gram inläggnings-sill

1 dl "vanlig" senap

1 dl skånsk senap

1½ dl brunt farinsocker

2 tsk vitvinsvinäger

1 dl olja

1 dl hackad dill

1 dl hackad purjolök

salt+peppar


1. Låt sillen rinna av å skär den i ca 2 cm tjocka bitar.

2. Blanda socker, vinäger å senap.

3. Tillsätt oljan droppvis.

4. Blanda i dill å purjolök

5. Smaka av med salt å peppar(vi tog bara lite vitpeppar)

6. Vänd ner sillen.

Klart!



Sherry-sill.

2 burkar matjesfiléer

1 gul lök

½ dl dill

Lag:

2 msk ättika

2 msk rapsolja

½ dl socker

2 dl tomatjuice

½ dl sherry

Blanda i hop.


Varva sill, lök å dill en burk å häll över lagen.

Klart!



Nu ska jag invänta Martin som ska se klart Karate Kid för att sen lägga oss i sängen å kolla på Love actually.

Är det jul så är det. :) Å just Love actually kan framkalla jullängtan mitt i sommaren.

Så om man inte får julkänslor av den filmen, ja då får man det bara inte. :P


I morron ska vi handla å fixa det sista innan jag går på mitt jobbpass.

Jag känner faktiskt inte en uns av stress utan tycker mest det ska bli mysigt. :)

Det ska bli så härligt å ha Martin hemma en vecka nu även fast jag såklart med helst hade varit ledig jag med.


Kram å gonatt!

Av Lisa - 22 december 2011 19:05

Har bakat bröd å stekt köttbullar.

Tvättat å lagat middag.

Hela övervåningen dignar av ugnsvärme å det är imma på varenda ruta.

Jag nöjer mej dock inte utan packar med ett gäng burkar å min kamera å kör upp till pappsen å skapar traditioner!

Sherrysill å citronsill står på att-göra-listan i kväll.

Hey ho let's go! :)

Av Lisa - 22 december 2011 11:19

Efter att ha matats med denna låten via julskivan vi var på jobbet har jag lärt mej å gilla den. Mycket!



I dag är det minusgrader här i Asarum. Ingen snö så långt ögat når, men ändå en känsla av vinter för första gången i år.

Den 22 december förra året var det tjugo minus här å jag tvivlade starkt på växthus-effekten, det kan man ju inte påstå att jag gör längre.

Vad det här året har gått snabbt. Jag saknar verkligen mina föräldralediga dagar men försöker blicka framåt.

Planerar århundradets nyårsfest(vi blir runt sexton personer å ska ha medelhabs-buffé!) å försöker förlika mej med tanken att det där dagarna aldrig mer kommer tillbaka.

Det går sådär, det ska erkännas å jag hade gärna sett att jag hade ytterligare ett år av ledighet framför mej.

Livet går vidare å allt förändras ju faktiskt inte till det sämre.

Jag är lyckligt lottad i livet. Så är det.

Världens finaste familj å mat på bordet, vad mer kan begära?

Mer tid tillsammans med de där fina möjligen!


Nu ska jag göra mej redo för avfärd.

Hörs i kväll!

Av Lisa - 22 december 2011 10:26

Presenter till barnens pedagoger... :D

Kan avslöja så mycket som att Linda hade mer än ett finger med i det hela. :P 



Har varit å lämnat mina julefina pojkar å ett gäng fina tavlor på förskolan.

Spelar julmusik å smider planer.

Kom på att jag inte slagit in Martins julklapp.

Även fast han efter Viggos avslöjande redan vet vad det är så kan det ju va kul å öppna en klapp så det ska jag ordna här strax. :D

Sen kom jag på den lite småroliga idén att ta med Gustav när jag hämtar pojkarna, som en liten överraskning. Kan ju hoppas att Viggo blir så glad som jag tror. :)


Ska mest  bara ta det lugnt nu annars under den timmen jag har kvar innan jag ska köra i väg.

Har fått viltsvinsfärs(å havtorn å rådjurskött!) av snällaste Sanne så jag ska spana lite efter bästa recpeten på köttbullar av just denna färs nu. :D

Ska bli spännande. :) Jooo, jag är värsta vilt-rookien ju. :)


Jag tror jag har hittat julkänslan! Å jag hoppas den kommer förstärkas ytterligare i kväll, för då ska jag till pappan å göra sillar. :)


Kram å hej så länge!


Såhär fina är de i dag mina små kärlekar!  

(tok-älskar Viggos skjorta, som är från ännu ett underbart homeparty märke, nämligen PompDeLux)

 

Av Lisa - 22 december 2011 07:45


 


Så.

Två granar finns det i det här huset i år.

De platsar inte i några inredningsmagasin precis, men det är minst lika mysigt ändå. :)

Barnen hanterade påklädningen av dessa lite olika minst sagt. :)

Viggo njöt av stämningen, pyntade, beundrade å ååååh:ade.

Leo han kastade (som förväntat) mest runt på kulorna. :D


 


Av Lisa - 22 december 2011 07:18

Med tanke på att Viggo har sömnkrånglat mer eller mindre av sitt snart fyraåriga liv är jag van vid å klara mej på minimalt med sömn.

Jag har lärt mej tänka bort tröttheten för å kunna fungera ändå å det har funkat helt okej allt som oftast.

Just nu sover bägge barnen skapligt men jag, jag är tröttare än nånsin. :(

När Martin gått i dag var bägge grabbarna uppe, men jag lyckades stjäla en stund till i sängen med diverse leksaker.

Tack å lov för jag orkade bara inte ta mej upp. :(

Å jag orkar absolut ingenting när barnen lagt sej på kvällarna å jag är orolig över om detta ska vara för evigt?

Kommer jag nånsin vänja mej vid å jobba?

Jag vill inte va såhär avtrubbad.

Är för trött för att ens känna mej stressad över det som inte blir gjort å det känns inte som jag. Inte alls.


Kanske måste jag leta efter ett nytt jobb? Ett jobb där jag inte sliter i hjäl mej?

Eller vem försöker jag lura? Jag sliter lika hårt vart jag än hamnar...

From års-skiftet ska vi börja med sal-system å jag hoppas verkligen att det kommer fungera så att arbetsuppgifterna fördelas jämt å att det får mej att inte känna mej så fruktansvärt otillräcklig.



Hoppas jag ska va piggare i dag, då jag är ledig.

Glad är jag i allafall,för hur tidigt man än tvingas upp ur sängen är det ljuvligt attbara få hemma med sina barn. :D

De ska ju som sagt till förskolan två timmar på julfest nu på förmiddagen dock, så då får jag klara mej själv. :)


Vi har ätit frukost å sen har jag faktiskt fått sitta här å dricka kaffe en stund.

Viggo har beundrat julgranen med Leo röjjt omkring på en BobbyCar. :D

Nu har Viggo dock krupit upp i mitt knä så det börjar bli dags å avrunda.


Ha en bra dag! Kram på er!

Familjeliv · Jobb · Leo · Lisa · Vardag · Viggo

Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards